Resonans skivbromsar

ambientzz

Aktiv medlem
Resonans skivbromsar
Jag har problem med skrikande frambroms. Sram guide RE med centerline 200mm och Mavic Crossmax XL-hjul. Har bytt skivor(annat par centerline), belägg och tvätta/slipat etc. När jag tvättar av skivan med papper och isopropanol lade jag märke till att det var enkelt att framkalla resonansen enbart med hjälp av handkraft.....Jag har nu beställt Hope Floating disc för att minimera koppling mellan skiva och hjul. Hoppas att det hjälper. Nån som varit med om detta och lyckats få bukt på det?

Resonans skivbromsar
När jag tvättar av skivan med papper och isopropanol lade jag märke till att det var enkelt att framkalla resonansen enbart med hjälp av handkraft
Ofta när jag gjort rent skivor har jag kunnat få fram ett sånt ljud. men i min erfarenhet inget att oroa sig över, brukar va tyst när man faktiskt kör dem. Kul partytrick dock ?

Resonans skivbromsar
Att man kan få det att låta med en trasa och ipa betyder iallafall inte att det är något fel på skivan. Tror mer på att det är beläggen som spökar

Resonans skivbromsar
Har bytt belägg, flertal gånger. Bäddar alltid in enligt textbok. Samma skiva på ett annat hjul(WTB) låter inte. Min killgissning är att skivans egenfrekvens sammanfaller med hjulet på något sätt.

Resonans skivbromsar
Metal/sintered. Guide RE. Har även ett par organiska hemma so jag inte provat. Men dessa belägg smälter ju bort om man kör i grisigt väder.
Sett en del oem sram grejer (typ level) som kommit med metallbelägg och tjutit oavsett hur rent det e. Måste byta till resin för att det ska va tyst. Osäker om det var centerline skivor dock

Resonans skivbromsar
1. Bränn av beläggen med en gasbrännare (brukar ta min creme brulé brännare) en lång stund, 3 min per styck, de ska glöda, så ska du se hur det ryker och svettas av orenligheter.
2. Ta ett 80-sandpapper och slipa skivornas kontaktytor så de blir lite ofint repiga.
Hjälper alltid

Resonans skivbromsar
Många tips. Min erfarenhet gör gällande att inga av dessa tips fungerar ibland.

Jag har dock aldrig lossat ekrar som torde vara den optimala lösningen. Eller inte.

Senast ändrad:
Resonans skivbromsar
Jag kan tillägga att mina frus Centerline skiva i kombination med min Shimano MT200 broms låtade så högt att min frus försökte undvika att bromsa. När vi monterade hennes Sram Level broms igen var den helt tyst.

Resonans skivbromsar
1. Bränn av beläggen med en gasbrännare (brukar ta min creme brulé brännare) en lång stund, 3 min per styck, de ska glöda, så ska du se hur det ryker och svettas av orenligheter.
2. Ta ett 80-sandpapper och slipa skivornas kontaktytor så de blir lite ofint repiga.
Hjälper alltid
I detta fall nej. Visst det blir bra en stund men det återkommer. Att spänna ekrar verkar dock ha dämpat resonansen i hela systemet så att säga. Kontaminering är inget problem i detta fall.

Resonans skivbromsar
Hjälper alltid
De flesta sorters belägg får ändrade egenskaper av att hettas upp så att de glöder. Jag testade för länge sen med ett par shimano sintered och de blev stenhårda, slets till ett helt annat sorts pulver än innan (svart damm), skrek och tog dåligt. Organiska tål lägre temp än sintered.

Resonans skivbromsar
Tyvärr är nätet inklusive Youtube fullt av råd som alltid ska fungera. Jag har prövat flera av dessa "fungerar alltid" inklusive att spraya mirakelmedel på bromsskivan. Jag har inte haft den framgång med det som jag önskat. Det som återstår för mig att testa är flytande bromsskivor (hade två som blev stulna innan jag hade monterat dem).
Ett mindre brutalt sätt än att bränna på så det glöder kan vara att lägga beläggen med belagsidan uppåt, hälla sprit ovanpå, låta spriten lösa upp kontamineringen under någon minut och sedan elda upp spriten. Upprepa detta några gånger och det mesta ska vara borta och förhoppningsvis har man inte förstört belaget.

