[Rese RR]Potemkins second coming nu med del 8

gabbeon

Aktiv medlem
Potemkin har förärats en ny fin framskärmshållare/pakethållare. Dags att cykla hem honom igen. Denna gång blir det inga excesser utan rakt på, planen är Budapest-Krakow-Gdynia-Kristiantad-Gbg i stora drag. Helst under två veckor.

Jag kom inte iväg före 12, så det blev en ganska kort dag. Jag tog mig iaf till Slovakien. https://goo.gl/maps/nZHzUGBos3B2

Även denna gång fick jag sällskap av pappa till en början.
start.JPG

Bp1.JPG

Vi cyklade genom centrala Budapest på cykelbanor som lämnar en hel del i övrigt att önska. Vyerna är dock helt OK.
Bp-val.JPG

Parlament.JPG

På väg ut ur stan och kaoset kring Sziget Festival hittade jag en FFF (förvirrad fransk familj) som försökte navigera sig till cykelbanan längs Donau med hjälp av en papperskarta. Så medeltida. Efter lite om och men lyckades jag visa dem rätt.
Donau1.JPG

Donau2.JPG

Själv tog jag den mycket mer användbara cykelbanan en bit ifrån floden.

Efter bara några mil kändes det att det var dags för lunch. Szentendre bjuder inte bara på turistig charm, utan även världens bästa langos. Iaf om man frågar mig.
Stendre.JPG

Langos.JPG

Lunch.JPG

Pittoreskt värre.
langos2.JPG

Här lämnade jag floddalen för en liten uppvärmningskulle på 400hm. Varmt o segt men skönt att få det gjort. Verkar inte vara större problem att fixa 10% lutning. Vägen gick igenom mycket fin skog, så det var lite skydd från den stekande solen.
Skog.JPG

Skog2.JPG

skog3.JPG

Asfalten var mestadels fin, den lite ruggiga biten i mitten var bara 50m.

En fördel när man cyklar runt i tropisk hetta i Ungern är att det är lätt att hitta vatten. Varje by har minst en kommunal vattenkran med fullt tjänlig dricksvatten.
vattenkran.JPG

Direkt efter att man rullat ner på andra sidan kommer man till Visegrád och färjan över till andra sidan. Men först en öl att fira lyckad bergspassage med.
ol1.JPG

Inget fel på vyerna från färjan.
visegrad.JPG

farjavgrad.JPG

På andra sidan i Nagymaros hittade jag en klassisk fiskstekargrill så jag passade på att äta tidig middag.
hekk.JPG

För 15 år sen hade man fått trampa vatten när man skulle beställa sitt öl.
flod.JPG

Efter middagen fortsatte jag i Ipolydalen, platt och vindstilla så jag hann med lite till innan det var dags att hitta nånstans att sova.
kvall1.JPG

kvall2.JPG

Vw chemtrail gjord på diesel antagligen.
chemtrail.JPG

När kvällningen kom passerade jag precis gränsen (som var helt outmärkt i verkligheten)och kom fram till en by. Jag frågade några tanter om det kunde finnas några lediga rum att hyra. De visade mig till familjen som äger byns pensionat. Denna pensionat har dock gått i konkurs, men det innebär för mig bara att jag får klara mig utan varmvatten. Efter att jag besiktiga rummet och som vår helt och välstädat utspelade sig följande konversation:

Jag: Vad kostar det?
Ägarn: 10€ Men det är väl lite för mycket med 10€.
Jag: Det är helt OK.
Ägarn: Det är väl lite för mycket.
Jag: Nä, det är helt ok.

Så det fick bli 10€ för en natt med kalldusch.

Imorgon väntar riktiga berg och lite längre cykling.

