Renoveringsprojekt racer Crescent (tror jag?)

matildabj

Medlem
Hej!
Jag har en racer som jag köpte för några år sedan som jag nu har tänkt renovera. Det har börja komma en del rost och jag gillar inte färgen på den så ska lacka om den. Men det skulle vara intressant att veta vad det är för märke på ramen och vilken modell. Efter lite googlande så tror jag att det är en crescent från 1970-talet men är väldigt osäker på det.

Någon som kan klura ut vad det är för märke och modell? ?
IMG_20240905_185235.jpg
IMG_20240905_185303.jpg
IMG_20240905_185337.jpg
IMG_20240905_185256.jpg

Muffarna ser ut att vara Nervex som Crescent använde men jag tror Crescent bara hade lösa vajerklämmor på överröret, inte pålödda så min gissning är att det inte är en Crescentram.

den är nyare än -82 för den har braze-on fäste för framväxel o minns jag rätt släppte campa sin första modell av braze-on deralleur 1982

Men vad spännande! Satt ju till och med ett viner pistoia klistermärke på den men tänkte att det bara var påklistrat i efterhand av den förra ägaren. Så det kan vara orginallack som sitter på nu alltså? Haha tänkte att det var den förra ägaren som gjort det eftersom lacken är så slarvigt gjord.

Tips på hur jag kan få bort rosten här? Kan jag slipa med sandpapper eller finns det risk att jag slipar ner kromen för mycket?
IMG_20240905_215305.jpg

Men vad spännande! Satt ju till och med ett viner pistoia klistermärke på den men tänkte att det bara var påklistrat i efterhand av den förra ägaren. Så det kan vara orginallack som sitter på nu alltså? Haha tänkte att det var den förra ägaren som gjort det eftersom lacken är så slarvigt gjord.

Tips på hur jag kan få bort rosten här? Kan jag slipa med sandpapper eller finns det risk att jag slipar ner kromen för mycket? Visa bilaga 724148
börja med https://www.biltema.se/bilvard/polering/polermedel/metallpolish-100-g-2000033835 en trasa o tandborste o se hur mycke du får bort eller testa gnugga med löddrigt svinto

Tips på hur jag kan få bort rosten här? Kan jag slipa med sandpapper eller finns det risk att jag slipar ner kromen för mycket? Visa bilaga 724148
Den där kromningen är för långt gången för att kunna åtgärda tyvärr. Även om du polerar bort rosten så kommer det saknas massor med krom. Nu är det ju iofs på insidan så det kanske inte gör så mycket.

Håller med Mr_ewing. Jag tycker prioriteten är att få bort rosten. Använd försiktighetsmetoden, och börja med kanske bara en torr frottéhandduk eller så. Vanlig olja får bort mycket om det får litet tid på sig. Tandborste. Har du bråttom, kan du doppa fin stålull (0) i såpvatten.
Det vet du nog bättre, hihi, men det kanske finns någon nagellack som härmar kromet.

Efter rostborttagningen då?

Tillbaka
Topp