Restaurera gammal cykel (fixie)

bandmask

Medlem
Hejsan!
Har en gammal cykel som stått länge. Den är rätt fräck i design, och förutom mjuka delar - trampor och handtag behöver ersättas - vill jag restaurera all metall till gott skick och ge en fin finish.
Alla leder, kullager etc. skall även tas isär och rengöras och smörjas upp.

Själva hjulen är låg kvalitet, så jag är i behov av ett nytt här dock, tänker att den hade passat perfekt som fixie / single speed att cruise:a runt på cykelturer med tjejen.

Ni kanske hör redan att mitt språk inte är det mest bevandrade - varför jag skriver - hoppas jag kan få lite hjälp och tipps.

Jag blir lite smått sjösjuk på alibaba/aliexpress - vissa leveransdatum är orimliga, andra betalar man sjuka priser för.
Så snälla, hjälp mig.
Finns det rimliga priser inom sverige, eller ska man vända sig till kina?

T.ex. https://www.aliexpress.com/item/1005008683318155.html?spm=a2g0o.detail.1000023.5.313568d0445tO4
(Color: A Pair Wheel, 1370 SEK, leverans 26/10)

Luskat ut att 32H är vägen att gå för säkerhet och viktmatchning för min kroppshydda.
Är det något mer man behöver tänka på?

Vad gäller själva vevsatsen ("pedalerna"), bör man byta dessa medans man ändå håller på?

All info och tipps uppskattas.
Har en tanke att detta ska kosta mindre än att köpa en helt ny cykel och samtidigt lära mig något på vägen.

Laddar upp bilder när jag vaknat.
Tack

Senast ändrad:
Om du redan har hjul av låg kvalitet är det förmodligen ingen bra ide att köpa likvärdiga av Ali.
Leta hos någon av de stora tyska kedjorna istället. Snabbare och säkrare frakt dessutom. Kan du stå ut med broms i bakhjulet blir utbudet ännu störe.

Tack för era svar hittills!

Jag har kollat upp lite mer kring cykeln och hjulen som sitter på idag är "26x1 1/2" - alltså 26" fälgar med relativt tunna gummi. Tänker att gummit är en senare fråga och att jag först behöver ett par nya hjul.

Det som fanns på köp och sälj idag antar jag är 700c eller liknande, vilket inte kommer passa.
Kan prova lägga upp en köpes blänkare i köp och sälj såklart.

Bifogar en bild i nuvarande skick - det är ju en gammal Monark såklart!

Bilagor

• PXL_20250819_091318895.webp
    PXL_20250819_091318895.webp
    185.1 KB · Besök: 88
Tack för era svar hittills!

Jag har kollat upp lite mer kring cykeln och hjulen som sitter på idag är "26x1 1/2" - alltså 26" fälgar med relativt tunna gummi. Tänker att gummit är en senare fråga och att jag först behöver ett par nya hjul.

Det som fanns på köp och sälj idag antar jag är 700c eller liknande, vilket inte kommer passa.
Kan prova lägga upp en köpes blänkare i köp och sälj såklart.

Bifogar en bild i nuvarande skick - det är ju en gammal Monark såklart!
26” kan vara lite vadsomhelst. Läs av ETRTO- nummer på däcksidan, står som xx-xxx

Såg din köpesannons och tråden ungefär samtidigt. Påtalar igen (vilket Pfaff redan gjort) att 26 tum inte är ett standardiserat mått. Jag hade blivit mycket förvånad om den där cykeln har vad vi idag kallar 26-tumshjul (559 mm). Dessutom ska axelstandarden vara densamma också...

Om jag får fortsätta gissa så av bilden att döma passar den där cykeln någon som är ungefär 135-150 cm lång ungefär. Stämmer det in på dig är det väl bara att köra på. Om inte - strunta i den där cykeln.

Du kommer antingen få betala med reda pengar (vilket kommer bli mycket mer än vad dylik cykel kostar för hjul + däck + det andra du skriver) eller med kunskap (hjuldimensioner, mekkunskap osv). Eftersom du i dagsläget saknar kunskap är det pengar som kommer vara valutan, och jag ställer mig högst tveksam till om den där cykeln är värd att lägga ett enda öre på...

Hej och tack för (ärliga) svar.

Tyvärr går jag bet på att hitta någon etrto beteckning på något av däcken. De enda numren som stod på, utöver "26x1 1/2" är på framdäck: 1051-1 och backdäck 1041-3
Vet inte riktigt vad jag mer letar efter.

Som ni också påtalar så, nej, det här kanske inte är ett rimligt projekt att ta sig an. Jag tror att jag löser att restaurera ramen bra själv. Det kommer mest handla om tid och tålamod.
Hjulen däremot är något annat.
Om ni inte vill hjälpa mig att komma rätt med vad som behövs är det helt fine, uppskattat alla svar hittills.
För den som fortfarande är nyfiken;

Mätt lite på fälg bak och diametern ser ut enl:
Inner: 570mm
Ytter: 600mm

Framgaffelns bredd är: 90mm
Bakgaffelns bredd är: 110mm

Du vill mäta diametern mellan ytorna däcket vilar på. Möt ytterdiametern på fälgen, dra av 2 gånger fälgkantens mått.

Navbredden är inget jag känner till. Nav har väl varit minst 130 mm breda bak och 100 mm fram sedan några generationer åtminstone (och idag är det 142 bak åtminstone..). Svårt!

Vad är det för fel på hjulen? Som inte rengöring och nytt fett kan lösa.
Undrar också!

Hej och tack för (ärliga) svar.

Tyvärr går jag bet på att hitta någon etrto beteckning på något av däcken. De enda numren som stod på, utöver "26x1 1/2" är på framdäck: 1051-1 och backdäck 1041-3
Vet inte riktigt vad jag mer letar efter.

Som ni också påtalar så, nej, det här kanske inte är ett rimligt projekt att ta sig an. Jag tror att jag löser att restaurera ramen bra själv. Det kommer mest handla om tid och tålamod.
Hjulen däremot är något annat.
Om ni inte vill hjälpa mig att komma rätt med vad som behövs är det helt fine, uppskattat alla svar hittills.
För den som fortfarande är nyfiken;

Mätt lite på fälg bak och diametern ser ut enl:
Inner: 570mm
Ytter: 600mm

Framgaffelns bredd är: 90mm
Bakgaffelns bredd är: 110mm
Vill och vill. Som du ser i tabellen https://www.sportson.se/magasin/dacktabellen-fa-koll-pa-dackstorlekar finns det lite ”tjugosextum” att välja på. Millimetemåtten som ETRTO bygger på skall inte mätas i fälgbotten utan på de invändiga skuldrarna i fälgen. Enklast är nog att mäta innerdiametern på de befintliga däcken.

En vilja jag har är att göra om den till fixie och därför var jag inne på att byta hjulen, och då även passa på för fram med.

Tillbaka
Topp