Resorb kontra Nyår

McSulan

Medlem
Resorb kontra Nyår
Resorb är en brustablett och säljs på apoteket.

dess funktion är att binda vätskan i kroppen så att vid exempelvis diare´ som man ofta kan få på lägre resor utomlands. så skall inte kroppen torka ut. utan all vätska du dricker tas upp av kroppen mer effektivt.

Vad man nu då också kan anväda resorb til är vid alkohol konsumption. ta en innan du börjar dricka, en under kvällen (inte nödvändigtvis) och en innan du skall sova. så kommer du inte kissa ut lika mycket vätska, salter och mineraler

har testat detta ett otal gånger och måste säga att det gör under för kroppen. baksmällan försvinner om inte helt så nästintill...

Nu skulle jag vilja ha lite feedback på detta. så ni som inte testat detta innan, gå nu till apoteket och införskaffa lite resorb till nyår. å sedan får ni med oss dela er egen upplevelse!

Kom ihåg att både cigaretter och cigarrer förstärker bakfylla avsevärt. så håll er borta fråm gift pinnar !

gott nytt år på er alla !

Resorb kontra Nyår
Damerna i min bekantskapskrets är övertygade om dess underverkan.
Jag hävdar att mejeriprodukter (milkshake, pucko, etc.) och en samarin går precis lika bra..

Resorb kontra Nyår
Resorb... minns osökt sälenresan med jobbarkompisar förra året, soffbordet fullt med folks resorb, pronaxen och annat mumma från välsorterade läkarsöner. Såg inte helt sunt ut... men den där morgonen efter en helt absurt blöt och rökig (brasa på golvet + för litet hål i toppen av kåtan) middag med efterföljande vattentunnabad hade det nog fan behövts en hel europapall med resorb.

Resorb kontra Nyår
Resorb is the shit! en när man kommer hem, och en på morgonen funkar kanon!

MEN: resorb är socker, salt, seltin och något sötningsmedel (kommer inte ihåg vilket) Så det funkar alldeles utmärkt att bara ta lite salt och något sött! Fråga mig inte varför det är seltin (som smakar salt men inte har samma skadliga effekter som salt) och sötningsmedel som inte tas upp av kroppen alls i Resorb...

Jag har också provat att ta en tesked salt och något sött på natten och morgonen och det funkar lika bra, ihop med massa vatten bör tilläggas. Eller varför inte äta jordnötter och godis under kvällen, och sedan avsluta med lite chips på morgonen det är gott och gör nytta!

Det verkar som om vissa behöver salt mer än andra, jag får alltid ont i huvudet dagen efter om jag inte tänker på saltet. Varma dagar som jag tränar hårt måste jag också ta lite extra salt för att inte få huvudvärk... sådan är jag, andra klarar sig bra utan!

Resorb kontra Nyår
Jag säger inta att Resorb är dåligt, men som bakfyllebehandling är det nog rätt mycket placebo som spelar in.
Grejen med dem, om jag inte minns fel, är att fruktosen i dem tas upp (tillsammans med vatten)snabbare än andra sockerarter. Vid diarrésjukdom hinner kroppen ta upp mer vatten ur tarmen innan det försvinner ut den fula vägen.
Hur detta skulle hjälpa mot bakfylla vet jag inte riktigt.

Vidare innehåller det en del salter som man tappar om man har stora vätskeförluster, såsom vid ordentliga diarréer och kräkningar. Har man en riktig monsterbakfylla och spenderar dagen på muggen kan det nog vara bra att fylla på saltförrådet, men annars vetefan.

Men visst, en del av illabefinnandet vid bakfylla beror nog ofta på vätskebrist, och Resorben löses ju upp i ett par dl vatten, och det hjälper ju. Men egentligen skulle nog vanligt vatten, cola eller, tja, avslagen, pissljummen lättöl funka ungefär lika bra.

Det enda som funkar på riktigt är nog en återställare. Fast då är man ute på rätt tunn is.

Resorb kontra Nyår
SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> enda sättet att slippa återställare är att
> inte förställa sig.

Vad ä det för sport i det?

Jag brukar inte ha några problem med bakfylla men jag vaknar alltid vid 7-tiden på morgonen dagen efter och får därmed inte sova ut.