Resonans skivbromsar
Tyvärr är nätet inklusive Youtube fullt av råd som alltid ska fungera. Jag har prövat flera av dessa "fungerar alltid" inklusive att spraya mirakelmedel på bromsskivan. Jag har inte haft den framgång med det som jag önskat. Det som återstår för mig att testa är flytande bromsskivor (hade två som blev stulna innan jag hade monterat dem).
Ett mindre brutalt sätt än att bränna på så det glöder kan vara att lägga beläggen med belagsidan uppåt, hälla sprit ovanpå, låta spriten lösa upp kontamineringen under någon minut och sedan elda upp spriten. Upprepa detta några gånger och det mesta ska vara borta och förhoppningsvis har man inte förstört belaget.

What I said.

Resonans skivbromsar
Har lyckats få oljud med vissa hålmönster, när jag bytt mellan skivor. Skyllt det på att de lättare samlat på sig smuts.. Högst ovetenskapligt, men jag nöjde mig med det och bytte till större och luftigare skivor. Ungefär här kommer någon att säga, att hålen inte bromsar?

Resonans skivbromsar
Hoppas det blir bra. Om inte annat lite snyggare än innan...
20230414_153249.jpg

Resonans skivbromsar
lite mer läsning. lösningen i detta fall alltså att stabilisera ekrarna. mycket effektivt.

Resonans skivbromsar
Fantastiskt det här med skrikande skivor.

Jag har gjort ALLT! Men det sjunger trots allt.

Kanske borde jag testa mitt eget tips att smörja med leverpastej?

Ps. Jag har t.o.m. lyckats få SwisStop att tjuta. D.s.

Resonans skivbromsar
Inget av dessa tips hjälper i 100% av fallen, men man kommer långt med:
1. Bränn av beläggen med en blåslampa, jag brukar använda Crème brûlée brännare, och elda på tills dess att belägget slutar ryka och det inte längre skapas nån slags fet hinna under dem på ytan man bränner. Jag brukar använda en 3mm stålskiva som underlägg och hålla mig utomhus.
2. Slipa upp ytan på skivorna så den blir repig och inte längre en blank yta. Hjälper oftast mycket.

I ett fall så gick jag helt bet på min sons cykel och bakbroms. Bytte hjul, bromsok, skivor, belägg, slipade, brände, tejpade ekrar mm. men det var omöjligt. Kom fram till att det var designen på baktriangeln i hardtailramen och infästningen av skivbromsen som helt enkelt skapade resonans som var omöjlig att stoppa. Testade till slut att fästa upp ett stag mellan kedjestag och sadelstag och då blev det betydligt bättre, men då vägrade sonen cykla på den så det vara bara att ge up och hitta en ny ram...

Resonans skivbromsar
Är det oberoende av vilka hjul du för tillfället har på?
Jag har bara ett par kolfiberhjul. Jag kan bromsa bort ljudet ett tag men varke gång jag kör en ny runda så är det tillbaka.

Kommer och går lite under rundorna.
Har testat 4 olika belägg.

Jag överlever trots att jag tidigare varit expert på att få tyst.

Överväger att köra ett par belägg i diskmaskinen.

Resonans skivbromsar
För att förtydliga.

Jag har tvättat med ren alkohol, Bräkleeen, diskmedel, stekt, slipat. You name it... Slipat, tvättat diskarna med allt ovan.

Blir bra ett tag...

Resonans skivbromsar
Tycker ner det låter som dem är dåligt imbromsade, om dem tjuter i början på varje tur men blir tysta efter en stund. Iallafall med små skivor brukar jag få hålla på en stund för att få ordentligt med värme i dem.

Resonans skivbromsar
Jag har tvättat med ren alkohol, Bräkleeen, diskmedel, stekt, slipat. You name it... Slipat, tvättat diskarna med allt ovan.
Jag lade ett par belägg innanför glasdörrarna på öppna spisen. Efter den värmebehandlingen (och bräkleenande av skivorna), så blev det tyst. Som bonus fick metallen på beläggen en snygg kopparfärgad yta.

Resonans skivbromsar
. Testade till slut att fästa upp ett stag mellan kedjestag och sadelstag och då blev det betydligt bättre, men då vägrade sonen cykla på den så det vara bara att ge up och hitta en ny ram...
Det kanske hade räckt att montera nån vibrationsdämpning, typ en snutt bitumen. Det är iofs tungt...

Resonans skivbromsar

Resonans skivbromsar
Blev just klar med en ordinär brottninigsmatch med bakbromsen.

Slippapper på både belägg och skivor. Sedan tvättmedel på skivorna. Sköljde av och sedan ren alkohol. Inga fingrar.

Monterade.

Tillbaka
Topp