Del 2: https://happyride.se/forum/read.php/1/3209870/3210461#msg-3210461
Del 3: https://happyride.se/forum/read.php/1/3209870/3211544#msg-3211544
Del 4: https://happyride.se/forum/read.php/1/3209870/3212921#msg-3212921
Del 5: https://happyride.se/forum/read.php/1/3209870/3213555#msg-3213555
Del 6: https://happyride.se/forum/read.php/1/3209870/3214109#msg-3214109
Del 7: https://happyride.se/forum/read.php/1/3209870/3214513#msg-3214513
Del 8: https://happyride.se/forum/read.php/1/3209870/3216347#msg-3216347 så var sagan slut.

Senast ändrad:
gabbeon sa:
När kvällningen kom passerade jag precis gränsen (som var helt outmärkt i verkligheten)och kom fram till en by. Jag frågade några tanter om det kunde finnas några lediga rum att hyra. De visade mig till familjen som äger byns pensionat. Denna pensionat har dock gått i konkurs, men det innebär för mig bara att jag får klara mig utan varmvatten. Efter att jag besiktiga rummet och som vår helt och välstädat utspelade sig följande konversation:

Ser onekligen ganska trevligt ut.

Nästa gång får du prova med 15€ som motbud.

Så fint. Ser härligt ut att vara ute på vägarna *avundsjuk".
Inser att jag måste läsa ikapp på förra reseskildringen.

Kom en riktigt bra bit idag, nästan 20 mil med en hel del klättring.
https://goo.gl/maps/qApa6jLSee42

Satt på cykeln innan 7, tänkte utnyttja den svala morgonen till fullo. Kunde hakat på en gödselspridare men tog det lite lugnt istället och lämnade lucka.
godsel.JPG

Snygg rondellkonst i nästa by.
rubiks.JPG

Finns en del intressanta reklamskyltar längs vägen:
Undrar om den lokala hjälten behöver dela byxor med andra när han är på landslagsuppdrag.
localhero.JPG

Fi brygger öl här.
fe.JPG

Kom in i backarna lagom till solen började brassa på ordentligt, men i skuggan gick det fint.
klattra.JPG

En hel del pyttoreskt även idag.
pyttoreskt1.JPG

pyttoreskt2.JPG

panorama.JPG

Det var riktigt varmt i solen.
varmtogott.JPG

Lite nybörjarmisstag när man blandar ihop den blå och gula färgburken.
blacykel.JPG

Hann med lite fågelskådning.
stork1.JPG

stork2.JPG

Samt på begäran dokumenterade jag allehanda getter.
get1.JPG

get2.JPG

get3.JPG

get4.JPG

Fick en ordentlig störtskur över mig, perfekt timat till den brantaste delen av klättringen med sämst asfalt. Gick dock över på en kvart, lagom till jag kom ner i dalen var jag torr igen. Efter nästa kulle såg jag ett riktigt oväder på avstånd precis åt det håll jag skulle åt. Men vinden blåste den precis framför mig hela eftermiddagen. Såg bara mycket vatten på vägen, men inget regn. Kvällsvyerna var helt ok.
kvallsvy1.JPG

kvallsvy2.JPG

kvallsvy3.JPG

kvallsvy4.JPG

tag.JPG

vader.JPG

För övrigt anser jag att man inte har varit i Slovakien om man inte ätit bryndzové halušky två gånger samma dag.
Lunch
bh1.JPG

Middag
bh2.JPG

Kanske hinns med en till innan jag byter land.

Imorgon har jag ca 5-600 hm klättring att se fram emot och därifrån är det en lång nedförsbacke hela vägen till Gdansk (typ). Men först en vilo/upptäckardag i Krakow.

Edit: bor förresten i en egen 8-mannastuga på en camping för det facila priset av 13.34€ Då ingår även varmvatten.

Senast ändrad:
jonas-ni sa:
gabbeon sa:

Ser onekligen ganska trevligt ut.

Nästa gång får du prova med 15€ som motbud.

Tack! Kom du iväg på din tripp?

JLarsson sa:
gabbeon sa:
För övrigt anser jag att man inte har varit i Slovakien om man inte ätit bryndzove halusky två gånger samma dag.

Ser alldeles underbart ut. Är det stuvad potatis och fläsk?

