Retro mtb:s!!!

Har en gammal Univega från ca 1997. Underbart lättcyklad. Har börjat göra om den till en gatucykel med snällare däck. Skiftade över hjulen från en Crescent.

Växlarna hänger inte riktigt med. Framförallt bakväxeln, STX RC, så den är i princip en singelspeed idag.

Fascinerande att dessa klassades som MTB på 90-talet. Känns mer som en racer idag.

Visa bilaga 687269
Härlig cykel. Perfekt stadscykel tycker jag. Snabb, tålig, lättmanövrerad.

Angående växlarna, är det verkligen bakväxeln i sig som är problemet. Ofta är det dåliga vajrar och vajerhöljen, samt slitet drivpaket som är problemet, inte växeln i sig.

Angående växlarna, är det verkligen bakväxeln i sig som är problemet. Ofta är det dåliga vajrar och vajerhöljen, samt slitet drivpaket som är problemet, inte växeln i sig.
Tack! Du har helt rätt. Drev och kedja är inte särskilt slitna. Det är något med reglaget eller vajern.

Det är som att reglaget inte greppar i något men känns som att det går att ”pumpa upp trycket” så den funkar hjälpligt. Lämnade in den på service för ett antal år sedan men det hjälpte inte så länge.

Tack! Du har helt rätt. Drev och kedja är inte särskilt slitna. Det är något med reglaget eller vajern.

Det är som att reglaget inte greppar i något men känns som att det går att ”pumpa upp trycket” så den funkar hjälpligt. Lämnade in den på service för ett antal år sedan men det hjälpte inte så länge.
I gamla reglage kan fettet stelna så att klackarna i det inte riktigt greppar. Inget ovanligt. Går att rengöra och få bättre.

I gamla reglage kan fettet stelna så att klackarna i det inte riktigt greppar. Inget ovanligt. Går att rengöra och få bättre.
Hmm, det händer på min bakväxel med. Tog isär litegrann och det såg ut som att klacken eller kanske någon fjäder var utsliten. Ska pröva att göra rent och se om det hjälper!

Som BFS sa, oftast är det fettet i reglaget som stelnat. Spruta i 5-56 som löser upp fettet så brukar reglaget vakna till liv igen. När reglaget funkar igen, smörj med någon lite tjockare olja eller fett.

Som BFS sa, oftast är det fettet i reglaget som stelnat. Spruta i 5-56 som löser upp fettet så brukar reglaget vakna till liv igen. När reglaget funkar igen, smörj med någon lite tjockare olja eller fett.
Tack för tipset! Jag lämnade in den till en verkstad igår och väntar på kostnadsförslag från dem. Hoppas det är så pass enkelt. Har verkligen blivit hooked på gamla cyklar senaste veckan så känns helt rätt att kosta på den lite.

Hade nyligen samma problem. Plockade bort plastkåpan och pillade bort det värsta fettet och sköljde sedan med hett vatten och vips så fungerade det igen! sen på med lite nytt fett.

Behövde lite växlar till min tunga Thule släpkärra för ungarna så passade på att göra ett retro bygge. Blev dock inte så mycket som är gammalt förutom ramen. Ska smacka på fälgar och ett rack i fram. Kör 27,5 42mm panaracer OEM för 7€ styck.

Bilagor

• IMG_5470.jpeg
    IMG_5470.jpeg
    812.2 KB · Besök: 162

Hmm, det händer på min bakväxel med. Tog isär litegrann och det såg ut som att klacken eller kanske någon fjäder var utsliten. Ska pröva att göra rent och se om det hjälper!
Hade nyligen samma problem. Plockade bort plastkåpan och pillade bort det värsta fettet och sköljde sedan med hett vatten och vips så fungerade det igen! sen på med lite nytt fett.

Fick detta förslag. Nya reglage, vajer, kedja och kasett. ? Lite oengagerat av firman kan jag tycka. Kan bero på att hjulet kommer från en annan cykel?
IMG_4394.jpeg

Ja. Hjul med kasett. Skiftade över från en annan cykel för att jag ville ha terrängdäck på den och gatudäck på denna. Orkade inte kränga av däcken. Kanske en no no?
Jag fattar inte. Har du testat att byta tillbaka hjul rlker skifta över kassetten och justera växlarna?

Justerar man inte växlarna så går det inte att säga nåt om nåt

Jag fattar inte. Har du testat att byta tillbaka hjul rlker skifta över kassetten och justera växlarna?

Justerar man inte växlarna så går det inte att säga nåt om nåt
Nä. Har inte testat det. Lämnade in cykeln med fel hjul så att säga och fick detta förslag.

Tänker att jag tar tillbaka cykeln och skiftar tillbaka till rätt hjul. De felaktiga hjulen kommer från en Crescent. Men växlarna funkade inte bra med originalhjulen heller.

Nä. Har inte testat det. Lämnade in cykeln med fel hjul så att säga och fick detta förslag.

