[Ride Report] Verbier 2005

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
zam: Det funkar inget vidare i Firefox på PC heller.
Översikten med tumnaglar visas ca 1,5 rad med bilder, för att se fler får jag scrolla. Vid visning av enstaka bild så ser jag ca 1/4 av bilden i taget, i höjdled. Jag ser hela bredden.

Scriptet sög, okej? ;) Tillbaks till ämnet nu...

DSC00103.jpg

Senast ändrad:
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Ahh, kollade precis filmen, vilket underbart flyt
> man verkar ha på stigarna, såg nästan ut som i
> Österrike fast med mindre stök och mer
> 'floooow'... :)
>
> Såg ut och finnas en hel del håriga switchbacks!!

Headcam funkar i princip bara på stigar med flow, i stöket blir det alltför studsigt. Det finns en hel del stök också så alla stigar är inte motorvägar.

Nästa år då j_vlar.... Vi missade att filma de två absolut bästa film/flow stigarna, bra att veta till nästa år.

Som resenär till Verbier för första gången måste jag säga att det var bland den bästa MTB åkningen jag någonsin gjort. Man tänjde på gränserna hela tiden på vad som var åkbart, speciellt för en själv som är klassad mer som "XC-svetto". Att man åkte ihop med folk som har mycket mer erfarenhet av denna sortens snabba utförsåkning gjorde också att man lärde sig en hel del. Vissa var otroligt snabba men det visar att man har mer att lära (släppa lite på spärrarna också).

Första dagen sattes ribban ganska högt då det hade regnat under natten och det var gott om hala rötter och stenar i branterna vilket medförde att man inte körde så aggresivt och kanske inte klarade hinder som man normalt skulle göra på stigarna hemma.. Jag var faktiskt lite skraj emellanåt på hårresande branta partier där man trots allt hade bra grepp tack och lov (Big Betty). Det torkade upp väldigt snabbt så på eftermiddagen var det torrt igen på stigarna.

Vi åkte utför till kanske 99% och klättrade ytterst lite, untantaget var bärandet av cyklarna till "Ultimate" och "Tobogan" (dock väl värt mödan då dessa två stigar inte får missas). Men man skall ha klart för sig att man blir väldigt trött av att köra nedför också eftersom det är så intensivt och då det går väldigt snabbt ibland så gäller det att hålla fokus på max. "Broms-armarna" blir ganska stumma efter ett tag så det kan vara värt att träna armarna på detta innan en resa hit..

Det mekades ganska friskt under veckan, främst inspektioner av bromsar men även diverse problem med länkage och bussningar. En intressant lösning var att med aluminiumbitar från en ölburk så fixades en baksving som glappade. Denna reparation höll nästan veckan ut..imponerande! Ett par skeva bromsskivor blev det nog också. De flesta åkte på 200mm skivor, själv åkte jag med 180/160 vilket var i minsta laget.

Det var vilodag på onsdagen som räddade kroppen för resten av veckan. Några valde bort pausen och körde hela dagen på egen hand utan guide. Min dåliga fysiska form hade inte klarat av detta..kilade ner till utomhus-poolen nere i "downtown" Verbier och bastade lite efteråt. Kan ju nämna att vi hade en liten fest på tisdag kväll..Några av engelsmännen mådde inte så bra dagen efter (tips: drick inte vin, öl, tequila och whiskey samma kväll)

Oftast hade vi två guider på turerna så man kunde dela upp sig i en extrem grupp och en lite mindre extrem grupp. Sedan samlades man för gemensam lunch vid sidan av någon stig. Engelsmännen (4 pers plus guiden) körde för sig själva.

Vi blev ganska bortskämda med maten också, rejäl frukost och sedan en njutbar middag på kvällen. Till lunch fick vi med oss en större macka samt så mkt frukt och energibars man kunde bära med sig.

Summa summarum, en höjdarvecka väl värt pengarna! Åker gärna till Verbier igen.

