Resultatlista Mtb-Vättern?

• Trådstartare Trådstartare alm
  • Start datum Start datum

alm

Medlem
Någon som vet om det finns en resultatlista från årets Mtb-Vättern? Arrangören visar bara åkarnas tider, men man har ingen aning om placering.

Förstår inte grejen med att inte publicera en resultatlista.
Har kört ett antal andra motionslopp där arrangören publicerat en resultatlista efteråt, så att det skulle vara en regel har jag svårt att tro.

alm sa:
Förstår inte grejen med att inte publicera en resultatlista.
Har kört ett antal andra motionslopp där arrangören publicerat en resultatlista efteråt, så att det skulle vara en regel har jag svårt att tro.
Ja, cykelförbundet är nog intresserat av att veta vilka, eftersom det är ett brott mot regler, etc. Åtminstone på landsväg kräver tävling ju att vägar är avlysta, kommissarier finns, osv.

hm sa:

Göteborgsvarvets, Vätternrundas + alla andra klassikerlopps resultatlistor http://resultatjakt.se/events/vatternrundan_2016/
Blodomloppet http://blodomloppet.se/resultat/
Göingerundan http://www.goingerundan.se/wp-content/uploads/2017/05/Göingerundan_2017_results_v2.pdf

tex.... Listan kan göras lång.

Klart man vill jämföra sina tider med andras. Det är ju en del av nöjet. ;)

Jag vill gärna se min och andras tid på tjejvättern. TS, hittar du resultatlista för MTB-vättern så kanske även TV finns där.

Alla skulle dö pga tävlingshetsen om det publicerades en resultatlista. Vuxna människor kan nämligen inte kontrollera sitt beteende. Ungefär som att hockeyspelare tydligen ibland måste spontanboxas mitt under pågående match. Det hade aldrig hänt om det varit motionshockey där ingen räknade hur många mål som gjordes.

Som jag har förstått det är att det är just i cykel man så tydligt skiljer på motionslopp och tävling, antagligen beroende på de säkerhetsaspekter jag nämnde ovan. Andra sporter, tex löpning är inte så noga.
Därför reagerade jag när Jenny länkade Göingerundan ovan, men en närmare titt visar att det inte är en resultatlista i den meningen att den är sorterad, och osorterad lista är ok såvitt jag förstått det hela.

ooms sa:
Därför reagerade jag när Jenny länkade Göingerundan ovan, men en närmare titt visar att det inte är en resultatlista i den meningen att den är sorterad, och osorterad lista är ok såvitt jag förstått det hela.
Samma med resultatjakt.
Vem som helst får ju ta en deltager/tid -lista och sortera den om man vill.
Så länge man inte är arrangören.

En lite filosofisk fundering är varför det anses helt ok, ja t.o.m. nästan krav, i Sverige att få jämföra sig i sånt som man tränar kroppen till, medan det är helt tabu att tala om och jämföra sig när det gäller vad man lyckas träna sitt huvud till (genom utbildning och sedan framgång i arbetsliv och resultat i form av lön). Detta trots att förutsättningar och talang skiljer sig extremt mycket mellan individer i båda fallen.

ooms sa:
Som jag har förstått det är att det är just i cykel man så tydligt skiljer på motionslopp och tävling, antagligen beroende på de säkerhetsaspekter jag nämnde ovan. Andra sporter, tex löpning är inte så noga.

Och kan du nämna någon annan sport i Sverige man får tävla i utan licens mm...
(Utom klassikerna loppen )

hm sa:
ooms sa:

Och kan du nämna någon annan sport i Sverige man får tävla i utan licens mm...
(Utom klassikerna loppen )
Jag åker ibland motionsklass i längdskidåkning (andra lopp än klassikerlopp) och såvitt jag minns därifrån publiceras det sorterade resultatlistor även för motionsklassen. Enda skillnaden mellan tävlingsklass och motionsklass är att i tävlingsklass måste du tillhöra en förening (sedan om det innebär licens eller inte låter jag vara osagt, du behöver iaf inte personligen lösa nån licens som i cykling). Men tråden handlar om resultatlista, och där verkar cykel stå ut i mängden genom att det är "förbjudet" för arrangören att tillhandahålla sorterad resultatlista för motionsklass, vilket verkar vara ok i andra sporter.

Hann inte fota men åkte i går förbi VR på E4. Där var det skyltat med deviation pga "bicycle race". Låter lite tävling i mina öron.

Att det är "förbjudet" att publicera resultatlistor för "sanktionerade motionslopp" på cykel beror ju bla på att cykelförbundet jobbar utifrån ett "olagligt" monopol.
Licenserade cyklister kan bli straffade för att delta i osanktionerade tävlingar.
Men såna typer av bestraffningar har ju konkurrensverket sagt är olagliga i ett annat fall (http://www.konkurrensverket.se/beslut/09-0709.pdf)

VR har ett arv som cykelfest där det viktigaste är att ta sig runt sjön. Tror att de är ganska ensamma om att inte ge ut en officiell resultatlista med placering.

ejma sa:
VR har ett arv som cykelfest där det viktigaste är att ta sig runt sjön. Tror att de är ganska ensamma om att inte ge ut en officiell resultatlista med placering.
Nej, inga motionslopp får publicera resultatlista, eftersom de då bryter mot förbundets regler. Publiceras en resultatlista är det en tävling, och då ställs helt andra krav på arrangören (läs högre upp i tråden).

Sedan att en massa folk fått för sig att motionslopp är tävlingar är en annan sak...

Senast ändrad:
Jag fattar ändå inte varför folk vill ha en resultatlista när man kör ett motionslopp som VR. Det är dessutom helt ointressant då mycket av hastigheten avgör vilka klungor man ligger i.

skogsvakt sa:
Jag fattar ändå inte varför folk vill ha en resultatlista när man kör ett motionslopp som VR. Det är dessutom helt ointressant då mycket av hastigheten avgör vilka klungor man ligger i.
Dom är väl inte lika intresserade av att kokettera med att de minsann inte bryr sig som du är.

ooms sa:
Nej, inga motionslopp får publicera resultatlista, eftersom de då bryter mot förbundets regler. Publiceras en resultatlista är det en tävling, och då ställs helt andra krav på arrangören (läs högre upp i tråden).

Sedan att en massa folk fått för sig att motionslopp är tävlingar är en annan sak...
Har tex inte motionsloppet Siljan runt en resultatlista med placering?

ejma sa:
ooms sa:

Har tex inte motionsloppet Siljan runt en resultatlista med placering?
Hm, jag gick in och kollade nu. Klickar man på resultat hamnar man hos EQ timing, och det lustiga är att damerna verkar vara sorterade efter tid, men inte herrarna...

ooms sa:
En lite filosofisk fundering är varför det anses helt ok, ja t.o.m. nästan krav, i Sverige att få jämföra sig i sånt som man tränar kroppen till, medan det är helt tabu att tala om och jämföra sig när det gäller vad man lyckas träna sitt huvud till (genom utbildning och sedan framgång i arbetsliv och resultat i form av lön). Detta trots att förutsättningar och talang skiljer sig extremt mycket mellan individer i båda fallen.

Det finns ju schack och frågesporter och tävla i att kunna decimaler på pi, +ANNAT. Lite av grunden i tävling är ju att man kommer överens om regler och ramar och sen kan de som önskar få tävla inom dessa. Det skiljer sig ganska mycket från utbildning/arbetsliv/lön, där de flesta inte alls ser det som någon tävling till att börja med, och det saknas det ramverk som normalt definierar en tävling.

ooms sa:
Hm, jag gick in och kollade nu. Klickar man på resultat hamnar man hos EQ timing, och det lustiga är att damerna verkar vara sorterade efter tid, men inte herrarna...

Finns CSV filer vilka du kan filtrera och sortera hur du vill, men det kanske inte räknas som en publicerad resultatlista?

Att sortera de andra deltagarnas tider i ett motionslopp känns ju ganska muppigt. Om man vill tävla mot andra som inte tävlar så räcker det väl med att köra Strava på några pendelstråk.

Tänk att få berätta för kollegorna att man "vann" på väg till jobbet ?

Senast ändrad:
wobblie sa:
ooms sa:

Det finns ju schack och frågesporter och tävla i att kunna decimaler på pi, +ANNAT. Lite av grunden i tävling är ju att man kommer överens om regler och ramar och sen kan de som önskar få tävla inom dessa. Det skiljer sig ganska mycket från utbildning/arbetsliv/lön, där de flesta inte alls ser det som någon tävling till att börja med, och det saknas det ramverk som normalt definierar en tävling.
Man kan ju vända på det resonemanget också. Många ser ju inte sitt idrottande som tävling heller, utan som motion. Men vill gärna ställa upp i vissa lopp pga folkfesten. Och åt andra hållet tror jag nog de flesta strävar efter en så hög lön som möjligt. Så min fundering kvarstår, i ena fallet helt ok att skrika efter resultatlistor (även i motionslopp), men i andra fallet tabu att tala om. Jag tror det är kulturellt/ historia bakom, speciellt om man jämför mot många andra länder.

Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Kupa sa:
Svenska triathlonarrangemang har inga problem att publicera resultat i tidsordning för motionsklasser.

Faller triathlon under cykelförbundet?

Nej. Men tri-förbundet gör ett bättre jobb.

Mycket möjligt.

Men de har inte 20000 deltagare i något evenemang.

Om det är 25st eller 25k spelar väl ingen roll?

Bedömt spelar det ganska stor roll om ett arrangemang har 25 eller 25k startande.

marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Kupa sa:
Svenska triathlonarrangemang har inga problem att publicera resultat i tidsordning för motionsklasser.

Mycket möjligt.

Bedömt spelar det ganska stor roll om ett arrangemang har 25 eller 25k startande.

Inte för personen som vill se sin placering?

Är det något generellt undantag från "regeln" att inte visa resultatlistor på lopp som har både tävlingsklass och motion?
Så vitt jag vet presenteras resultat även för motion på alla loppen på tex långloppscupen MTB, så även tex CV, har däremot deltagit i flera mindre arrangemang som är uttalade motionslopp där inga officiella resultat presenteras, vist går det att sammanställa från listorna men det är inte riktigt samma sak och det är väll vad resultatjakt gör med tex VR

Här har ni resultat från MTB-vättern 2017.
Då man inte får bifoga andra filer förutom bilder och PDF, så gjorde jag en CSV-fil i en PDF. Det är bara kopiera innehållet och klistra in i t.ex. Excel (importera csv) så kan man sedan sortera listan hur man vill.

Om någon vill/kan, så får ni gärna lägga upp listan på Google docs eller nåt.

Bilagor

Senast ändrad:
Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Kupa sa:
Mycket möjligt.
Men kör ett lopp själv då så behöver du aldrig tveka om att du kom fö^H^Hsist.

emmer sa:
Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Kupa sa:
Mycket möjligt.
Men kör ett lopp själv då så behöver du aldrig tveka om att du kom fö^H^Hsist.

Va?

Miche76 sa:
Är det något generellt undantag från "regeln" att inte visa resultatlistor på lopp som har både tävlingsklass och motion?
Så vitt jag vet presenteras resultat även för motion på alla loppen på tex långloppscupen MTB, så även tex CV, har däremot deltagit i flera mindre arrangemang som är uttalade motionslopp där inga officiella resultat presenteras, vist går det att sammanställa från listorna men det är inte riktigt samma sak och det är väll vad resultatjakt gör med tex VR

Egentligen inte. Men vissa arrangörer väljer att inte bry sig, alternativt, okunskap, alternativt för att studdsa lite mot scf.

Som tidtagare och jobbandes med detta, så gör vi som arrangören vill, inte scf. Såg precis att både billingen och långa lugnet hade resultat på motionsklassen. Medans enduro racen inte har det.

Är rätt säker på att deltävlingarna i Mitsubishi MTB Challenge (Långloppscupen) är tävlingar och inte motionslopp. Att man då publicerar en placeringsbaserad resultatlista i tävlingsklasser samt i motionsklasser är helt ok, helt i linje med SCF direktiv.

Tillbaka
Topp