Tänker att jag tar tillbaka cykeln och skiftar tillbaka till rätt hjul. De felaktiga hjulen kommer från en Crescent. Men växlarna funkade inte bra med originalhjulen heller.
Vet inte om det nämnts tidigare men det är samma typ av kassett eller? Antal drev och storlek på drev?

Ta hem hojen från firman asap. Gå till Mekonomen och köp förgasartvätt. Plocka ned växelreglagen och lossa själva mekanismen från plasthöljet. Spruta förgasartvätt i riklig mängd (viktigt att du inte använder lösningsmedlet på plast, det är ganska elakt). Rengör försiktigt med tandborste och akta de små fjädrarna som sitter på klackarna. Blås sedan rent med tryckluft. Kolla så att reglaget fungerar felfritt, ibland måste man göra rent lite extra kring vissa klackar. Smörj sedan med något tunnflytande smörjmedel på sprayflaska. Återmontera. Om mekanismen inte är rostig kommer du att kunna få igång den igen, och den kommer att fungera felfritt i många år.

Fråga här om du behöver hjälp eller råd. ?

Fick detta förslag. Nya reglage, vajer, kedja och kasett. ? Lite oengagerat av firman kan jag tycka. Kan bero på att hjulet kommer från en annan cykel?
Visa bilaga 688565
Dem enskilda priserna är väl rätt rimliga, men reglagen borde dem kunna rengöra och smörja upp. Och om reglagen verkligen ska bytas så ingår ju åtminstone vajer och inte sällan hölje i det också. Kedja och kassett är säkert slitet men det går sannolikt att fortsätta köra på det. Fräsha vajrar gör större skillnad för växlingen

Jag återkommer med en uppföljning av Univegan. Jag hämtade ju hem den och tänkte pyssla lite själv med den. Reagerade på att det luktade mycket 5-56 och vid en kortare cykeltur så märkte jag att den funkade mycket bättre än senast. Så de har åtminstone smörjt upp befintliga reglage men tyckte att man skulle byta för att få den riktigt bra. Den funkar helt ok som streetbike.

Tycker att de svarta hjulen är ganska coola och får hojen att se sportig ut, men tänker att jag ändå ska byta tillbaka till original ekerhjul med original kassett. Då behöver jag skifta däcken. Sedan byta de moderna lite tacky handtagen och sadeln mot något i brunt eller något "90-tals tufft".

Vad säger ni? Intresserad av smakråd :-)

Univega503.jpg

Senast ändrad:
Fick äntligen tag på en röd stumpjumper (med många fina orginaldetaljer) som jag alltid velat ha, råkade ha vägarna förbi Dalarna så plockade upp den på hemvägen, tack till porschepake för smidig försäljning!

Nu ska cykeln rivas helt, ramen göras rent och poleras, gaffeln bytas till stel, men först och främst ska jag försöka få ut sadelstolpen som sitter fast.

IMG_2247.JPG

IMG_2248.JPG

IMG_2249.JPG

IMG_2255.JPG

Behöver hjälp från stänkskärmsmaffian! Minns inte om det var här eller i miyatatråden det nyligen var en lång konversation om skärmar men testar här!

Jag har aldrig köpt eller monterad skärmar så är mån om att beställa rätt bredd. Har varit ute och mätt lite på min miyata on off/road runner.

53mm skärmar borde väll funka bra eller är det för tight med 45mm däck?

• Däck continental contact speed: 2.0" men mätte 45mm på hjulet
  • Brake bridge: 56mm rakt under och 59mm ca 1cm ovanför däcket
  • Bromsar ihoptrycka: 72mm
  • Chain stay bridge, här är jag lite osäker och det verkade lite trångt men enligt bild, det kanske ska mätas närmare sadelröret?: 57mm
1000034015.jpg

Senast ändrad:
Behöver hjälp från stänkskärmsmaffian! Minns inte om det var här eller i miyatatråden det nyligen var en lång konversation om skärmar men testar här!

Jag har aldrig köpt eller monterad skärmar så är mån om att beställa rätt bredd. Har varit ute och mätt lite på min miyata on off/road runner.

53mm skärmar borde väll funka bra eller är det för tight med 45mm däck?

• Däck continental contact speed: 2.0" men mätte 45mm på hjulet
  • Brake bridge: 56mm rakt under och 59mm ca 1cm ovanför däcket
  • Bromsar ihoptrycka: 72mm
  • Chain stay bridge, här är jag lite osäker och det verkade lite trångt men enligt bild, det kanske ska mätas närmare sadelröret?: 57mm
Visa bilaga 690982

Frun har 58 mm skärmar på sin On/Off, och får utan större problem plats med 2.1 Billy Bonkers under dem. Skärmarna är svarta och tråkiga, så inget vi ska solka tråden med.

Jag har gått igenom ett par cyklar i mitt liv o den enda ramen som kunde hängt på väggen var min parkpre pro elite. Kanske har funderingar o sälja den i delar eventuellt. De är så svårt med info om ultralite på nätet, hade varit kul o veta vilka konkurrenter i samma nivå de finns, ramen är ju samma tubing som min gamla Kona Kula (easton superlight)

Tillbaka
Topp