Det är en sorts potatisnudlar/spätzle/nokedli/vad du vill kalla det. Riven rå potatis blandad med mjöl och ägg, smeten passeras genom en "rivjärn" ner i kokande vatten. Blandas sen med färsk fårost, gräddfil och toppas med stekt bacon. Om nom nom.

gabbeon sa:
JLarsson sa:
gabbeon sa:
För övrigt anser jag att man inte har varit i Slovakien om man inte ätit bryndzove halusky två gånger samma dag.

Ser alldeles underbart ut. Är det stuvad potatis och fläsk?

Det är en sorts potatisnudlar/spätzle/nokedli/vad du vill kalla det. Riven rå potatis blandad med mjöl och ägg, smeten passeras genom en "rivjärn" ner i kokande vatten. Blandas sen med färsk fårost, gräddfil och toppas med stekt bacon. Om nom nom.

Mein gott. När åker jag?

Dag 3 gick som en dans. I en bastu.
https://goo.gl/maps/s8wrumKC3GK2
Men det började ganska svalt o dimmigt, jag hade tom långärmad tröja på första halvtimmen.
morgon.JPG

morgon2.JPG

Ännu en klassisk nybörjarmisstag, råkat måla trabanten gul isf en cykel.
trabi.JPG

Vägen går slingrande i en floddal, och jag försökte mig på lite shortcuts i kurvorna när det såg vettigt ut på kartan. Problemet är att bergen är branta så "shortcutsen" ger väldigt mycket bonushöjdmetrar. Kan dock vara värt att slippa den tunga trafiken ett tag. När vägen övergår till detta är det dock bara att vända.
kassvag.JPG

Men har man tur kan man iaf få en skymt av den extremt sällsynta enochenhalvgeten.
enochenhalvget.JPG

I Orava finns en av de finaste borgar jag sett.
borg.JPG

borg2.JPG

borg3.JPG

Jag övervägde ett besök, men vägen var brant och de tog betalt så jag nöjde mig med att äta frukost nere i skuggan.

Sen var det bara att börja klättra mot gränsen till Polen.
brant.JPG

Bara nedförsbacke härifrån, tänkte jag. Alla berg bakom mig nu.
panorama.JPG

Yeah right, tänkte de som byggde vägen.

Gränspassagen välskyltad.
polen.JPG

Syns inte så bra på den bortre skylten, men det verkar vara dynamisk hastighetsbegränsning i tätorter. 50 dagtid, 60 på natten(23-06). Gäller att ställa klockan rätt.

Inget större behov av luftskåp idag, men nostalgiska randonneurer får bege sig till Polen, här finns Statoil kvar i full skrud.
luftskap.JPG

Halleluja! En ny påve är född! Prisa lorden!
nypave.JPG

Fr o m Polska gränsen fungerar google maps cykelnavigering. Och det vet jag sen tidigare kan bjuda på överraskningar. Som denna. Gångbro med bara trappa.
google2.JPG

På andra sidan spännande "väg".
google1.JPG

google3.JPG

google4.JPG

Men ibland när google föreslår att lämna huvudvägen hamnar man på fantastiska små bakgator helt utan trafik.
finvag.JPG

Jag är övertygad om att denna bro är helt spänd på vintern.
slakbro.JPG

Det var ganska varmt vid det laget.

Inte konstigt att infödingarna försöker svalka sig i ankeldjupt vatten.
bada.JPG

Ändlösa raka vägar. Men inte platt.
rakavagen.JPG

När jag började närma mig Krakow hamnade jag i ett som det kändes oändligt kuperat landskap med branta backar upp och ner. Hade älskat det på racern, men med Potemkin efter en lång dag var jag lagom road. Fick iaf fin mottagning.
mottagning.JPG

Idag har jag vilodag. Men nu är det slut på sötebrödsdagarna, regnet har kommit och imorgon lär det regna hela dagen. Yippie!

Imorse vaknade jag till det ljuva ljudet av "somna-om-musik" aka ösregn. Jag övervägde lite olika alternativ (ta tåget norrut eller västerut eller stanna kvar). Att cykla på var inte att tänka på, som tur är har jag ingen stress att ta mig hemåt. Till slut blev det en natt till här i Krakow, stan är riktigt mysig med massor av små fik att slå ihjäl en regnig dag på.

Äntligen en ärrad cykelmålarproffs.
20170820_145630-1238x1651.jpg

Imorgon lovar de cykelbart väder, då ska det rullas på norröver.

En riktigt lyckad dag på sadeln gav nästan 22 mil. A small step for mankind, a giant leap for Gabbeon. https://goo.gl/maps/L6EUgaFARxP2

Allt började med upptäckten att jag lyckades missa denna inrättning trots att den var bara två block från hotellet. Det sägs att man alltid bör lämna nåt att komma tillbaka till.
20170821205436-1280x960.JPG

Det tog inte lång stund innan man var ute ur stan och strax fick man börja klättra kullar.
20170821205438-1280x960.JPG

Efter kullarna övergick landskapet i en tämligen enformig platå med raka fina så gott som otrafikerade småvägar. Men så lätt ska man inte ha det enligt google.
google1.JPG

google2.JPG

google3.JPG

google4.JPG

google5.JPG

Dessa "grusvägar" är för det mesta korta bitar på kanske upp till nån enstaka kilometer. Det jobbiga är att de ofta är som sandhinder på cx, det blir bra träning. Jag försökte köra runt till en början, men till slut blev det mer av en utmaning att köra igenom.

Dessa kossor (mest troligt kamouflerade getter) undrade samma sak som jag; Vad katten gör den här jönsen mitt ute i ingenstans?
googlekossor.JPG

Fick stanna och släppa fram ett begravningståg.
begravning.JPG

Ännu mer samtal med kossor.
kossor.JPG

Mot slutet började regnmoln dyka upp lite varstans.
vader.JPG

Jag fick några enstaka droppar på mig ibland. Den enda riktiga skuren träffade mig mitt i en by, så det var bara att inta viloläge i en busskur.
bussh.JPG

Plötsligt dök en blodtörstig best upp.
best1.JPG

Men det var lugnt, vi fick plats båda två och kunde dela på regnskyddet broderligt.
best2.JPG

Skuren gick över lika fort som den kom, det var bara att fortsätta in i solnedgången.
solnesgang.JPG

Sen var jag framme. Så här charmigt är Pabianice.
charm.JPG

Det är 39 mil kvar till Gdynia så jag måste göra en riktigt lång dag till imorgon om jag vill ta färjan dan därpå. Vi får se, det blir kanske 3 korta dagar istället.

Senast ändrad:
Det blev det korta alternativet: https://goo.gl/maps/2M92DUU6Uak

Idag kändes det tungt direkt från start. Grått och trist väder, en malande sidvind och benen kändes som betongklossar. Ingen vinnande kombination mao. Så dagens rapport blir lika kort som dagens etapp.

En långfärdsspårvagn gott o väl 2 mil norr om Lodz där den utgår ifrån.
sparvagn.JPG

Den kör på enkelspår och väntar in mötande vagn på väl valda hållplatser.

Regnbåge som tröst för att skuren dränkte mig 300m från en motorvägsbro.
regnbage.JPG

Jahapp, det är bara att ta nya friska tag imorgon. Benen känns faktiskt mycket bättre än imorse. 26 mil kvar till Gdynia, jag hoppas fixa en bra bit över hälften imorgon så jag får lite sightseeingmarginal.

Sådärja, det blev ett riktigt fint dagsverke, precis enligt planen.
https://goo.gl/maps/VvqstrRFTeH2

Men om vi börjar från början var det så här fantastiskt mysigt att lämna stan imorse.
pvc2.JPG

pvc1.JPG

Tyckte jag kände igen lukten, och visst var det en PVC-fabrik. Väckte härliga minnen från somrar för 20 år sen som jag spenderade på dåvarande Hydro Plast i Stenungsund.

