Reservdelar DT Swiss 1400 ARC baknav

Hej.
Upptäckte att kassetten vinglade något när jag lossade bakhjulet. Lyfte upp kassett och hub i "ett handgrepp" och då rullade det ut några små kulor från den delen som kassetten sitter monterad på. (Det är väl själva bodyn?)

På hjulet satt tidigare på ett 11-delat Shimano men nu sitter det ett 12-delat Shimano 105 CS-R7100.
Är inte så kunnig och lämnade in hjulet till butiken som sålde hjulet för många år sedan men väntetiden är lång - väldigt lång......(Han är tyvärr ensam och nu när säsongen går igång så kommer mitt hjul att bli liggande)

Tänker att det kan vara så enkelt som att köpa en ny body.
Kan jag få lite hjälp med att hitta rätt reservdel?
Bor strax utanför Göteborg. Det kanske finns en butik som servar DT hjulen?

Alla tips mottages väldigt tacksamt.

Om du är säkert på att kulorna är från frihjulskroppen (bodyn) så är det bara att köpa en ny och glida den på. Till DT behövs ingen verktyg, förutom att man behöver verktyg för att flytta över kassetten. Du behöver dock veta vilken modell baknav det är.

Har insett detta. Frihjulskropp verkar benämningen vara. Navet är 240 (DT Swiss ARC 1400 disc) med Shimano 12 delad kassett. Har googlat runt men har lite svårt att hitta rätt "Frihjulskropp". Den ska passa till Shimano 12 delad kassett.

Om du är säkert på att kulorna är från frihjulskroppen (bodyn) så är det bara att köpa en ny och glida den på. Till DT behövs ingen verktyg, förutom att man behöver verktyg för att flytta över kassetten. Du behöver dock veta vilken modell baknav det är.
Jo jag är med. Har haft loss frihjulskroppen regelbundet och rengjort och fettat in. Tacksam för ditt tips. Kanske gav intrycket att jag har tummen mitt i handen men hittar jag bara rätt delar, så löser jag det.

DT använder maskinlager som är lätta att byta
Ganska säker på att det är ett lager i frihjulskroppen som har pajat. Hjulen har rullat drygt 3 500 mil så det var kanske dags. Mitt problem är mest att hitta rätt reservdel. Verkar väldigt smidigt att byta hela frihjulskroppen. I övrigt så finns det fina videos på DT:s hemsida.

en ny body kostar ca 5-700. 2st 6802 maskinlager kostar ca 150kr/st och byts hemma med hylsor och en hammare. Prova att laga själv, det är roligare.

Jo jag är med. Har haft loss frihjulskroppen regelbundet och rengjort och fettat in. Tacksam för ditt tips. Kanske gav intrycket att jag har tummen mitt i handen men hittar jag bara rätt delar, så löser jag det.

Bäst att titta på modellen och kolla på DT Swiss websidan. Men antar att du har 12x142 axel. Då är det en av två. Om du har gammal 240 nav med två lösa ratchet-ringar så borde det vara HWYABL00S5708S. Nya EXP nav med en ring fast i navkroppen HWYABL00S5378S. Det är alu versioner. Stål finns också om man inte tycker om att drev gräver sig i i kroppen. Finns hos tysken.

Bäst att titta på modellen och kolla på DT Swiss websidan. Men antar att du har 12x142 axel. Då är det en av två. Om du har gammal 240 nav med två lösa ratchet-ringar så borde det vara HWYABL00S5708S. Nya EXP nav med en ring fast i navkroppen HWYABL00S5378S. Det är alu versioner. Stål finns också om man inte tycker om att drev gräver sig i i kroppen. Finns hos tysken.
Tysken?

Tillbaka
Topp