Reservdäck när man kör landsväg?

tmalm

Aktiv medlem
Fick tvärnita för en smartfåne i en SUV här om dagen. Däcket höll hela rundan och exploderade på morgonen efter så på så sätt hade jag ju en extrem tur men; Brukar man ha reservdäck med sig när man kör räser med kanttråd?

/T

Bilagor

• Foto0373.jpg
    Foto0373.jpg
    8.7 KB · Besök: 27
nja, det tror jag inte. Vanligast är ju ny slang och/eller lagningskit. Det är ju ytterst sällan som ett lvg-däck blir totaldemolerat på en runda.

Nej, däremot kontokort så man kan åka kollektivt eller ringa en taxi om det oförutsedda sker när det är för långt att gå.

Spännande att däcket exploderade, var det resultatet av att du låste däcket vid inbromsningen eller av att du körde på något hårt på vägbanan (SUV:en?). Om det var det första låter det som att däcket var så slitet att du borde bytt det tidigare?

Nej, ser däcket ut så där så har det rullat ett par hundra mil för långt. Eller så kan man inte hantera bromsarna.

Däcket blev så här för att ja inte fick ett bra grepp om frambromsen så det blev en rejäl stoppsladd med bakhjulet... Det var iofs rätt mycket grus kvar på vägarna men det verkar inte ha påverkat nåt större.

/T

tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick tvärnita för en smartfåne i en SUV här om dagen. Däcket höll hela rundan och exploderade
> på morgonen efter så på så sätt hade jag ju en extrem tur men; Brukar man ha reservdäck med
> sig när man kör räser med kanttråd? /T

Vanligen inte. Men under tex VR eller andra lite längre turer kan det vara bra att ha med. Jag har faktiskt kommit till en depå under ett VR och dom hade slut på däck.Då hade det varit bra att ha med ett eget. Vanligare då jag kör med "tub". Om/när jag har kört tub på VR så har jag med en extra tub.

Silvertejp rullad på pumpen att sätta på insidan av däcket brukar räcka för att ta sig hem vid normala rundor.

Frolicc skrev:
> En vikt sedel funkar också

Köp en Powerbar för pengarna istället.
-Ät upp 'godiset'
-'Patcha' däcket med omslaget

-Cykla!

/Håkan

tmalm skrev:
> Däcket blev så här för att ja inte fick ett
> bra grepp om frambromsen så det blev en rejäl
> stoppsladd med bakhjulet... Det var iofs rätt
> mycket grus kvar på vägarna men det verkar inte
> ha påverkat nåt större.
>
> /T

Om det är mycket grus så slits nästan inte däcket överhuvudtaget, inte ens med en flera meter lång bromssträcka med låst hjul, så det måste ha varit slut innan.

Utslitningen är väldigt lokal så jag är rätt säker på att det är det panikstoppet som är boven här- däcket är ju som nytt i övrigt.

Silvertejpstricket var ju grymt! Ska jag börja med direkt!

/T

42Hz skrev:
> http://0.tqn.com/d/bicycling/1/0/j/4/-/-/VanHauwae
> rt.jpg

Det där är väl tubdäck eller? Ska man ha reservdäck med sig på rundan när man kör kanttråd får man ju både ha med sig slang och däck. Kan man lika väl köra tub och slippa slangen :)

Byt däck i tid och kolla så de ser bra ut emellanåt annars så man byter i tid.

Tillbaka
Topp