Det blev allt bättre vartefter. Sjyssta flamingos, men ändå bara dagens runner up.
flamingo.JPG

Passerade Gabinek, känd för att jag nästan heter så.
gab.JPG

Samt några små söta badorter.
badort.JPG

Den största pumpan håller på att rymma. Mot friheten!
pumpa.JPG

Vad kan det här vara för en?
tittut.JPG

Inga badande idag, trots att det nästan var 20°. För tre dagar sen hade det varit jättekallt, nu efter tre kalla dagar är det varmt o skönt.
flod.JPG

Varför är den där skorstenen till grillen byggd så?
skorsten.JPG

Lite för stor för mina väskor, annars är det precis vad jag saknar hemma.
kanin.JPG

Och därmed kom vi till dagens ohotade segrare. Plastnoaksark.
arken.JPG

Passerade några fält med en skum växt.
tobaxfalt.JPG

Tänkte tobak, men jag avfärdade dumhetetna. Sen dök torkställningarna upp.
tobaxtork.JPG

Nog fan är det tobak. Trodde det växte mest i tropikerna.

Sen fick jag en ganska speltakulär solnedgång.
solnedgang3.JPG

solnedgang2.JPG

solnedgang1.JPG

Hamnade till slut i en fin liten ort med mycket pavé.
pave.JPG

kvall.JPG

9 mil kvar till imorgon. Färjan går 20:30 så gott om tid att upptäcka Gdansk, Sopot och Gdynia.

Senast ändrad:
gabbeon sa:
Det blev allt bättre vartefter. Sjyssta flamingos, men ändå bara fagens runner up.
Har Donald Fagen flamingor? ;-)

gabbeon sa:
Passerade några fält med en skum växt.

Tänkte tobak, men jag avfärdade dumhetetna. Sen dök torkställningarna upp.

Nog fan är det tobak. Trodde det växte mest i tropikerna.
Nej då, såg något program för några år sen om att EU "sponsrar" en hel del tobaksodling. Tyvärr var en stor del av den om jag inte minns helt galet av så låg kvalitet att den antingen brändes direkt eller exporterades till fattiga länder och såldes riktigt billigt. F.ö. har det odlats tobak kommersiellt även i Sverige.

Ajajaj, verkar som kvällsfärjan imorgon är fullbokad. Nån som har erfarenhet om det kan vara värt att bara dyka upp o hoppas på det bästa? Eller är det kört?

Det blev en superfin liten tur till Gdansk. Jag har tyvärr redan kört med gick som en dans, annars hade jag sagt att det gick som smort. https://goo.gl/maps/RV6cbqhMBXp

Hotellets tornerspelsavdelning.
torner.JPG

Som synes, inget fel på vädret idag.

Att ungdomen alltid ska envisas med att tänja på gränserna.
felsida.JPG

Nu närmade jag mig Gdansk med bra fart. Men precis innan stan hamnade jag i min (förvisso korta) cykeltouringkarriärs skummaste google-navigering. Den är så bra så den tål att detaljstuderas.

Jag rullar på glad i hågen att äntligen ha hittat en riktigt fin cykelbana.
google1.JPG

Plötsligt uppenbarar sig några gula räcken över vägen. Inga problem, säkert nån trafikerad korsning.
google2.JPG

Men icke. Rätt som det är tar cykelbanan slut strax innan man trillar ner i en bäck.
google3.JPG

Ingen bro eller spång, bara några pinnar nån snäll polack råkat fälla just här.

Men men, jag är inte den som är den. Bara plocka av väskorna, bära över, komma tillbax och ta Potemkin under armen.
google4.JPG

Några tiotal meter djungel och en tokbrant backe väntade på andra sidan.
google5.JPG

google7.JPG

google6.JPG

google8.JPG

Jag undrade i mitt stilla sinne hur i all sina dar google har koll på att nån snäll polack fällt några pinnar just där?

Efter denna lilla incident var jag beredd på det mesta, men fick istället cykla på tourens första riktigt fina och användbara cykelbana.
cykelbana.JPG

Går längs med en liten kanal hela vägen in i hjärtat av Gdansk.

