Repad kolfälg

Manurhin2

Aktiv medlem
Repad kolfälg
Hej Happy

Av nån konstig och dålig anledning blev min bakfälg repad i hjulväskan nån gång i samband med sista flygtransporten .
Är inte speciellt djup men ful och känns med nageln .
Har ni ngt bra hobbyknep för att lösa det eller ska jag lämna in skiten till proffs ?

20190303_101148.jpg

M

Senast ändrad:
Repad kolfälg
Är ju lb ud-finish så lite matt lack löser problemet . Råkade slå samma fälg i ngt när den var helt nybyggd och det gick ur en flaga , fick då proffshjälp att återställa i nyskick . Det tar dock nån timme även för proffs med slipning osv .

Tänkte om nån har nåt bombproof bondsmedsknep som också funkar .
Gäller att behålla samma finish som bredvid skadan osv

Repad kolfälg
Ursäkta , det verkar vara fel forum för cykelrelaterade frågor .
Tänkte att många och kanske också jag kunde lära mig något .
Om jag vill ta bort det enda på cykeln som inte är i nyskick och tycker det är värt besväret så trodde jag att det var tillåtet .
Att alla andra inte ser problemet förstår jag mkt väl , dom flesta jag känner som cyklar lvg vill dock ha ordning på grejerna så också jag .

Fixar det väl bara och behåller hur för mig själv .

M

Repad kolfälg
Hej.. Du har ingen firma i närheten som blandar till en sprayburk själva?? Isåfall kan du väl ta med hjulet dit å fråga om dom kan matcha fälgen exakt. Isåfall slipar du ner repan å lägger på själv. Brukar kosta runt 150kr för
en burk. mvh borano20

Repad kolfälg
Jag tror ärligt att man kan gå med fälgen till en affär med bra utbud av nagellack och be en anställd ta ställning till färg och glans. Det både fyller och går att göra om.

Repad kolfälg
Jag fyller i repor med tuschpenna. Drog en sjysst sidosladd i höstas och repade upp en grå ultegrabakväxel. Lite svart permanent marker och det syns inte om man inte tittar på den.

Repad kolfälg
Manurhin2 sa:
ooms sa:
Chipex? Vet dock inte om de har matt färg. Inte heller hur blendingvätskan ev påverkar kolfiber.
Tack
Slutar nog dock som förra ggn att ett lackproffs får pensla matt lack och putsa .
Matt lack blir blank när man putsar den.

Jag är extremt petig med mina cyklar (och övrig egendom för den delen) men just denna hade jag låtit passera. Tror inte att den går att fixa snyggt med rimlig insats.

Repad kolfälg
Tack för alla tips .
FBK-klistermärke är det hittills klart bästa alternativet ?

Lutar åt att jag lämnar iväg det , då blir det permanent lagat och kostar sannolikt kaffebröd .

M

Repad kolfälg
Hasse#7 sa:
Bra att du bestämt dig. Tråden kändes lite ansträngd ett tag. Vill man att det skall vara tipptopp så vill man.

Vi tycker lika , det är en av fördelarna med att vara vuxen att man får bestämma själv hur man vill göra .
Tänkte bara att jag kunde försöka styra upp tråden lite efter ett tag och det fungerade ?

Tourettattityden (alla helt ovidkommande inlägg som måste ur systemet ) är däremot det som avhåller många från att överhuvud taget skriva här . Jag tål men massvis av cyklister/kunskap finns inte på Happy av en anledning .

M

Repad kolfälg
Manurhin2 sa:
Hasse#7 sa:
Bra att du bestämt dig. Tråden kändes lite ansträngd ett tag. Vill man att det skall vara tipptopp så vill man.

Vi tycker lika , det är en av fördelarna med att vara vuxen att man får bestämma själv hur man vill göra .
Tänkte bara att jag kunde försöka styra upp tråden lite efter ett tag och det fungerade ?

Tourettattityden (alla helt ovidkommande inlägg som måste ur systemet ) är däremot det som avhåller många från att överhuvud taget skriva här . Jag tål men massvis av cyklister/kunskap finns inte på Happy av en anledning .

M

Ibland blir det jobbigt här. Fast nagellacket var seriöst menat även om man inte kan tro det.

Repad kolfälg
Doctor C sa:
Matt lack blir blank när man putsar den.
Tror inte att den går att fixa snyggt med rimlig insats.
Det är omlackering av hela fälgen som gäller om det skall bli snyggt och inte synas sedan.
Chansen är annars att det blir torrsprut vid sidan om och som sagt, det blir blankt om man putsar bort det.

Se cykeln som invigd och användningsbar istället.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp