Ridley eller Cannondale?

Borg

Ny medlem
Ridley eller Cannondale?
Hej, jag är nybörjare och tänkte köpa en CX efter vintern med lvg däck, hjul och kasetter för att byta snabbt mellan CX och lvg däcken så jag kan gänga med på landsväg också. Helt enkelt en allt i allo cykel.

Jag har tittat extra mycket på dessa cyklar: Ridley Crossbow 105 Disc 2014 och en Cannondale CAADX disc 105 2014

Länkar nedan.

Ridley: http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cyklar/cross/ridley-crossbow-105-disc.html

Cannondale: http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cyklar/cross/cannondale-caadx-disc-105-2014.html

Vad är det jag "tappar" om jag köper den billigare varianten? alltså Ridley Cykeln.
Eller kommer den att passa mina behov?

Eller vet ni någon annan cykel som ni kan tänka er passa mig? , Jag är mest intresserad av lvg-cykling men jag vill även kunna cykla i lite terräng varav att jag är mest intresserad i en CX.

Tack på förhand

Mvh: Borg, Filipstad, Värmlands län.

Ridley eller Cannondale?
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske en canyon inflitr?

Canyon inflitr?

Cerb skrev:
> Det räckte inte med den förra tråden?

Jag har sparat mycket pengar och detta är en större grej för mig. Så jag är självklart osäker på vad det är jag köper för pengarna. Jag skulle ha kunnat posta detta i den förra tråden men det gör ju inget att göra en till? , Denna tråd har en lite annan inriktning på frågan också: Ridley vs Cannondale, och själklart om dess komponenter på båda (vad som är de större skillnaderna och så).

Jag kom också på att jag kan ha brutit mot forumreglerna nu när du skrev detta, vilket jag ber om förlåtelse för om det skulle vara så. Jag är inte direkt van med att vara på forum som ni kanske märker.

Senast ändrad:
Ridley eller Cannondale?
Jag är svag för Ridley, men det är för att jag har en själv, och ingen erfarenhet av caadx.

Notera att vajer dragning på ridley:n är cx enliga, dvs. de går uppepå överröret, och inte utanpå diagonalröret(som på caadx) där de samlar smuts.

Personligen tycker jag att du ska försöka prova dem både innan köp. Har inte cykelcity dem hemma?

Jag älskar min cx men geometrin är annorlunda jämfört med en riktigt lvg hoj, varpå jag tycker att man ska ha både och.

Ridley eller Cannondale?
Mayhem skrev:
> Borg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Canyon inflitr?
>
> Canyon Inflite, kanske det mest Happy-korrekta
> alternativet...
>
> http://www.canyon.com/_en/roadbikes/series/inflite
> -al.html

Hur kan Inflite vara happy-korrekt? Den har ju bara funnits i några månader! ;)

Ridley eller Cannondale?
Ridleyn är konstig i geometrin och har helt olika karaktär i olika storlekar. Den har också traditionellt CX-hög BB vilket jag inte skulle vilja ha. CaadX är lite mer lik en landsvägshoj. Däremot har dom en konstig konisk spacer under styrstamen, om stacken är mött från turhuvudet och inte toppen av den har alla deras modeller lite väl hög stack för att jag skulle gilla det. Jag tror iofs att man ska kunna fulmeka bort den. Testa båda och ta den du sitter bäst på.

Ridley eller Cannondale?
jofahjalm skrev:
> Ridleyn är konstig i geometrin och har helt olika
> karaktär i olika storlekar. Den har också
> traditionellt CX-hög BB vilket jag inte skulle
> vilja ha. CaadX är lite mer lik en landsvägshoj.
> Däremot har dom en konstig konisk spacer under
> styrstamen, om stacken är mött från turhuvudet
> och inte toppen av den har alla deras modeller
> lite väl hög stack för att jag skulle gilla
> det. Jag tror iofs att man ska kunna fulmeka bort
> den. Testa båda och ta den du sitter bäst på.

Jag förstår.

Tror du jag kommer va obekväm med Ridleyn om jag kommer att köra mycket på landsväg?
Vad är de största charactäriska skillnaderna i geometrin mellan en racer och en CX?

Tackar så mycket!

Ridley eller Cannondale?
Rent spontant känns Ridley mer rätt som CX än Canonndale p.g.a sitt belgiska ursprung.
Är det några som vet hur en cross skall byggas så är det väl just belgarna (även om hojen säkert görs i Kina).
Dock har jag förstås ingen egen erfarenhet av någon av cyklarna.