Som ser helt fantastiskt fint ut i solsken.
gdansk1.JPG

gdansk2.JPG

Hade fått tips om kürtőskalács, men måste säga att det var inte värt att cykla hit enkom för detta. Man får mycket bättre i Budapest.
kalacs.JPG

Jag funderade på att cykla till färjeläget i Gdynia ikväll och kolla om man kan komma med trots att det är fullbokat, men det är så fint här så jag stannar en natt i Sopot istället.
Nästa nämnvärda cykling blir Karlskrona-Gbg. Kommer att stressa lite, vill helst vara hemma senast Söndag natt. (Eller rättare sagt min chef ser helst att jag dyker upp på jobbet på måndag.) Vi får se hur det blir med det.

gabbeon sa:

Lite mer i detalj. https://goo.gl/maps/xPHSSDjicov

Jag lyckades misslyckas med navigationen och hamnade därför långa sträckor på 27-an. Jag fick tips om en ganska sydlig rutt som jag tyckte gick för mycket på kustvägen. Google föreslog rutten ovan (ungefär). Jag byggde mig en egen rutt mha routexl.com och roadfinder.se nånting mittemellan som skulle gått på fina småvägar. Nånting gick dock fel, för när jag laddade gpx-filen i garmin fick jag bara start- och slutpunkt och en rak sträcka däremellan. Så jag fick köra på google. Det gav som sagt en hel del 27-an samt en bra bit grusvägsrally. Svenska grusvägar får iaf högt betyg jämfört med de på kontinenten.

Fick rulla av först från färjan.
P1030400.JPG

En bit kvar.
P1030401.JPG

Hösten på G.
P1030403.JPG

Tvingades förbi tving.
P1030404.JPG

Helt osynlig. Måste måla gult, ju!
P1030405.JPG

All denna uppståndelse om nyordet "hen". Den är ju gammal.
P1030406.JPG

Det var bitvis lite äventyrligt trots allt. Usel grusväg som slutar i grind. Som tur olåst.
P1030407.JPG

P1030408.JPG

Sen började misären när mörkret och regnet föll, men då hade jag bara 4 timmar kvar. Vid sista matstoppet märkte jag att batterierna i min pannlampa var slut, hann precis sladda förbi en mack i Borås 11:59 och fixa nya. Hade kunnat bli kämpigt med punka mitt ute i ingenstans. Reservbatterier är det nya på packlistan. För övrigt har allt funkat bra, packningen var ganska optimal, möjligt att spara några delar, men inget större.

Det blev ganska exakt 150 mil på 8 cykeldagar, om jag räknat rätt.

Lite +/-

Slovakien
+ Sceneriet.
+ Vägarna. (Förvånansvärt bra asfalt för det mesta).
+ Maten.
+ Öl.
+ Priserna.
- Trafiken. Man får inget gratis som cyklist.
- Cykelinfrastrukturen. (obefintlig)

Polen
+ Trafiken. (Trodde inte mina ögon, men så fort jag bytte land kändes det helt annorlunda, tryggt och avslappnat. Bilisterna och även lastbilschaffisarna(!) visar tålamod och förståelse. Vart kom det ifrån?)
+ Människorna. (Otroligt trevliga och hjälpsamma.)
+ Alla pratar engelska.
- Sceneriet (platt o tråkigt förutom gränstrakterna mot Slovakien)
- Också obefintlig cykelinfrastruktur.

Thanx, härligt att läsa ! Trodde inte Polen var coolt, kanske dags att cykla där -- ?
Kolla in den här ....
.

Bilagor

• b4.jpg
    b4.jpg
    87.4 KB · Besök: 80
Den blev fantastic, jobbar på en RR så småningom. Nice camp, jag fick en vinflaska i present när jag åkte iväg !

Trevlig reseberättelse med fina och intressanta bilder. Och den gula hjälmen matchar både skägget och den gula cykeln perfekt! :o)

Tillbaka
Topp