Replacement sealed ball bearings.

GarryJones

Aktiv medlem
Need to replace sealed ball-barings on a pair of Campagnolo Khamsin wheel hubs.

As I have not stripped down a hub since the 90's I was expecting loose balls in cups. New World...

The existing original sets on the Khamsins are labelled 6001RS. See photo 1.

I found these in Biltema. Part number 41413. But it says 6001 RS on the product and 6001 2 RS on the receipt. See photo 2.

Question 1) Are the new ones correct?
Question 2) If yes, are they okay for a few years (5000km a year) or would it be better to order original parts from Italy?

Photo 1
20160607_150956.jpg

Photo 2
20160607_182918.jpg

Huruvida de kommer hålla i flera år på en lvg-hoj vågar jag inte uttala mig om. Men vill du ha riktigt bra skit är det skf som gäller. Men de kostar en slant.

I mina hjul till enduron kör jag liknande lager som de du köpt, de håller en dryg säsong. Men det äe ju helt andra påfrestningar och de utsätts för mkt mer skit så de där bör hålla i dina hjul.

:2RS är tätat på båda sidor och RS på en.

Jag misstänkte det. Lite konstigt att kvittot är korrekt men det inritade item nummer fel. (De jag köpte ÄR tätat på båda sidor. Går de att använda?

Senast ändrad:
Ja, de går att använda bara de har rätt mått. Kvaliteten däremot, är svårt att veta något om:-) De flesta lager torde hålla skapligt om de är täta och har vettigt fett i sig.

Det är bara att prova! Börjar de bete sig dåligt efter ett tag är det bara att byta igen.

Edit: Att det står "fel" beror på att man inte skriver ut antalet tätningar, på tätningen. Det är nämligen samma tätning som sitter på båda sidor:-) Vore dyrt och onödigt att göra olika text på identiska tätningar beroende på om lagret ska ha en eller två.

Senast ändrad:
Yes, you can use the once you've purchased. Maybe slightly more friction, but they fit and are better sealed, so should also last longer.

En idé som oftast är mkt god är att lyfta på tätningen på nya lager för att kontrollera mängden fett.
Vissa tillverkare är ganska snåla med fettet och att lägga i lite riktigt kullagerfett innan montering kan göra hela skillnaden mellan ett helt okej lager & ett som rasar alltför fort.

Vernersson sa:
En idé som oftast är mkt god är att lyfta på tätningen på nya lager för att kontrollera mängden fett.
Vissa tillverkare är ganska snåla med fettet och att lägga i lite riktigt kullagerfett innan montering kan göra hela skillnaden mellan ett helt okej lager & ett som rasar alltför fort.

+1

Det är ett riktigt guldtips för vevlager också. De jag gjort så på innan montering har hållt enormt mycket längre än de jag inte gjort det på..

Tillbaka
Topp