Hoppas alla deltagare fick med sig cyklarna hem utan skador (tyvärr var det ju lite skavanker på ditresan)

Svårt att vara annat än nöjd, som du säger Tomas. Och extra bra känns det ju med tanke på att du köpte ny hojj inför resan och allt. ;)

DSC00095.jpg

Henrik: jodå, hojen fungerade helt OK utan några mekaniska missöden, får gå igenom gaffeln dock och byta olja iaf. Snarare jag som inte behärskar att nyttja hojen fullt ut i nedförsbackarna..nästa år kanske jag kan t.om hoppa med den! hehe..Får väl ta en sväng runt hörnet till Saalbach-Hinterglemm och öva lite, 2h bilväg dit.

Roger: Tack för att du hjälpte till att dra upp hojen till stigen igen. Kunde slutat betydligt värre med att leta efter den några hundra meter längre ned! :)

Ja, det lär det ju bli!

Svårt att inte åka tillbaks till ett ställe som Verbier.

Det vore dock ännu grymmare om de byggde en kombinerad SX- / skicross- bana med lite tabletops och grejer. Men men. Stigutbudet är så pass grymt att man inte behöver en lekpark egentligen. :)

Appropå painkillers: Det var nog lite dumt att ge Citodon till guiden Rob. Han blev lite drogad och gjorde några misstag. Visste inte att de var så starka. Farligt.

Får köpa svagare doningar nästa gång. Min eländiga nacke är inte fullt så dålig längre.

Obed skrev:
> Appropå painkillers: Det var nog lite dumt att ge
> Citodon till guiden Rob. Han blev lite drogad och
> gjorde några misstag. Visste inte att de var så
> starka. Farligt.

Oops, har man inte ätit citodon tidigare kan jag tänka mig att man känner av det rejält.

Trafikvarning
Citodon kan försämra reaktionsförmågan och göra dig trött och dåsig, vilket du bör tänka på vid tillfällen då skärpt uppmärksamhet krävs, till exempel vid bilkörning och precisionsbetonat arbete.

Senast redigerad av en moderator:
Det va rätt kul när Rob uttryckte hur skönt han mådde. Som om han fått Magic Mushrooms.

"Det känns som man kör jättelångsamt tills man plötsligt inser hur jävla fort det går" typ... :D

Fasen, jag äter citodon varje kväll just nu, och inte fasen får jag värken att släppa för det. Inte har jag sett några svampar heller :-( Det enda som hjälp hittills har varit 8 tabletter panodil, 3 tabletter voltaren (3x50mg) samt superduper Oxycontin varje dag.

Det som var synd var att Oxycontinet tog slut och jag får inget mer (dom pratar om vanebildande pga morfininnehållet, men jag hade inte ont i alla fall)

cal skrev:
> Yepp. Det är ju det allra bästa med att va där. Bo
> i ett behagligt hus med full service, precis
> bredvid liften. Klockrent.
>
> Nån som inte fått nog? :D

Schysst satsning :-) Hoppas det inte blev några bestående följder...

Kraschen gick bra. Tyvärr är jag nog tvungen att börja ägna mig lite mer helhjärtat åt dirt nu.

Kör du nåt utför i Verbier (alt. Schweiz i allmänhet) eller blir det mest landsväg / crosscountry?

cal skrev:
> Kraschen gick bra. Tyvärr är jag nog tvungen att
> börja ägna mig lite mer helhjärtat åt dirt nu.

Tyvärr?

> Kör du nåt utför i Verbier (alt. Schweiz i
> allmänhet) eller blir det mest landsväg /
> crosscountry?

Det sägs att en bild säger mer än 1000 ord. Min nuvarande MTB:
IMG_1101.jpg

Notera särskilt den grymma gaffeln, de brutala bromsarna och den rejäla ramen :-)

Jag har inte vågat mig på några avancerade DH-stunt med den än, mer än att jag tagit mig ner i liftgatan i Le Crozet (skidort i Jurabergen precis utanför Genève). Just nu letar jag efter den perfekta FS-cykeln som inte kostar en förmögenhet (tips mottages tacksamt, kan tänka mig både ny och begagnad). Om jag hittar en sån snart hoppas även jag kunna dyka upp i Verbier nästa sommar.

