Revel Bikes - Tråden

Trailflow

Aktiv medlem
Revel Bikes - Tråden
Insåg att det inte finns någon tråd om märket Revel så jag tänkte att det var dags att starta en.Syftet med denna tråd är att höra hur ni andra Revelägare upplever era hojar.

Jag skaffade mina första Revelcyklar ( Revel Ranger & Rascal) denna vår och måste säga att upplevesen har varit magisk. Har plöjt genom en del cykar under min tid så som Specialized, Norco, Lapierre mm och aldrig riktgt upplevt att en cykel kunde göra allt. Saknades alltid något. Antingen var cykeln magisk nerför och medioker eller värdelös uppför eller tvärtom. Både Revel Racal och Ranger har visat sig vara grymma cyklar både uppför och nerför enligt min mening. Den stor anledningen tror jag ligger i CBF -länkaget som skapar en bottenlös känsla nerför och fasthet uppför. Att bolaget Revel håller en hög servicenivå gör inte saken sämre. Hade problem med min baktriangel och hörde av mig till de genom återförsäljaren, fick en ny direkt utan några diskussioner. Blir kul att höra vad andra Revelägare har att säga =)
Revel.jpg

Revel Ranger.jpg

Senast ändrad:
Revel Bikes - Tråden
Som importör av Revel i Sverige är det jättekul att börja se mer av Revels i skogarna runt om i Sverige och att Revel nu fått sin egen tråd :)

Och som cyklist kan jag inte mer än att hålla med! CBF är verkligen the real deal! Visst förväntade jag mig att Revel skulle va riktigt bra när vi började plocka hem dom, men såhär bra var jag inte beredd på. Kör precis som du på en Revel Rascal som jag gafflat upp till 150mm. Den har blivit min go-to-bike för det mesta. Har fått följa med mig på enduroresa till Finale Ligure, endurorejs runt om i Sverige och såklart går den varm på tekniska hemmastigarna runt om Nacka. Väldigt sällan jag känt mig underbeväpnad trots jag tagit med den på äventyr som kanske är lite i överkant för vad en cykel med 130mm slag i baken bör kännas bekväm i!
IMG_4685.jpg

Revel Bikes - Tråden
När jag först började fundera på ny cykel stod varken Revel eller färgen orange högst upp på listan. Men efter att Trailstore generöst låtit mig låna deras demo-ex en vecka så var saken biff.
Det blev en Revel Rail, 27,5 strl S!
Med utgångspunkt från demo-ramen och med mitt val av nya delar byggde Trailstore upp denna snygging! Fram är det 170 mm slag med hjälp av en RS Lyric Ultimate, bak ger CBF-länkaget tillsammans med en MRP Hazzard 165 mm slag, fjädern är en lättviktsfjäder från Formula. Styre, stem, handtag och pedaler från Spank Industries, där ffa pedalerna imponerat so far. Vibracore-tekniken i styret har jag inte märkt så mkt av än, men blir intressant att testa över break-bumpsen i diverse parker i sommar. Gas och broms står SRAM för (GX resp Code R). Dropper från PNW som sköter sitt jobb utomordentligt! Hjulen är Stans Flow, arv från en annan cykel... Det blir nog en uppgradering på de så småning om, när plånboken hämtat sig från den värsta chocken ?.
Det är en riktigt grym cykel, lätt-trampad, lätt-manövererad på stökig stig både upp och ner. Den är lätt att få upp i luften, och stabil i landningen. Jämfört med min längre, flackare, Transition Patrol, så får jag med mig baken på Railen på ett helt annat sätt, både i svängar och i luften, och jämfört med min (fd) SC Hightower 29tum, så tar den sig minst lika effektivt fram på vanlig tramp-stig.
Vi har skoj ihop helt enkelt ?!
Så kan verkligen rekommendera denna till alla som vill ha en do-it-all-hoj, och nu finns det ju även en 29a för de som föredrar det!
Och så klart, om nån letar efter en grym butik så säger jag bara; Trailstore!
VideoCapture_20220617-200128.jpg
VideoCapture_20220617-200142.jpg
VideoCapture_20220617-200418.jpg

Revel Bikes - Tråden
När jag först började fundera på ny cykel stod varken Revel eller färgen orange högst upp på listan. Men efter att Trailstore generöst låtit mig låna deras demo-ex en vecka så var saken biff.
Det blev en Revel Rail, 27,5 strl S!
Med utgångspunkt från demo-ramen och med mitt val av nya delar byggde Trailstore upp denna snygging! Fram är det 170 mm slag med hjälp av en RS Lyric Ultimate, bak ger CBF-länkaget tillsammans med en MRP Hazzard 165 mm slag, fjädern är en lättviktsfjäder från Formula. Styre, stem, handtag och pedaler från Spank Industries, där ffa pedalerna imponerat so far. Vibracore-tekniken i styret har jag inte märkt så mkt av än, men blir intressant att testa över break-bumpsen i diverse parker i sommar. Gas och broms står SRAM för (GX resp Code R). Dropper från PNW som sköter sitt jobb utomordentligt! Hjulen är Stans Flow, arv från en annan cykel... Det blir nog en uppgradering på de så småning om, när plånboken hämtat sig från den värsta chocken ?.
Det är en riktigt grym cykel, lätt-trampad, lätt-manövererad på stökig stig både upp och ner. Den är lätt att få upp i luften, och stabil i landningen. Jämfört med min längre, flackare, Transition Patrol, så får jag med mig baken på Railen på ett helt annat sätt, både i svängar och i luften, och jämfört med min (fd) SC Hightower 29tum, så tar den sig minst lika effektivt fram på vanlig tramp-stig.
Vi har skoj ihop helt enkelt ?!
Så kan verkligen rekommendera denna till alla som vill ha en do-it-all-hoj, och nu finns det ju även en 29a för de som föredrar det!
Och så klart, om nån letar efter en grym butik så säger jag bara; Trailstore!Visa bilaga 562894Visa bilaga 562895Visa bilaga 562897
Sjukt snygg cykel ? den färgen är svår att slå.

Revel Bikes - Tråden
Hur stor klinga kan man få på en Ranger tro? Går en 34t eller 36T absoluteblack dit möjligtvis?

WHAT IS THE LARGEST CHAINRING I CAN RUN ON THE RASCAL?

34T ROUND / 32T OVAL

Antar dock att man skulle kunna köra 55 mm chainline istället, som jag gör för att köra 34t oval på min Santa Cruz Chameleon.

Revel Bikes - Tråden
20221112_124048.jpg
20221112_124040.jpg

Nu har jag köpt mig en Revel till, Rail 29. Magisk cykel! Kört den i Järvsö på de flesta hoppen och i hemma skogen. Sjukt trampvänlig cykel trots sin slaglängd. Kan varmt rekommendera om du behöver en allt i allo cykel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp