Reversibel ful-lackering av hoj (stöldskydd)

Perra-G

Aktiv medlem
Jag har kommit över en fin 2011 S-Works-ram som jag vill använda för att lätta 26"-vardagscykeln. Problemet är att den formligen skriker -"Jag är dyr! Sno mig! Sno mig!". Därför vill jag ful-lacka den i mattsvart. Det kan ju hända om några år att jag ångrar mig och vill ta fram den fräsiga lacken igen och använda hojjen skarpt. Frågan är alltså: vilken lack kan jag spreja på och använda till vardags, och sedan kunna ta bort dugligt lätt utan att skada orginal-lacken under?
Fram med era erfarenheter och tankar!

Bilagor

• IMG_20250408_164122.webp
    IMG_20250408_164122.webp
    311 KB · Besök: 110
Jag har kommit över en fin 2011 S-Works-ram som jag vill använda för att lätta 26"-vardagscykeln. Problemet är att den formligen skriker -"Jag är dyr! Sno mig! Sno mig!". Därför vill jag ful-lacka den i mattsvart. Det kan ju hända om några år att jag ångrar mig och vill ta fram den fräsiga lacken igen och använda hojjen skarpt. Frågan är alltså: vilken lack kan jag spreja på och använda till vardags, och sedan kunna ta bort dugligt lätt utan att skada orginal-lacken under?
Fram med era erfarenheter och tankar!
Tjena!
Ingen expert men vill minnas att det finns något som heter Plasti Dip som om jag kommer ihåg rätt fungerar likt du har tänkt

S-Works är "stöldbegärlig" för cykelintresserade, men överlappet mellan cykelintresserade och tjuvar är nog ganska litet tror jag. Tjuvar tänker inte som vi icke-tjuvar. De stjäl vad de kan.

Lås cykeln ordentligt oavsett om den skriker lyx eller budget.

Plastdip!?
Men efter nåt år som pendlare med låsmärken och liknande kommer nog både originallacken och plastidipen vara sliten. Ska det på skärmar så har du ju skav där också…
Spar den NOS deluxe och köp en 26a på marketplace ingen möjlighet?

Jag har plastidippat en ram för länge sedan. Det var på matt kolfiber iofs. Det satt rätt dåligt, kan berott på att jag inte gjorde något underarbete, så det skulle kunna vara något för dig. :-) Men daglig pendling sliter och jag skulle gissa att det kan sitta FÖR dåligt. Skulle jag plastidippa igen skulle jag köra ett sammanhängande skikt, inte hålla på med en massa små fält och ränder, och köra ganska många lager.

Har kört plastidip på en del terrängfordon och då har jag tvättat rent karossdelarna ordentligt och sprejat flera lager, säkert runt 5 st, med gott resultat.
Har klarat tvätt och grenar som skrapat över lackeringen.

Plastidip finns billigt på Biltema. Heter gummifärg och finns i flera färger.

Gör rent och spraya flera lager. Haft på flera aluminiumfälgar till bil. Har hållit för vintrar och biltvätt i flera år.

Om det ffa är pundare man vill skydda cykeln från så rekommenderar jag att montera bockstyre. Pundare saknar oftast motoriken att framföra cyklar med bockstyre, så även om de skulle sno den kommer den hittas hösgt 50m därifrån, eventuellt lite kraschad.

OBS. Undvik att montera froglegs.

Tillbaka
Topp