Retroköptipstråden

Kneecap

Aktiv medlem
Retroköptipstråden
Tjena!

Nu är vi ett rätt bra gäng som börjat fixa till gamla retrohojar. Varför inte tipsa om annonser som man ser när man inte själv kommer köpa cykel, delar eller vad det nu är.
Gräns på minst 20 år gamla prylar.

Mitt första tips är denna, ingen top of the line men för dom pengarna är det ett riktigt fynd. Verkar vara näst i till original.

Retroköptipstråden
Tjena!

Nu är vi ett rätt bra gäng som börjat fixa till gamla retrohojar. Varför inte tipsa om annonser som man ser när man inte själv kommer köpa cykel, delar eller vad det nu är.

Mitt första tips är denna, ingen top of the line men för dom pengarna är det ett riktigt fynd. Verkar vara näst i till original.

Bra initiativ. Kanske skall kombineras med lokal sökes.....

Retroköptipstråden
Bra initiativ. Kanske skall kombineras med lokal sökes.....

Tjena!

Med tanke på trängseln i mitt garage så skulle det finnas behov för större lokal. Men har å andra sidan köpstopp på nya projekt, enbart prylar till de tre MTB-projekt som nu hänger i garaget. (Sen en gobbahoj och en limpcykel som ska fixas.)
Först när alla dom är renoverade så får jag köpa in mer. Fast dyker rätt hoj upp så kan jag nog inte låta bli.
Fick tag på precis rätt ram till den XTR gruppen jag har haft liggandes ett bra tag nu. Saknar vevlager, hjul och cockpit så ska den byggas ihop. Sen är det downhillprojektet där det saknas gaffel, bromsar och lite annat. Äldsta projektet (vilket du vet om) är komplett, behöver bara nya vajrar, kedja, kassett och däck. Finhjul från samma år är införskaffade.
Dock måste garaget bli helt klart först. Men det är inte långt kvar.

Retroköptipstråden
Tjena!

20 års regeln klarar den ju, men som Jansson säger, det är inte en köp/sälj tråd. Bara tips på annonser annorstädes.

@Kristmansson Ingen aning men vi verkar bli fler.
Må så vara att det inte är by the book... Men det var ett tips/hjälp för att sammanföra den med någon som förmodligen skulle använda/få glädje av den fina retro mtb istället för bara samla damm.

Men förlåt, jag e så dum och ska inte upprepa detta regelbrott ?

Retroköptipstråden
Må så vara att det inte är by the book... Men det var ett tips/hjälp för att sammanföra den med någon som förmodligen skulle använda/få glädje av den fina retro mtb istället för bara samla damm.

Det som händer är att den tas bort för att det är mot reglerna. Du gör moderator trött och moderator får mer att hålla efter. Svårare än så är det inte. Skriv att du har den och att den passar i tråden.

Retroköptipstråden

Lägg ut den på köp & sälj då. Annonser i forumet är inte tillåtet. Punkt!

Retroköptipstråden
Tjena!

Bra tråd.

Denna sorts cyklar (sent 90-tal 'mtb') är på ett sätt 'den ultimata cykeln'. Det såldes många så det finns många att påbörja sitt projekt med till ett bra pris. Man kommer undan med få verktyg, samtidigt är det lätt att hitta nya delar till dom. Finns plats till både däck och skärmar beroende på tänkt användningsområde.

Tror t.ex man skulle kunna bygga en bra "adventure-bikepacking" av en sån här cykel, och komma undan billigt och få nånting som är lätt att serva under färd.

Retroköptipstråden
Köp och sälj är ju inte tillåtet i tråden, men hur är det med byten? Får det finnas en bytes-tråd?

Enda tråden sånt är tillåtet är här:

Retroköptipstråden
Hittade den här som jag helt glömt,stod och ruvade i morsan och farsans garage.
IMG_1124.jpg

Retroköptipstråden
Jag har två färdiga. En som är hyfsat original och en som blev en beater.
Letar just nu ram för nytt projekt.

Guilty as charged, jag har rensat ett par stycken nu men det står en Crescent lvg från ca 89 i garaget som ska få nya växelvajrar och där jag ska rensa RSX -reglagen så att de funkar, och en stål-Miyata Terrarunner som ska få nya växlar istället för de urusla trasiga Shimano DX, sadelstolpen ska upp och sadel + fäste på.

Senast ändrad:
Retroköptipstråden
Nu verkar vara tiden då folk rensar sina förråd. Såg en gammal Haro Impasse på Blocket och en RM Hammer på Tradera. Härligt att de gamla stålhäckarna kommer fram (och kanske återuppstår).

Retroköptipstråden
Tjena!

Men dra på trissor vilken trevlig butik.. Ingen aning om fraktkostnaden till Sverige men det är ett jäkla göttebord av ramar, delar m.m. Mestadels senretro mellan '97 och '05, men även del äldre prylar än så.

För äldre prylar så är denna butiken magisk.

Retroköptipstråden
Denhär dök upp i mitt annonsflöde på fejsbook (men gud vad jag ogillar annonser där, ingen struktur!). Vet inte om det är en pärla eller bara gammal. Den stod ut lite iaf.

1608235048259.png

Retroköptipstråden
Denhär dök upp i mitt annonsflöde på fejsbook (men gud vad jag ogillar annonser där, ingen struktur!). Vet inte om det är en pärla eller bara gammal. Den stod ut lite iaf.

Visa bilaga 459326
Den ser ju fin ut. Bra ram och gaffel. Det mesta utom kanske sadel och sadelstolpe (samt kedja och kassett) verkar original och i bra skick, vilket är bra. Men jag tycker att prissättningen alltid är svår på retro-cyklar. Är den värd 2400?

Retroköptipstråden
hej, vet inte om det är något liv i denna tråd, men jag är på jakt efter en mtb från 90tal, hittade en annons om en asahi frontier. är det något att ha? har en budget på 1000:- typ
Hade en GT timberline som blev stulen i våras :(

Tips mottages tacksamt

vänligen
Tomas

Retroköptipstråden
hej, vet inte om det är något liv i denna tråd, men jag är på jakt efter en mtb från 90tal, hittade en annons om en asahi frontier. är det något att ha? har en budget på 1000:- typ
Hade en GT timberline som blev stulen i våras :(

Tips mottages tacksamt

vänligen
Tomas

Tjena!

Asahi är inget roligt alls. Scanna Facebook market hela tiden, kommer upp mer där än på blocket.

Retroköptipstråden

Den här Bianchin tyckte jag var cool, förmodligen rätt hopplös att cykla på men fin att titta på
Visa bilaga 464841

Tjena!

Har för mig att den kom med en vettig gaffel från början.
Sadelstolpen är ju jäkligt nice, men 3000:- är väl svettigt för hela paketet. En lax och jag hade tagit en funderare.

Edit: Kom med en Judy och XT bakväxel vad jag kan få fram. 1998 års modell, är ju faktiskt FSR länkage så inte helt otrampvänlig.
Fanns som Reparto Corse med Marzocchi i nosen och full XTR 95*

Senast ändrad:
Retroköptipstråden
Inga projekt igång just nu, men har två restomod -lvg dvs stålramar med moderna komponenter, en Daccordi och en LeMond, och en Miyata Valleyrunner Carbon som går som stadspendlare.

Retroköptipstråden
Vet inte om det här är ett bra tips? Mkt pengar för en visserligen fin ram, men ser rejält sliten ut. Och vad är grejen med att demontera styrlager? Ser det på en hel del ramar som säljs.

Retroköptipstråden
Vet inte om det här är ett bra tips? Mkt pengar för en visserligen fin ram, men ser rejält sliten ut. Och vad är grejen med att demontera styrlager? Ser det på en hel del ramar som säljs.
Är det den som avhandlas i denna tråd?

Tillbaka
Topp