Du får väl åka och pruta på en Devinchi i cykelaffären i Verbier nästa gång du har vägarna förbi. Det
stod nån okej FS där, tror det var en svart Johnsson, för 2.900 CHF. Inte tokdyrt egentligen.

Men särskilt bra priser på cyklar är det väl tyvärr inte i Schweiz.

Du kanske kan snacka med Lucy / Phil på Bike Verbier att få köpa en Orange-hojj billigt av dem. De har ju viss kontakt med folk på Orange och kör deras hojjar nästan uteslutande. En Patriot 6.6 till bra pris kanske vore något.

Planen jag har för cykeln är att den ska ligga under 16 kg i vikt och helst under 2.000 CHF i pris. Jag har spanat på en begagnad Trek Liquid 10 http://www.velomarkt.ch/veloboerse.php?catid=6&subcatid=22&adid=22348 som jag nog kan pruta en del på, frågan är bara om den överlever utförskörning. Jag kanske ska rucka lite på mitt vikt-krav?

Patriot 6.6:an verkar vara klart cool. Den går visserligen på 4.000 CHF ny men jag kan nog tänka mig att gå upp åtminstone lite grand i pris. Det kan ju vara idé att höra med folket på Bike Verbier mot slutet av säsongen om de har nåt bra över som de vill sälja.

*micke*: Jo, den är fin :-) Ramen passar mig grymt bra och den funkar än. Tyvärr är gaffeln i stort sett död och bromsarna vill inte bromsa riktigt lika mycket som jag vill ibland. Så nån gång snart får det bli uppgradering.

> Planen jag har för cykeln är att den ska ligga under 16 kg i vikt och helst under
> 2.000 CHF i pris. Jag har spanat på en begagnad Trek Liquid 10 som jag nog kan
> pruta en del på, frågan är bara om den överlever utförskörning. Jag kanske ska
> rucka lite på mitt vikt-krav?

Bor du i Schweiz kanske du vill ha något lite mer bergskompatibelt än så? Det är ju
nära till Verbier... ;)

> Patriot 6.6:an verkar vara klart cool. Den går visserligen på 4.000 CHF ny men jag
> kan nog tänka mig att gå upp åtminstone lite grand i pris. Det kan ju vara idé att
> höra med folket på Bike Verbier mot slutet av säsongen om de har nåt bra
> över som de vill sälja.

Rob kommer nog sälja sin för £1000 mot slutet av säsongen. Helt okej pris
med tanke på att dom kostar £2200-2300 nu under rean i England.

16kg kan du väl dock glömma tror jag. Borde bli 17kg minst med 66:a i fronten.

Men så är de väl ganska väl "inkörda" också. ;)

cal skrev:
> Bor du i Schweiz kanske du vill ha något lite mer
> bergskompatibelt än så? Det är ju
> nära till Verbier... ;)

Tja, jag skulle gärna se att det går att ta sig uppför med den också (tänk touring i Alperna). Men det är klart, det verkar ju finnas en hel del folk på Happy som hävdar att det går finfint att ta sig uppför även med såna monster :-) Och GT:n hänger väl med i några år till för de rena XC-dagarna.

> Rob kommer nog sälja sin för £1000 mot slutet av
> säsongen. Helt okej pris
> med tanke på att dom kostar £2200-2300 nu under
> rean i England.

Oj, jo det lät ju superschysst faktiskt. Välanvänd visserligen ja, men gissningsvis hyggligt väl-servad också.

Pelle Hå skrev:
> mrkling: Vad har hänt? Det låter inte bra det där.
> =(
>
> /Pelle - Erhm, need coffee I do. Powerful is the
> dark brew. -

Jag var och körde lite DH i Sunne för 2,5 veckor sedan och skulle prova hur duktig jag var på att hoppa i deras fina hopp i slutet av backen. Missbedömde farten en aning och det slutade med framåtvikt och flygfärd över styret. Jag gjorde en rejäl kullerbyttalandning i nedförsbacken och ryggsmärtorna kom omedelbart. Försökte ställa mig upp men det var bara att ligga kvar då kroppen inte ville stå upp. Efter jag fått tillbaks luften i lungorna och 10 minuters vila, kunde jag sakta börja röra mig.

