Ridley Fenix / integrerat kablage

Herr Thomas

Aktiv medlem
En Ridley Fenix med helt integrerat kablage från handtagen ner till bromsar och växlar.
Hur har man lyckats få kablarna från styrstammen och vidare ner i cykeln?
Jag vill flytta ner styret och undrar hur det kommer fungera mht kablaget.

Bilagor

• 984389BA-3CC5-4955-AF12-AE9AC1D3A9EE.jpeg
    984389BA-3CC5-4955-AF12-AE9AC1D3A9EE.jpeg
    614.6 KB · Besök: 102
Allt går väl genom styrstammen och styrlagret skulle jag tro?
Tror inte du kan ha sönder så mycket - knäckfrågan är väl om distanserna är skårade så att man kan lyfta bort dem och skifta plats på dem utan att behöva koppla loss något.

Det verkar som att man behöver lossa alla kablar för att kunna flytta distanserna. Det får vara som det är för stunden.

Senast ändrad:
En Ridley Fenix med helt integrerat kablage från handtagen ner till bromsar och växlar.
Hur har man lyckats få kablarna från styrstammen och vidare ner i cykeln?
Jag vill flytta ner styret och undrar hur det kommer fungera mht kablaget.
Som den bilden (blå) ovan visar så är ditt gaffelrör är D format så kablarna går liksom bredvid innan de går vidare in i ramen.

Eftersom ditt styre/styrstam inte är integrerat så är dina spacers är tyvärr inte delade så om du vill flytta om spacers måste du montera bort växel och broms höljen för att sedan dra om de när du flyttat runt spacers.
Det kluriga om du har mekaniska växlar/bromsar är att vajrar inte gillar tighta svängar så kan va lite knepigt att få till så de funkar bra.
En vän lämnade in sin Ridley till sportson för att fixa detta, tror det kostade runt 1500kr.

Det kluriga om du har mekaniska växlar/bromsar är att vajrar inte gillar tighta svängar så kan va lite knepigt att få till så de funkar bra.
Ja, det var mycket ilska och frustration att få in två bromsslangar och två vajerhöljen i den dragningen. Väl på plats så funkar det utmärkt och sitter skyddat och fint. Försöker kanske skaffa elektroniska växlar när vajerhöljena behöver bytas, men hoppas klara iallafall nästa säsong också.

Det löste sig!
Jag gick tillbaka till XXL, där cykeln är köpt, och dom fixade det åt mig och dessutom utan kostnad. Bra service!
Jag har köpt flera cyklar på XXL under åren och jag är överhuvudtaget nöjd med deras service och allmänna bemötande. Sen har cyklarna fungerat mycket bra också.

Bilagor

• 7D1D0CBC-31CF-468E-9722-06B6C4F671A3.jpeg
    7D1D0CBC-31CF-468E-9722-06B6C4F671A3.jpeg
    593.4 KB · Besök: 64
Synd att de inte ersatte distanserna med delningsbara, så att det blir lättare att justera nästa gång. Bra att de kapade gaffelröret en bit också, men lämnade lite justermån till du bestämt dig helt. Förhoppningsvis blir det dock bra som det är nu.

Själv lämnade jag tillbaka den Fenix jag köpte på XXL just pga kabeldragningen. Insåg att jag inte vill behövs lämna in cykeln för minsta justering, även om det är väldigt snyggt.

Tillbaka
Topp