Retroracer till singlesspeed HJÄLP!!

kolasås

Medlem
Tjo!
Jag ska bygga om en gammal retroracer till en singlesspeed för att kunna transportera runt mig i staden så coolt som möjligt.
Detta blir mitt första riktiga bygge och jag behöver framför allt hjälp med vilken kassett och vilket vevparti jag ska ha.
Finns det något snäll själ som kan tipsa mig så att det blir rätt.

Du ska ha en kassett med ett drev bak och ett vevparti med ett drev fram.
till det ska du ha en kedja.

Skämt åsido, du kommer nog få bättre svar ifall vi vet mer om cykeln än att den är gammal :)

vet inte så mycket om cykeln men här har vi en bild om det kanske hjälper något
unnamed.jpg

Ta en närbild på baknavet från drivsidan.
Enklast att göra SS ifall du har ett frikransnav.
Svårast ifall det är helicomatic.
Räkna antalet tänder på kedjekransarna.

Fin hoj! Bra att du har växlarna kvar, då är det ju enkelt att testa dig fram till en utväxling du känner dig bekväm med. Kör så ett tag och känn efter, innan du börjar köpa delar.

Två bra saker: du kan flytta axeln i ramen, och därmed spänna kedjan. Det där är en frikrans, så du ska kunna montera ett drev där. Men till att börja med kan du bara plocka loss bakväxeln och prova vilken växel du vill köra på. Du kommer behöva korta av kedjan en del.

Vad får man för kedjelinje om man rätt av byter växlad frikrans mot ett gängat bmx-frihjul? Jättesmalt typ 40 mm om man inte spacear och dishar om hjulet, och vad har man på vevpartiet?

Om man kan få hyfsat rak kedjelinje mot det och innersta positionen för klingan fram så är det ju överlägset enklaste och bästa sättet. Sen kan du ju också fippla en aning med kortare eller snedmonterat vevlager för att få in klingan fram ifall det behövs.

Men vevlager på såna där gamla kan ju vara ett träsk det med. Både vad gäller gänga och vad gäller fyrkantsprofilen i veven. Det fanns tydligen flera konformer än en minns jag...

Vad får man för kedjelinje om man rätt av byter växlad frikrans mot ett gängat bmx-frihjul? Jättesmalt typ 40 mm om man inte spacear och dishar om hjulet, och vad har man på vevpartiet?

Om man kan få hyfsat rak kedjelinje mot det och innersta positionen för klingan fram så är det ju överlägset enklaste och bästa sättet. Sen kan du ju också fippla en aning med kortare eller snedmonterat vevlager för att få in klingan fram ifall det behövs.

Men vevlager på såna där gamla kan ju vara ett träsk det med. Både vad gäller gänga och vad gäller fyrkantsprofilen i veven. Det fanns tydligen flera konformer än en minns jag...
Jag har satt klingan på inre fram (det var tvådelat från början) och gängade på ett vanligt drev bak. Detta på en gammal räser. Kedjelinjen har jag inte mätt men med ögonmått är den tillräckligt bra för att inte behöva joxa.

Har man lite plats fram kan man ju även flytta klingan en aning med små spacers på klingbultarna, men inget jag har behövt på min.

Tillbaka
Topp