Det blev en resa till akuten med fullkroppsröntgen för att titta på skelettet och eventuella inre blödninger. Resultatet visade på en kompression samt en spricka i 12 bröstryggskotan så det blev att ligga kvar över natten. Är nu sjukskriven i 4 veckor.

Den ena läkaren tyckte att jag kraftigt skulle fundera på om jag skulle hålla på med detta i fortsättningen. Nästa dag kom ortopeden in och började med att fråga vad jag körde på för cykel :-) eftersom jag låg och läste Mountain Bike Action. Han tyckte däremot att det är sånt som händer, inte ska man sluta leva bara för att man råkar slå sig lite ibland (Kanske för att han själv brukar köra bla. Finnmarksturen mm.).

/Mattias

mrkling skrev:
<->
> Den ena läkaren tyckte att jag kraftigt skulle
> fundera på om jag skulle hålla på med detta i
> fortsättningen. Nästa dag kom ortopeden in och
> började med att fråga vad jag körde på för cykel
> :-) eftersom jag låg och läste Mountain Bike
> Action. Han tyckte däremot att det är sånt som
> händer, inte ska man sluta leva bara för att man
> råkar slå sig lite ibland (Kanske för att han
> själv brukar köra bla. Finnmarksturen mm.).
<->
Dom är sånna, farbror doktorerna. Jag träffade en som tyckte
jag kunde sluta åka utför när jag hade sabbat knät. Men han
skickade mig till en annan läkare "med en annan inställning":-)

Krya på dig!

Jerry skrev:
>
> Krya på dig!

Tackar, jag ska göra mitt bästa :-) Tyvärr så gör cykellängtan inte att det läker fortare.

Peter-K skrev:
"Just nu letar jag efter den perfekta FS-cykeln som inte kostar en förmögenhet (tips mottages tacksamt, kan tänka mig både ny och begagnad)."

En tips är att höra med de 2 butiker i Annemasse. Veloland säljer bland annat Lapierre & Scott och Decathlon har sitt eget märke som ofta får väldigt bra recensioner. Dessutom kan du dra av franska moms (19.6%) och betala moms vid tullen i Schweiz (7.6%).

http://www.decathlon.fr/Magasin/loc...dept4=74&dept5=73&dept6=38&dept7=07&dept8=26#

http://www.veloland.com/voirmagasin.asp?N=14

Om du siktar på att köra inte bara downhill men också XC i Alperna låter 16kg. väldigt tyngt ... För att ha roligt både utför och upför och inte bli beroende av liftsystemet borde en fulldämpad allround hoj väga högst 12.5-13kg. Det är min åsikt.

Senast redigerad av en moderator:
alain skrev:
> En tips är att höra med de 2 butiker i Annemasse.
> Veloland säljer bland annat Lapierre & Scott
> och Decathlon har sitt eget märke som ofta får
> väldigt bra recensioner. Dessutom kan du dra av
> franska moms (19.6%) och betala moms vid tullen i
> Schweiz (7.6%).

Jo, planen har varit att göra antingen tull-trixet eller hitta nåt begagnat i Schweiz. De två butikerna låg ju dessutom nära varandra så det kan bli en lagom kvällsuppgift att titta in hos båda. Stort tack för tipset!

> Om du siktar på att köra inte bara downhill men
> också XC i Alperna låter 16kg. väldigt tyngt ...
> För att ha roligt både utför och upför och inte
> bli beroende av liftsystemet borde en fulldämpad
> allround hoj väga högst 12.5-13kg. Det är min
> åsikt.

Mjo, jag håller med. Problemet är bara att ju lättare en cykel är, desto dyrare brukar den också vara (givetvis med vissa undantag)... Då tränar jag hellre lite extra och står ut med en något tyngre cykel. Så frågan är bara om det är latmasken eller snåljåpen i mig som kommer att vinna :-)

Tillbaka
Topp