reservdelar till pannlampa?

pa/412

Ny medlem
tjipp,
köpte mig en nightpro 12w pannlampa i usa för några år sedan. använde till en tävling och sen hamnade den i lådan. nu är jag sugen att använda igen, problemet är då att batteripacket är helt slut och att laddaren är 110v. tänkte lite friskt att det säkert går att köra på ett 7,2v rc-bil acc. brände lampan på ungefär 5 sekunder.

så nu lite frågor:
var får man tag på 6v gu4 halogenlampor?
var får man tag på 6v batteripack?
hur stor resistor ska man koppla in och vad är nackdelen med detta, om man trots allt vill använda 7,2v rc-accar?

tacksam för svar i mörkret,
kent.

Jag har kört med 7,2v acc på 6v halogenlampa i flera år utan problem, men det gäller att hitta rätt lampa jag tror att jag köpte min på Clas Ohlsson. Mitt första försök var med en Mila lampa från Letro som skulle ge extra bra ljus men den gick sönder på en gång. Nu använder jag 12v 20W halogen med 14,8V acc och det fungerar utmärkt.

/Mats

En halogenlampa kan deu överspänna. 7.2 Volt på en 6 volts lampa ger bättre ljus med bara lite minskad brinntid.

gu4 är väl inte samma som Halogen GA men är det det finns 5 och 10 W lampa på Clas Ohlsson.

Det lättaste sättet att få tag på en 6 V batteripack är att bygga en själv med seriekopplade celler. 5 st 1,2 blir 6 Volt.

tack för era tips. jag blir lite sugen att testa 12v-lampa och seriekopplade 7,2v-accar. vad har du för ah-tal på dina accar mats och vad får du för brinntider?

när man plockar isär sin "dyra" "fina" lampa ser man att det egentligen bara är:
halogenlampa med inbyggd reflektor (ex.vis http://tinyurl.com/y885dd )
aluminiumhus
lampfot
sladd
batteripack

aluminiumhuset är så klart lite svårt att svarva till själv, men det enda den behövs för att att montera och regnskydda lampan. borde gå att lösa med någon slags värmetålig gummi och zipties?
batteripack kan man - som bengt föreslår, sätta ihop av 1,2v nimh-battericeller. slutligen laddar man med en billig nimh-laddare.

vore ett roligt projekt...

pa/412 skrev:
-------------------------------------------------------
> batteripack kan man - som bengt föreslår, sätta
> ihop av 1,2v nimh-battericeller. slutligen laddar
> man med en billig nimh-laddare.

Ett alternatv, för den som inte vill löda själv, är RC-ackar.
Hos tex Kjell & Company kan man köpa den här
42509.jpg

http://www.kjell.com/?item=42509&path=2100000,2380000,2381250
199:- för 7,2V/3Ah
Även hos Conrad.se skall det finna billiga RC-ackar, enl ett tidigare inlägg.

Laddas med tex den här
38-242_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1396&iItemId=92200
Helautomatisk 1A-laddare för 139:-

Men överspänningen gör att lampan även drar mer effekt(duh!) enl fig nedan c:a 20%mer
lamplife.gif

En 12V/20W-lampa drar då alltså c:a 26W

2 st 7,2V/3Ah RC-ackar innehåller c:a 42Wh. Lampan lyser då alltså MAX 1timme35min (i verkligheten kortare)
Med 4 st RC-ackar ökar tiden, men även vikten.
En 7,2V/3Ah RC-ackar väger c:a 350g. 4st blir alltså nästan 1,5kg!

/Håkan

Jag använder ett acc från en bärbar dator, det är li-jon celler som jag tror är på 6Ah. Om man inte har reflektor så fungerar dom här färdiga halogenspottarna med reflektor aldeles utmärkt.

Min äldre konstruktion var en Mila 90mm pannlampa med hjälmfäste som hade skruvsockel, jag böt ut den sockeln mot en GU4 sockel och en 20W halogenlampa lyste väldigt bra med en RC acc 7,2V och 3Ah.

När jag fick tag i den nya accen tog jag bort reflektordelen och behöll botten med GU4 sockeln och satt dit en Philips 12V 20W halogen, den är faktiskt ett par strå vassare.

Vill du ha mer pannlampstips så finns det massor av gamla trådar om ämnet!

/Mats

Tillbaka
Topp