Resvaneundersökning Södertörn

Hej,

Jag jobbar med planering av Tvärförbindelse Södertörn. En vägförbindelse med ett regionalt cykelstråk som ska byggas mellan E4/E20 vid kungens kurva/skärholmen via Flemingsberg till väg 73 vid Haninge och jordbro. I planeringen behöver vi cyklisters input för att utforma ett så bra cykelstråk som möjligt.

Jag undrar därför om ni vill fylla i vår enkät:
https://goo.gl/forms/vlrnKn2RmG8lV1RL2

Stort tack på förhand!

Undra vad de 73 svarande skrev för att det skulle bli så här?:

Från Krister Isakssons blogg på Bicycling https://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/trafikverket-vi-behover-din-hjalp.htm

"Låt oss studera ett antal sträckor och platser mer i detalj så får vi se hur det är tänkt att bli."

cd49dd7770b3675bc3ad3a2bac3f7f75.jpg

Gult är gång- och cykelvägen. Först bro över vattnet och över vägen, sen serpentinsväng 180 grader tillbaka. 90 grader vänster två gånger, sen 90 grader höger över vägen sen 90 grader vänster eller höger.

1ae7428af43459c083f6f6f0884f6ec7.jpg

Först 90 grader höger, sen in i tunneln och under vägen. Direkt efter tunneln 90 grader vänster. Sen bär det uppför och 180 grader i serpentinsväng som följs av en 90 graders högersväng ut över ekodukten – nu över samma väg som vi nyss cyklade under och sedan över Tvärförbindelsen för att avsluta med 90 grader höger och nerför.

Åka i sicksack kan man väl göra om det är korta sträckor och inte finns alternativ, tex från Fredhäll och upp på Tranebergsbron. Man får liksom sicksacka sig upp till bron.
Men Masmo, ja vad säger man. Glömsta-bilvägen är o-kul. Har inte åkt där så ofta men kan man inte bara dra en cykelmotorväg ;) upp förbi Masmo Gård? Så är det klappat och klart. Eller har jag missat nåt?

(Översta bilden verkar helknasig men jag vet ej var det är)

staine sa:
Åka i sicksack kan man väl göra om det är korta sträckor och inte finns alternativ, tex från Fredhäll och upp på Tranebergsbron. Man får liksom sicksacka sig upp till bron.
Men Masmo, ja vad säger man. Glömsta-bilvägen är o-kul.
När jag cyklar där brukar jag välja Masmovägen, ned till/från Max i Vårby. Förhoppningsvis kommer den möjligheten att finnas kvar.

/Håkan

Den där svängfesten är inte det minsta festlig! Är snarare att betrakta som parodi på bra cykelinfrastruktur.

Inte för att jag tror det spelar någon roll, men jag slängde in ett svar på deras digitala enkät på https://www.trafikverket.se/nara-di...oten/samrad-13-november-till-6-december-2018/ där jag påpekade att planeringen är fantastiskt dålig vad gäller GC-banan och länkade till blogginlägget.

AJ sa:
Undra vad de 73 svarande skrev för att det skulle bli så här?:
Det här blev ju värre än vad jag ens kunde gissa. Minns inte vad jag skrev men minns att jag iaf tänkte att bibehållen väg med breddad vägren nog skulle ha varit det optimala för cyklister. Antar att man får ta bilen till Fors golf eller nåt om man skall cykla söderöver i framtiden.

En annan mycket märklig grej med detta projekt är att dom tänkt bygga en cykelbana längs med motortrafikleden hela vägen från gladö kvarn och österut.
Vem kommer att vilja cykla där, när man kan ta den fina Ebbadalsvägen mellan gladö kvarn och lissma istället?

Lingon sa:
En annan mycket märklig grej med detta projekt är att dom tänkt bygga en cykelbana längs med motortrafikleden hela vägen från gladö kvarn och österut.
Vem kommer att vilja cykla där, när man kan ta den fina Ebbadalsvägen mellan gladö kvarn och lissma istället?

Du har en rätt stor poäng där!

Rompa sa:
Lingon sa:

Du har en rätt stor poäng där!
Fast det blir ju gôtt med motortrafikled till flobban! ?

På första bilden ser det ut som att det är TIO filer på motorvägen?? Behövs det alltså en sån autostrada tvärs över Södertörn? OK att det kanske inte är tio filer hela vägen, men känns ändå lite overkill...

DT sa:
På första bilden ser det ut som att det är TIO filer på motorvägen?? Behövs det alltså en sån autostrada tvärs över Södertörn? OK att det kanske inte är tio filer hela vägen, men känns ändå lite overkill...

Nämen du vet, vi ska ju avveckla biltrafiken, men då måste vi först öka till 12 filer, men det är bara tillfälligt./Linje 2

Senast ändrad:
staine sa:
Ja Nynäshamn ska ju bli den stora nya Stockholmshamnen så långtradarna måste få plats.
Kanske så dom har tänkt.
Redan i dag är det mkt långtradare o annan tung trafik på 259an (Lännavägen o Glömstavägen), många av dem till och från Jordbro.

/Håkan

staine sa:
Ja Nynäshamn ska ju bli den stora nya Stockholmshamnen så långtradarna måste få plats.
Kanske så dom har tänkt.

Det vore bra mycket smartare att hitta en lösning kring 257/225 snarare än att samla all trafik till en kort sträcka vid Vårby/Kungens kurva. Ska bli mycket intressant att se hur lösningen för Spårväg Syd kommer bli. "Gärna alternativ, men först en rejäl motorväg!"

Tillbaka
Topp