Resorb kontra Nyår
jesster73 skrev:
> Jag säger inta att Resorb är dåligt, men som
> bakfyllebehandling är det nog rätt mycket
> placebo som spelar in.
> Grejen med dem, om jag inte minns fel, är att
> fruktosen i dem tas upp (tillsammans med
> vatten)snabbare än andra sockerarter. Vid
> diarrésjukdom hinner kroppen ta upp mer vatten ur
> tarmen innan det försvinner ut den fula vägen.
> Hur detta skulle hjälpa mot bakfylla vet jag inte
> riktigt.
>
> Vidare innehåller det en del salter som man
> tappar om man har stora vätskeförluster, såsom
> vid ordentliga diarréer och kräkningar. Har man
> en riktig monsterbakfylla och spenderar dagen på
> muggen kan det nog vara bra att fylla på
> saltförrådet, men annars vetefan.
>
> Men visst, en del av illabefinnandet vid bakfylla
> beror nog ofta på vätskebrist, och Resorben
> löses ju upp i ett par dl vatten, och det
> hjälper ju. Men egentligen skulle nog vanligt
> vatten, cola eller, tja, avslagen, pissljummen
> lättöl funka ungefär lika bra.
>
> Det enda som funkar på riktigt är nog en
> återställare. Fast då är man ute på rätt
> tunn is.

Jepp, främsta orsaken till bakfylla är vätskebrist. Alkohol påverkar hypofysens baklob där hormonet ADH bildas. ADH betyder som bekant antidiuretiskt hormon, dvs ett hormon som gör att man inte kissar så mycket och alkohol gör att man får mindre ADH och således kissar mer. Som lök på laxen dricker många kaffe på maten och det verkar också vätskedrivande genom att påverka njurarna. Sammantaget går många och lägger sig med påtaglig brist på vätska i kroppen och vaknar följande morgon med torr mun, hjärtklappning och sprängande huvudvärk. Boten är att varva dryckerna med alkoholfritt under kvällen (den omtänksamme värden/värdinnan har backar med kyld Loka till hands), inte dricka efter midnatt (bra tumregel, blir inte roligare ändå) och fylla på vätskeförrådet innan nattningen, med eller utan Resorb. Skippa också rökat, det gör bara ont värre. Återställare är för alkisar, då är man på glid, det har du också alldeles rätt i.

Resorb kontra Nyår
Resorb funkar inte för mig, jag blir bakis efter ett glas rött t.o.m. Nån av de kunniga som kan tipsa om varför jag är så känslig?

Vaknar också ofta med huvudvärk osv. Dricker dock en del vatten så det borde rimligtvis inte vara vätskebrist.

Resorb kontra Nyår
Stålis skrev:
> Resorb funkar inte för mig, jag blir bakis efter
> ett glas rött t.o.m. Nån av de kunniga som kan
> tipsa om varför jag är så känslig?

Rött vin innehåller en del ämnen som många är överkänsliga mot. När det handlar om så små mängder du blir dålig av är det gissningsvis nån slags allergisk reaktion än alkohol och vätskebrist.
Är det lika illa med andra typer av alkohol? annars får du hålla dig borta från rödtjutet.

Resorb kontra Nyår
Stopp och belägg! Menar vi inte <http://www.revigor.se/?gclid=CID5iYbj0pACFRKHMAodLA9_OQ>

A1200.jpg

Har Resorb hemma men ej Revigör, ska testa Resorb ikväll. Mycket billigare än Revigör tror jag, har för mig att det gick på en knapp hundring för en kur men jag kan minnas fel.
Gott nytt på er fyllisar!
/F

Senast redigerad av en moderator:
Resorb kontra Nyår
jesster73 skrev:
> Och förresten, vem är det egentligen som har
> bajsat i min mun??

Hmm, hade det smakat diesel hade det varit dieselmannen, han slår dig i huvudet, stjäl dina pengar och häller diesel i munnen på dig när du sover.

Du vaknar med huvudvärk, tom plånbok och det smakar fan i käften!

Då har Diesel-Mannen varit framme!

Resorb kontra Nyår
SuperApe skrev:
> enda sättet att slippa återställare är att
> inte förställa sig.

Det där lät ju löjligt förnuftigt apan.

Resorb kontra Nyår
BobbyOne skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > enda sättet att slippa återställare är att
> > inte förställa sig.
>
>
> Vad ä det för sport i det?
>
> Jag brukar inte ha några problem med bakfylla men
> jag vaknar alltid vid 7-tiden på morgonen dagen
> efter och får därmed inte sova ut.

Testa två Rennie innan du går och lägger dig. Funkar kanon för min del, brukade också lida av samma problem. Finns på apoteket.

Tillbaka
Topp