Reverben trasig efter cykelservice

ebiha

Aktiv medlem
Hade cykeln på service. Byte av diverse saker. Nu när jag provade cykeln hemma funkar inte sänkstolpen alls. Den sitter kvar i ett mittenläge och reagerar inte på knspptryckning. Kan den ha klämts sönder i mekstället eller vad tror den samlade MTB-visdomen i forumet?

Nähä. Det funkade inte. Och slangen ser oskadad ut. Kan en reverb gå sönder av att man drar fast den i ett mekställ och sen riktar växelörat tex. Dvs av att man vrider cykeln samtidigt. Eller vad kan ha hänt?

ebiha sa:
Nähä. Det funkade inte. Och slangen ser oskadad ut. Kan en reverb gå sönder av att man drar fast den i ett mekställ och sen riktar växelörat tex. Dvs av att man vrider cykeln samtidigt. Eller vad kan ha hänt?

Hade mekstället fastklämt i reverb:en? Var den fullt utdragen eller bara delvis isf?

ebiha sa:

Du kanske bör fråga dom som har gjort arbete på din cykel istället för på internet hur de ens har gått tillväga.
För övrigt anses det vara en skitstolpe så man vet aldrig när dom går sönder ;)

Risken är väl att stolpen blivit justerad i höjd för att passa mekstället och då har slangen dragits av/ur om det är en stealth.
Alternativt, om du har extern slang, kan den blivit klämd över slangen och det har lossat den ur sitt fäste något.

Testa även att sätta reglaget till snabbaste läget och se om det händer något, blir det en förändring då är det dags för en remote bleed.

Tack för alla tips! Jo, jag ska höra med verkstaden på måndag. Tänkte mest om det fanns något klassiskt fel som de hade gjort. Problemet är att jag hade kraschat med cykeln innan så verkstan kommer nog tro att det är mitt fel men den funkade innan service iaf. Slangen är intern och inget alls händer när jag trycker på knappen.

Preacher sa:
Risken är väl att stolpen blivit justerad i höjd för att passa mekstället och då har slangen dragits av/ur om det är en stealth.
Alternativt, om du har extern slang, kan den blivit klämd över slangen och det har lossat den ur sitt fäste något.

Testa även att sätta reglaget till snabbaste läget och se om det händer något, blir det en förändring då är det dags för en remote bleed.

Du hade rätt om reglaget! Men jag hade aldrig sett inställningen på reglaget då jag hade den ditsatt upp och ner. Efter jag hade fibblat lite med det reglaget funkade det igen. Aha, då är det dags för remote bleed. Hur gör man det? /okunnig

Tillbaka
Topp