Gammal Monark - hjälp med identifiering av modell

Onyx

Aktiv medlem
Monark.jpg

En vän till mig har fått tillbaks sin gamla cykel från ungdomstiden. Han undrar vad det är för modell och vad den kan tänkas vara värd.

Pfaff skrev:
-------------------------------------------------------
> 70-tal.
>
> Som cykel: värdelös.

Är det cykeln som är värdelös att cykla med eller är det att den inte är värd en enda krona?

Kom igen, den där är ju cool.., jag lärde mig cykla på en liknande, om än någon storlek mindre, så sent 60tal eller tidigt 70tal skulle jag säga.
Ok,den kanske inte är värd så mycket pengar (men vilken gammal standard cykel är det..?), men absolut värd att bevaras, och minst lika bra att cykla på som något billigt modernt skräp...

Mvh Ulf S.

Ah, dom där är fantastiska! Har själv lyckats hitta tre på loppisar. Vad jag har dom till? Inget, dom står bara i ladugården. Men dom är coola! Riktigt coola =)

Den är värdelös för skogscykling, landsvägscykling, freeride, downhill, velodrom, touring. Det är också fel cykel för att köpa en latte, vilket förövrigt är så 2014.
Det är en cykel för att köpa glass i en kiosk. Ascool glassköparhoj.
Det kan även vara en hoj att cykla ifrån monster och elaka elaka barn med om man befinner sig i Steven Kings litterära värld. (Men inte en zombieapokalypscykel.)

Man ska nog snarare se cykeln som ett samlarobjekt och i så fall skulle jag säga att den är synnerligen intressant eftersom den förefaller vara i originalskick. Den är inte modifierad, den saknar inte några detaljer och den är inte ommålad. Jag är i och för sig lite fundersam angående låset. Fanns det cyklar med det låset och den sadel? Om ja, så gjorde det det nog bara en kort tid. Dessutom representerar denna cykel en modell som idag är i det närmaste utdöd. Modemässigt så dog det spåret någon gång på sent sjutiotal och har aldrig återkommit. Jag skulle säga att detta är en cykel att bevara.

IR skrev:
> ...Jag är i och för sig lite fundersam angående låset. Fanns det cyklar med det låset och den sadel?...

Jag tror att sadeln är äldre än resten av cykeln. Låset och bakljuset luktar sent sjuttiotal.

Igino Cazzola skrev:
> IR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...Jag är i och för sig lite fundersam
> angående låset. Fanns det cyklar med det låset
> och den sadel?...
>
> Jag tror att sadeln är äldre än resten av
> cykeln. Låset och bakljuset luktar sent
> sjuttiotal.

Den där sadeln kommer jag inte ihåg på dom nya från slutet av 70-talet. Den vita baklampan fanns redan tidigt 70, dom blev svarta mot slutet av 70-talet för de satt på en ny cykel jag fick då. Minns jag så väl för den pajade nästan direkt. Den slog väl i ett träd tror jag. Dom ville byta ut den mot en vit och jag vägrade. De flesta limpor var också svarta.

Hur var det nu med blocklås svetsade under kedjestaget istället för över. När började de med det? Och reflexskärm och rödvit limpa. När försvann dom? Dom var ju asfula. Intressant tråd. :)

Jag hade sänkt ner sadeln i botten så sitter den mycket snyggare. Och tagit en ny bild.

Edit. Men det måste vara en speedway.med lackade fälgar och gråa däck. Stämmer heller inte med slutet av 70. Det var svarta däck som gällde då. bara farfar som cyklade med gråa däck. Jag tippar på 74-75. Skulle tro att den är helt original.

Och när man fixar en annonsbild, hade jag pumpat däcken, sänkt och riktat om styret. Hur tusan har ungen cyklat på den där? Ser ju helskumt ut. Att den inte är förstörd. Helt otroligt. Den har ju cyklats på rätt länge för så där kom dom fan inte ut från butiken. Den hade varit kul att renovera upp och ställa undan. Kan ju bli värt nåt om några decennier. :)

Senast ändrad:
Cool cykel. Behåll i orginalakick och lagra. Det är ju cykelhistoria!

Hade själv en med limpa men med dubbla överrör och växelreglage i mitten. Bra? Nja, coolt! Fetyes!

Cykeln heter med all sannolikhet 90276, en ekonomimodell till den av Monark-Crescent benämnda Ultra lyx, som till största del var utrustad med rostfria och förkromade detaljer.
Årsmodellen erhålls mest precist medelst ramnumret, men jag ska ge mig på en okulär årsbestämning. Baklyset skvallrar om utbytesvariant- så där såg det inte ut från fabrik. Ramens dekaler förbryllar mig. Liksom Crescent fick Monarks cyklar nya dekaler i och med 1974 års modeller: http://www.raketsport.com/monarkcyklar_74.htm Dekalen på sadelstolpsröret tycks vara förenlig med denna tes, men resten är av år 1969 introducerade dekaler. Märkligt...
Annan utmärkande utrustning är blocklåset, som kom under sent 1973- för mig tidigast kända har ramnummer 4759651. Denna har nycklar stämplade enbart med Assa-märket, senare också med MCB.
Summa summarum: en sen -73. Men som jag tidigare nämnt, undersök ramnumret och återkom.

RolleW skrev:
> Denna har nycklar stämplade
> enbart med Assa-märket, senare också med MCB.
> Summa summarum: en sen -73.

Detta tyckte jag var intressant! Vet du när man började stämpla MCB på nyckeln?
Jag har en cykel där baknavet är från -73, men det känns som att den lika gärna skulle kunna vara en -74 eller kanske till och med -75. Denna har MCB stämplat på nyckeln, så det vore intressant att veta när man började med detta!

HejPåDej skrev:
> RolleW skrev:
> -----
> > Denna har nycklar stämplade
> > enbart med Assa-märket, senare också med MCB.
> > Summa summarum: en sen -73.
>
> Detta tyckte jag var intressant! Vet du när man
> började stämpla MCB på nyckeln?
> Jag har en cykel där baknavet är från -73, men
> det känns som att den lika gärna skulle kunna
> vara en -74 eller kanske till och med -75. Denna
> har MCB stämplat på nyckeln, så det vore
> intressant att veta när man började med detta!

Nej, dessvärre kan jag inte ge Er något exakt svar på denna frågan. Av alla Monark-Crescent-cyklar jag har haft, har alla deras nycklar haft MCB-stämpeln. Många har då säkerligen också varit tillverkade under 1974, men några ramnummer har jag inte sparat.
Troligast är ändå att stämpeln kom så snart Assa fick den slutgiltiga ritningen från MCB.

RolleW skrev:
> Cykeln heter med all sannolikhet 90276, en
> ekonomimodell till den av Monark-Crescent
> benämnda Ultra lyx, som till största del var
> utrustad med rostfria och förkromade detaljer.
> Årsmodellen erhålls mest precist medelst
> ramnumret, men jag ska ge mig på en okulär
> årsbestämning. Baklyset skvallrar om
> utbytesvariant- så där såg det inte ut från
> fabrik. Ramens dekaler förbryllar mig. Liksom
> Crescent fick Monarks cyklar nya dekaler i och med
> 1974 års modeller:
> http://www.raketsport.com/monarkcyklar_74.htm
> Dekalen på sadelstolpsröret tycks vara förenlig
> med denna tes, men resten är av år 1969
> introducerade dekaler. Märkligt...
> Annan utmärkande utrustning är blocklåset, som
> kom under sent 1973- för mig tidigast kända har
> ramnummer 4759651. Denna har nycklar stämplade
> enbart med Assa-märket, senare också med MCB.
> Summa summarum: en sen -73. Men som jag tidigare
> nämnt, undersök ramnumret och återkom.

Enligt ägaren är nyckeln stämplad med MCB-märket. Däremot kunde han inte hitta ramnummer. Han funderar på att köpa grå däck för att han trodde det var standardfärg. Men enligt bilderna för den orange färgade Speedway är dom svarta.

