Restaurera Cyclepro stonypoint från 1994, delar?

cubefritzz

Aktiv medlem
Som rubriken låter. Plockade ner min Cyclepro stonypoint från 1994 som jag inte rört sedan 2001. Tanken är att restaurera den helst original men med modernare bättre delar/komponenter om det är
möjligt.
Var hittar jag modernare delar som skulle kunna passa? Allt från styre, modernare växlar förmodligen också nya fälgar. En stötdämpare? Vad skall man tänka på? Skulle även behöva slipa ner hela ramen rubbet och lackera om den helt i original färg. Var hittar man original logon samt fonter för sådant? Någon som har koll och som kan ge mig tips och råd?

Som rubriken låter. Plockade ner min Cyclepro stonypoint från 1994 som jag inte rört sedan 2001. Tanken är att restaurera den helst original men med modernare bättre delar/komponenter om det är
möjligt.
Var hittar jag modernare delar som skulle kunna passa? Allt från styre, modernare växlar förmodligen också nya fälgar. En stötdämpare? Vad skall man tänka på? Skulle även behöva slipa ner hela ramen rubbet och lackera om den helt i original färg. Var hittar man original logon samt fonter för sådant? Någon som har koll och som kan ge mig tips och råd?
Jag tycker antingen orginal, och då helt orginal med växlar, styre mm från samma årtal och orginallack. Eller så struntar du helt i orginal och bygger något kul med nyare grejer och då kan du helt strunta i orginallack mm- bygg något fräckt istället så att säga.

Jag tycker antingen orginal, och då helt orginal med växlar, styre mm från samma årtal och orginallack. Eller så struntar du helt i orginal och bygger något kul med nyare grejer och då kan du helt strunta i orginallack mm- bygg något fräckt istället så att säga.
ok om man nu satsar på original var hittar man exempelvis original logo? Hela cykeln är
full med stenskott ?. Så den behöver verkligen slipas ner. Men innan jag hör det behöver jag hitta original logon.

ok om man nu satsar på original var hittar man exempelvis original logo? Hela cykeln är
full med stenskott ?. Så den behöver verkligen slipas ner. Men innan jag hör det behöver jag hitta original logon.
Om du lyckas googla fram loggan som bildfil är det ju enkelt att beställa från exempelvis pretty good stickers. Men kanske svårt att hitta.

Tradera kanske: https://www.tradera.com/item/291401/604293458/cyclepro-klistermarke-reklam-cyklar-cykel-mountainbike

Inspiration!

Det är framförallt dessa logotyper jag behöver. Har sökt på nätet men kan ej hitta någonting. Är det någon som
vet var jag kan hitta dessa? Vill vara helt säker på att de går att få tag i innan jag slipar ner ramen. Som ni kan se är ramen väl använd av mig på 1990 talet. Full av stenskott. Nylackering är därför ett måste.

Bilagor

• IMG_1241.jpeg
    IMG_1241.jpeg
    489.2 KB · Besök: 52
  • IMG_1240.jpeg
    IMG_1240.jpeg
    541.7 KB · Besök: 48
  • IMG_1239.jpeg
    IMG_1239.jpeg
    952.6 KB · Besök: 51
  • IMG_1236.jpeg
    IMG_1236.jpeg
    524.2 KB · Besök: 60
  • IMG_1238.jpeg
    IMG_1238.jpeg
    432.1 KB · Besök: 50
  • IMG_1237.jpeg
    IMG_1237.jpeg
    462.5 KB · Besök: 50
  • IMG_1235.jpeg
    IMG_1235.jpeg
    443.4 KB · Besök: 49
  • IMG_1234.jpeg
    IMG_1234.jpeg
    477.5 KB · Besök: 46
Är det inte lite synd att lacka om? Särskilt när det är du själv som haft den sen ny. Ny lack kräver delar som är i nyskick för att det skall bli snyggt. Jag hade absolut behållit lacken och gjort en grundlig service med utbyte av endast de delar som är utslitna.

Är det inte lite synd att lacka om? Särskilt när det är du själv som haft den sen ny. Ny lack kräver delar som är i nyskick för att det skall bli snyggt. Jag hade absolut behållit lacken och gjort en grundlig service med utbyte av endast de delar som är utslitna.
Helst vill jag få tag i samtliga logotyper och bara slipa ner och restaurera med original färg osv. Ny färg är ett måste. Cykeln har ytrost med mängder av stenskott. Kommer konvertera den till 1x11 är tanken. 68 vevnav dub är kanske tanken. ? Letar fortfarande delar till styret osv mm.

Tillbaka
Topp