Rep av dämpare

RainMan

Medlem
Rep av dämpare
Vad är det som kan kosta 3.500:- att reparera på en Rockshox SID (2002)?

En polare var till en välrenomerad cykelaffär på söder i
Stockholm och lämnade in cykeln för en genomgång.

Affären hörde av sig och gav honom ett kostnadsförslag för reparationen av dämparen, 3500!

Varken jag eller polaren kan hajja vad, faan kan kosta så mycket att reparera på den gaffeln?!

Har någon ett svar?

/R

Rep av dämpare
Hej !

Av en slump lästa jag ditt meddelnade här...

Idag ringde de från CykelCity där jag lämnat in min
MTB för dämparservice av en RockShox Sid XC 99:a
och sade att det skulle kosta 3500:- för nåt hade gått
sönder i gaffeln !!!!!!

Lustigt sammanträffande, antar att din kompis lämnat in just
på CykelCity på Södermannagatan ?

Jag kan inget om dämpare men jag sade nej till att repa för den summan,
då kan jag lika gärna köpa en ny dämpare.

Tror du de försöker blåsa folk som lämnar in sina dämpare där eller ?
Verkar ju mycket underligt.
Jag trodde på sin höjd nån packning skulle bytas och kanske oljan, allmän service
för nån hundralapp !

mvh/Dieter

Rep av dämpare
Jag har bara bra erfarenheter av Cykelcity och har väldigt svårt att tro att de skulle lura någon!

Ingen utav er nämner faktiskt vad felet är. Då är det lite svårt att värdera vad som kostar!

Men nu har ni ju fått en prisuppgift att ta ställning till. Passar det inte kan ni ju gå till någon annan affär för en "second opinion" eller passa på att göra ett kap på nätet.

http://www.chainreactioncycles.com/viewproduct.asp?category=Forks&ModelID=5520

Rep av dämpare
Jag har svårt att se vad det skulle kunna vara som är så rackarns dyrt, inte ens om dämparpatronen i gaffeln är skjuten borde det kosta så mycket.

På vilket sätt fungerar gafflarna dåligt? Jag hade lämnat gaffeln till Dr Spoke för kostnadsförslag, Phil är duktig på sådant.

Rep av dämpare
Hoppsan! :)

Ehh, jag tror att vi talar om samma gaffel. Det är nämligen så att Dieter är min kompis. :)

Jag mindes fel angående årsmodellen bara. :P

Näe, tror inte att de sade exakt vad som var fel, men jag vet att gaffeln slog igenom och höll inte luften. Dieter hade du fler symtom på gaffeln?

/R

Rep av dämpare
Hej !

Enl. Cykelcity har "kassetten" som sitter i dämparen gått sönder, det är den delen som
kostar skjortan.

"Felet" som jag märkt är att när jag åker utför i lite brantare backar så slår dämparen i botten
fast jag ställt den hårdare än vad min vikt föreskriver.
Dock har dämparen ej läckt olja eller luft då trycket bibehålles.
Cyklar jag vanligt t.ex under loppet så funkar dämparen, bara i nedförslut så slår den i botten
vilket var jobbigt.

Därför lämnade jag in cykeln för allmän koll och dämparservice och fick då veta att den var
rätt skadad.
Har dock bara kört 3 08XC-lopp och kanske 50 mil annars med hojen i rätt snäll teräng och på
asfalt, men har ej servat den tidigare....jag är glad amatör och kör rätt lungt.
Jag har nu hört att SID-gafflarna är extra känsliga och måste servas mer än t.ex Marzzochi-gafflarna
som jag ev. byter till nu i så fall.

Dieter

Tillbaka
Topp