Onyx skrev:
> RolleW skrev:
> -----
> > Cykeln heter med all sannolikhet 90276, en
> > ekonomimodell till den av Monark-Crescent
> > benämnda Ultra lyx, som till största del var
> > utrustad med rostfria och förkromade detaljer.
> > Årsmodellen erhålls mest precist medelst
> > ramnumret, men jag ska ge mig på en okulär
> > årsbestämning. Baklyset skvallrar om
> > utbytesvariant- så där såg det inte ut från
> > fabrik. Ramens dekaler förbryllar mig. Liksom
> > Crescent fick Monarks cyklar nya dekaler i och
> med
> > 1974 års modeller:
> > http://www.raketsport.com/monarkcyklar_74.htm
> > Dekalen på sadelstolpsröret tycks vara
> förenlig
> > med denna tes, men resten är av år 1969
> > introducerade dekaler. Märkligt...
> > Annan utmärkande utrustning är blocklåset,
> som
> > kom under sent 1973- för mig tidigast kända
> har
> > ramnummer 4759651. Denna har nycklar stämplade
> > Summa summarum: en sen -73. Men som jag
> tidigare
> > nämnt, undersök ramnumret och återkom.
>
> Enligt ägaren är nyckeln stämplad med
> MCB-märket. Däremot kunde han inte hitta
> ramnummer. Han funderar på att köpa grå däck
> för att han trodde det var standardfärg. Men
> enligt bilderna för den orange färgade Speedway
> är dom svarta.

Ingen pojke ville ha gråa utbytesdäck om det satt svarta från början. Eller gråa däck alls om det fanns svarta. Dom gråa fick man punka på snabbt för dom var ju så dåliga ;) Svarta skulle dom vara. Ritade fränare streck i asfalten.
Det har nog suttit gråa däck på dom fälgarna sen de var nya.

Onyx skrev:
> RolleW skrev:
> -----
> > Cykeln heter med all sannolikhet 90276, en
> > ekonomimodell till den av Monark-Crescent
> > benämnda Ultra lyx, som till största del var
> > utrustad med rostfria och förkromade detaljer.
> > Årsmodellen erhålls mest precist medelst
> > ramnumret, men jag ska ge mig på en okulär
> > årsbestämning. Baklyset skvallrar om
> > utbytesvariant- så där såg det inte ut från
> > fabrik. Ramens dekaler förbryllar mig. Liksom
> > Crescent fick Monarks cyklar nya dekaler i och
> med
> > 1974 års modeller:
> > http://www.raketsport.com/monarkcyklar_74.htm
> > Dekalen på sadelstolpsröret tycks vara
> förenlig
> > med denna tes, men resten är av år 1969
> > introducerade dekaler. Märkligt...
> > Annan utmärkande utrustning är blocklåset,
> som
> > kom under sent 1973- för mig tidigast kända
> har
> > ramnummer 4759651. Denna har nycklar stämplade
> > Summa summarum: en sen -73. Men som jag
> tidigare
> > nämnt, undersök ramnumret och återkom.
>
> Enligt ägaren är nyckeln stämplad med
> MCB-märket. Däremot kunde han inte hitta
> ramnummer. Han funderar på att köpa grå däck
> för att han trodde det var standardfärg. Men
> enligt bilderna för den orange färgade Speedway
> är dom svarta.

Intressant. Då har cykeln säkerligen fallit offer för monteringens "bottendelar", d.v.s. att montörerna vid bandet funnit delar, dekaler etc. från tidigare år utan att ta någon notis om det -ingen ovanlig företeelse.
Ramnumret finns stämplat under vevlagerhylsan. Andra årsbekräftande delar är baknavet, som här med all sannolikhet är av fabrikatet Sachs. Dess navhylsa har en rad stämplade ting, av vilka ett bör noteras: bokstaven. Först: Sachs Torpedo Schweinfurt, sedan två siffror -36- (ekerantal) och en bokstav; här antingen R eller S.
Det svårare alternativet är att helt sonika plocka ur vevarmen och kontrollera stämplingen där: MC och två siffor.
Däcken är ett svårare kapitel. I merparten av alla kataloger jag sett har Speedway-cyklarna svarta däck, men undantag finns bl.a. i 1975 års katalog under Standard-serien, tidigare kallad Ekonomi. Lyxserien däremot hade svarta ribbdäck fram och nabbdäck bak av Värnamos fabrikat. Det kan jag personligen intyga, eftersom jag själv har ägt en Ultra lyx från 1971.
Jag minns för några år sedan en på Blocket utannonserad fabriksny Crescent speedway ekonomi med gråa däck. Någon detalj på den gjorde mig misstänksam...
Hursomhelst, kolla fabrikatet på däcken- Trelleborg eller Värnamo slår högre än nya svarta med tvetydligt ursprung....

Tillbaka
Topp