Ridley eller Cannondale?
Det är inte riktigt så enkelt som att CaadX är bättre på landsväg. Ingen annan kan säga åt dig hur vill sitta på din cykel. Det där med att Ridleyn har högre BB gör att det känns som man sitter högre upp i luften och det är lite vingligare. Om man ska ta snäva svängar i hög fart är det en nackdel. Jag gör nästan aldrig sådant med min CX. Högre BB används för att vevarna ska få högre markfri gång, men det är används ännu mindre än vad man vill vara planterad i svängar. Jag hade valt cykel efter att få hyffsat rätt stack och reach. Så länge då inte väljer en cykel i helt fel storlek kommer du kunna justera dig till en bra position. Detta är inga jättestora effekter och du blir säkert nöjd oavsett vilken du väljer. Om man dessutom inte har cyklat på något liknande tidigare är det i princip omöjligt att veta vad man trivs med.

Ridley eller Cannondale?
Du hamnar helt enkelt högre upp i luften när du cyklar. Även en liten förändring av BB-höjden har ganska stor effekt på känslan när man cyklar.

Ridley eller Cannondale?
Till TS: Enda sättet du verkligen kan vara säker på att "köpa rätt" är att provcykla massor av cyklar. Om du inte har möjlighet köp det du har råd med från ett prisvärt ställe så vet du att du inte blir blåst iaf. Båda alternativen du tittar på kommer vara fullt dugliga för nybörjaren, även för att prova på landsväg.

Det tar ofta ett tag av cyklande och några cyklar innan man hittar rätt och vad man tycker om, men huvudsaken är att komma iväg och cykla. Innan du snöar in på geometridetaljer och specar behöver du prova en del för att informationen skall vara relevant. Själv har jag haft tiotalet mtb och ett par racers och skulle påstå att jag fortfarande har noll koll på lvg. Därav kommentaren "köp den snyggaste" som ofta är mer relevant när det inte går att avgöra vilken cykel som är "bäst". :)
Huvudsakerna jag lärt mig är att geometrin skall "kännas bra", lätta hjul gör en kul och rapp cykel, samt att dåliga däck kan förstöra mycket.

Det viktigaste av allt är att storleken passar dig. Båda cyklarna är väldig allround och kommer ge dig möjlighet att prova lite olika discipliner.

Ridley eller Cannondale?
jofahjalm skrev:
> ... turhuvudet ...

Ett sånt skulle jag behöva tror jag, får man det om man köper en CaadX ?

Ridley eller Cannondale?
Ridley X-bow är en mycket trevlig hoj. Har kört som pendlarhoj sen i somras och är helnöjd.
Strax efter jag köpte den släpptes cannondalen och en sån handlade min kompis.

Jag får säga att vi båda två är väldigt nöjda och komponentmässigt är det inte mycket som skiljer,
förutom BB7-bromsar på ridley mot nåt annat på C-dalen, samt vevlagerstandard (BB30).

Nu har jag en väldigt liten ram, men jag upplever inte att BB sitter för högt, men jag tippar på att det höga BB är en av anledningarna till att deras modeller är stora i storlekarna. (Jag har 48 på min RIdley, och kompisen 52 på sin c-dale, och vi har väldigt lika kroppsmått)

DU blir nog nöjd oavsett val,och får en bikefit på köpet, men väljer du ridleyn så får du ju mellanskillnaden över till utrustning.

Ridley eller Cannondale?
NLC skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... turhuvudet ...
>
> Ett sånt skulle jag behöva tror jag, får man
> det om man köper en CaadX ?

Det tycker jag man kan kräva.

Ridley eller Cannondale?
Virusko skrev:
> Ridley X-bow är en mycket trevlig hoj. Har kört
> som pendlarhoj sen i somras och är helnöjd.
> Strax efter jag köpte den släpptes cannondalen
> och en sån handlade min kompis.
>
> Jag får säga att vi båda två är väldigt
> nöjda och komponentmässigt är det inte mycket
> som skiljer,
> förutom BB7-bromsar på ridley mot nåt annat på
> C-dalen, samt vevlagerstandard (BB30).
>
> Nu har jag en väldigt liten ram, men jag upplever
> inte att BB sitter för högt, men jag tippar på
> att det höga BB är en av anledningarna till att
> deras modeller är stora i storlekarna. (Jag har
> 48 på min RIdley, och kompisen 52 på sin c-dale,
> och vi har väldigt lika kroppsmått)
>
> DU blir nog nöjd oavsett val,och får en bikefit
> på köpet, men väljer du ridleyn så får du ju
> mellanskillnaden över till utrustning.

Detta var väldigt hjälpsamt, tackar :)

Ridley eller Cannondale?
Fliken skrev:
> I valet mellan Ridley och Cannondale, skall du ta
> en Canyon Inflite ;-)

Eller Cannondale eftersom det också börjar på "C".

Ridley eller Cannondale?
Eftersom jag har både meridan och canyon inflite kan jag säga att Canyon är betydligt roligare att cykla på. Som skillnad på en bmw och en volvo kombi ungefär.

Ridley eller Cannondale?
NLC skrev:
> Är BMW:n coupé, sedan eller 'touring' ?

De är alla roligare än v70. Men en touring i så fall.

Bekännelse. Jag kör Volvo.

Tillbaka
Topp