Riding a bike in the Rjukan Area?

Hammer

Ny medlem
Ska till Rjukan över helgen, undrar om det är någon idé att ta med cycklarna?

16km från camping till Vemork, tydligen ska det också finnas ett spår från Vemork till Stugan där Hjältarna från Telemark gömde sig...... undrar om det är cyckelbart....?

Någon som har efarenhet av detta?

Hammer.

Senast redigerad av en moderator:
Ää-humm... Oklart skulle jag säga utifrån vad jag vet. Har bara varit där och klättrat is på vinter/vår (vilket kan rekommenders!). Men tar du dig upp till Gaustablikk (Gaustatoppen) borde du få juste fjällcykling. Konsulterar man Cappelens 1:335000 karta ser man att det går "markert fjellsti" från Gausta till Vemork med beräknad vandringstid 1,5h eller till Mössvassdammen 5h. Enda kruxet är att det är ca 1500 höjdmeters stigning från dalbotten till Gausta, går att köra bil större delen av sträckan/höjden dock (grusväg), får du skjuts? Sen att droppet från Gausta till Vemork om vintern bjuder på ganska bitsk klättring kanske indikerar att det kan innehålla "stupbratte fjellsider" som i vanligt norskt kart-manér inte framgår =) Mao klassiskt norskt "fatta-själv". Men ta självklart med cuklarna! Väldigt sugen på att höra hur det går!

Har varit Rjukan sommartid vid ett flertal tillfällen. Mest vandrat, men har även haft cykeln med en gång. Vilken typ av cykling gäller det? Downhill eller XC? Grusväg eller trixig stig? Visst finns det leder på turistkartorna som finns att köpa i Rjukans turistbyrå. Men, som vanligt när det gäller fjällleder, är det bitvis fördjävligt stenigt, brant upp/ner, eller myrmarker. Lederna är anpassade för vandring. Härlig cykling men även mycket bära cykel.

Det finns förstås fina stigar också. Finns t.ex. en som går från Krossobanens dalstation upp till Vemork. Du kan också ta cykel med Krossobanen upp på Hardangervidda och köra grusväg samt en grym serpentinstig ner.

Om du menar den s.k. sabotörstigen, så går den inte förbi någon av gömslena från 2:a väldskriget. Har vandrat på stigen för några år sen. Det är brant upp/ner och stenigt. Går säkert att cykla bitvis men skulle tro att du får bära cykel en hel del.

Asfaltvägen från Rjukan upp till Gaustablikk finns också. Känns i benen kan jag lova...

/Per

Cykla stavas det, inte cyckla..

Sätter kronjuvelerna på att du vet om det men på detta forumet är det tydligen modernt att stava fel..

Självklart är det så och när jag skriver mitt namn använder jag stor bokstav med..
Dock heter jag inte eightan och sk nicknames stavas som jag/du bestämmer.

8an: What the hell has your response go to do with cycling in and around Rjukan....!

Pratt....

Hammer.

Senast redigerad av en moderator:
Annars... Tack för tipsen från resten av er.....

Tror att vi ta med cycklarna (cyklarna) men om det bli vandringsleder, då vandrar vi istället....

Hammer.

Tillbaka
Topp