Rikta 1cm skevt hjul till VR?

Storfot

Medlem
Hej!

Jag har hamnat i den eminenta sitsen att mitt bakhjul är skevt... det hade gått av en eker och tog ett tag innan jag hittade felet, eftersom jag inte varit med om det förut. Det är en gammal stålracer med ramväxlar, troligtvis originalfälgar.

Nu ska jag cykla VR på fredag/lördag och har försökt rikta upp hjulet utan vidare lycka hittills... funderar på om det är någon mening att fortsätta?

Jag har hittills lossat alla nipplar så ekrarna är lösa och har fälgen på cykeln (utan däck), när jag snurrar på fälgen så går den emot båda bromsklossarna; vilket ger c:a 1 cm skevhet (mätt med cmstock).

Jag följde Leos hjulbyggarguide för att dra åt ekrarna i går men det slutade med sjukt ojämn ekerspänning, så jag skruvade upp och tänkte att jag får börja om i dag...

Alternativet för mig är ett Biltema-hjul (Alexrims) som förhoppningsvis fungerar - köptes i går som reserv/backup om inte riktningen fungerar tills på fredag. Tyvärr har jag för tillfället inte råd att köpa ett riktigt hjul för ett par tusenlappar, ingen lust heller eftersom det kommer inhandlas en ny cykel till vintern.

Är det någon mening att försöka rikta fälgen eller ska jag bara ta Biltemafälgen rakt av?
Det vore ju roligare med originalfälg men är det ingen mening att försöka rikta så...

/Micke

Borde inte vara något problem att rikta, om inte fälgen är spräckt eller bucklad.

Lämna till någon duktig cykelmek på orten, om du inte får till det själv.

Generellt är det enkelt att rikta, när man väl kommit på hur man gör.

Ok, det låter bra! Då vet jag att det finns anledning att fortsätta försöka iaf, tack så mycket för svaret!

Tror det blir tight att hinna få det riktat hos cykelmek innan VR bara, ska åka till Borås i morgon em och vidare till Motala på fre... så det blir ingen heldag någonstans. Får se vad som går att göra iaf :-)

Edit: rätt orter...

Senast ändrad:
Jag har riktat hjul i Motala på fredagen vid minst ett tillfälle tidigare. Det finns gott om organiserade cykelmekar kring arrangemanget.

Greup skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har riktat hjul i Motala på fredagen vid
> minst ett tillfälle tidigare. Det finns gott om
> organiserade cykelmekar kring arrangemanget.

Oj, då har jag ju riktigt bra med backup-tillfällen! Vet du antalet pengar det gått på då?
Det blir intressant att se om jag får till det :-D

Perfekt, tackar så mycket för svaren!

En relaterad fråga gällande transporten upp... spelar ekerspänningen någon roll när vi kör cyklarna på taket?

En annan relaterad fråga, eftersom jag nu har lättat spänningen på alla ekrarna och gör om hela spänningen runt om... är det bättre att byta ut alla ekrarna på en gång eller är det lugnt att spänna hjulet som vanligt?
Just nu har jag bara bytt två ekrar...

Storfot skrev:
> Perfekt, tackar så mycket för svaren!
>
> En relaterad fråga gällande transporten upp...
> spelar ekerspänningen någon roll när vi kör
> cyklarna på taket?

Man brukar råda cyklister att släppa ca 1 varv på varje eker om man ska köra den på taket. Vet inte vilket som gäller för just VR. Men för säkerhets skull så skulle jag släppa lite.

Glöm inte att justera däcktrycket för den extra höjden med. Kan vara farligt högt annars.

Kampanjoloo skrev:
> Storfot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Perfekt, tackar så mycket för svaren!
> >
> > En relaterad fråga gällande transporten
> upp...
> > spelar ekerspänningen någon roll när vi kör
> > cyklarna på taket?
>
>
> Man brukar råda cyklister att släppa ca 1 varv
> på varje eker om man ska köra den på taket. Vet
> inte vilket som gäller för just VR. Men för
> säkerhets skull så skulle jag släppa lite.

Ha ... ha ... ha ... ;-)

Nu var det ju snarare frågan om det gör något om ekerspänningen är ojämn då cykeln blir transporterad på taket? Alltså att hjulet inte är färdigriktat och färdigspänt.
Min tanke är att det inte spelar någon roll men det blir ju vissa krafter som påverkar cykeln ändå, även om takstället håller cykeln i ramen också och därmed tar upp en del av/de mesta krafterna.

Fråga igen om riktning av fälgen då...

När jag har lokaliserat där fälgen är skev, säg att det är 1/6 av fälgen som behöver riktas... då tänker jag att jag bara behöver skruva på ekrarna på den 1/6 av fälgen, släppa på ena sidan och skruva åt på andra sidan...?!
Borde inte det ge ojämn ekerspänning jmf med övriga 5/6 av fälgen?

Tillbaka
Topp