Reverse-engineering av lvg-cykel, kan den bli mindre med rakt styre?

highwayman

Aktiv medlem
God afton!

En bekant har för kaffepengar fått erbjudande om en landsvägscykel.Största kruxet med den är att den troligen är för stor. Dock så upplom tanken om man skulle sätta rakt styre istället på cykeln, skulle det kunna "rädda" geometrin ifall man konverterar den till hybrid/fitnesscykel? Äldre Mtb-cyklar har jag hört man kan "förstora" genom att sätta bockstyre och kalla dem monstergravel, men funkar det åt andra hållet också?

Tack för svar och allmänna funderingar! ?

God afton min herre! Styrstammen är densamma, så jätteskillnad blir det inte. Nu är jag inte så duktig på MTB, men funkar växelreglagen att flytta över?
Hur mycket för stor är den? Sänka sadeln och skaffa en minimal styrstam är några förslag. ...Platådojor!?

Jag tror inte att det hade varit värt det även om det går med tanke på att du skulle behöva nya växelreglage, bromsreglage och styre. Beror lite på vad det är för cykel dock och vad det är för delar som sitter på. Om det är lite äldre grejer så kanske det kan gå att göra billigt.

Sen är ju frågan också om man vill ha en landsvägscykel med rakt styre? eller om man vill ha en hybrid med racergeometri? Det kanske inte blir så bra oavsett.

Reachen på bockstyret försvinner ju, det bör motsvara ungefär två ramstorlekar.

Om man löser problemet med geometrin och får det hyfsat kvarstår ändå problem med växelreglage och bromsar. Såna här ideer brukar sluta med att det är bättre att sälja det man har och köpa något som passar istället. Det blir som regel billigare och bättre. Undantaget är möjligen om man har alla delar liggande (kompatibla) och bara behöver montera.

Edit: Eller bejakar din n+1.

Senast ändrad:
Jo klart är ju att bockstyrereglagen måste bytas ut, men de borde inte vara så svårt att hitta. N+1 finns lite i tankarna, för den här behöver man verkligen inte. ? Angående själva utförandet tänkte jag mig lite mot single-speed stuket med smalt styre och växlar kunde bli en rolig stadscykel.

Reachen på bockstyret försvinner ju, det bör motsvara ungefär två ramstorlekar.
Tack för den minnesregeln. Just reach tänker jag mig att kunde bli "bättre", och om det stämmer med två storlekar ner så borde ramen passa betydligt bättre.

Får se om det blir någonting av hela grejen, i bästa fall kanske det blir en byggtråd. ??

Om det är svårt blir glädjen så mycket större om satsningen funkar.
Hur mycket för stor var den? Når fötterna marken om eho sitter på sadeln?

För stor ram blir aldrig riktigt bra hur man än trixar med styre, stam och sadelposition. Det kan fungera men ”BRA” blir det inte. Utgångspunkten måste vara en ram i rätt storlek.

För stor ram blir aldrig riktigt bra hur man än trixar med styre, stam och sadelposition. Det kan fungera men ”BRA” blir det inte. Utgångspunkten måste vara en ram i rätt storlek.
Finns en här i hoodsen som har tagit sin fina Ceevello och gjort hybrid av till sin fru. Ser ut att passa strålande och cykeln verkar både yster och välballanserad.

Finns en här i hoodsen som har tagit sin fina Ceevello och gjort hybrid av till sin fru. Ser ut att passa strålande och cykeln verkar både yster och välballanserad.
Kanske rätt ramstorlek för lilla hustrun som kanske inte är så liten- ellr jämnstor?
Nå, det kan ju lyckas beroende på ram, alla är ju inte lika proportionerade.

Tillbaka
Topp