Rikta bakväxel?

Aron

Inventarie
Rikta bakväxel?
Jag har efterhand samlat på mig en liten kollektion av mer eller mindre krokiga bakväxlar, 12s long cage. Tänker att det egentligen borde vara en hel del liv kvar i dem. Om de bara var raka... Är det någon som med gott resultat gett sig på att rikta upp en bakväxel? Även helt nya är cagen lite kurvig, så inte helt lätt att måtta rätt misstänker jag. Finns det någon felsäker metod?

Rikta bakväxel?
Det här hade gagnat även min plånbok.

Enda tipset jag har är att köra short cage istället, den är rätt mycket kortare. Om man tycker 45 räcker dvs.

Rikta bakväxel?
+1…avvaktar med intresse… 🙂
Till vissa pulley-hjul kit till Sram kommer det med en insida till buren, det har inte hjälpt…har den en gång blivit krokig verkar det vara kört.

Rikta bakväxel?
Bump.
Jag klurade på samma sak pga växelstrul. Hittills har jag inte hittat nån mall för att kolla bakväxlar (de som är pre-krokiga evx Shimano 12-delat).
Själva hängaren/växelörat är ju lättkollat, men är det cagen eller parallellogramdelen som blir skadad?

Parallellogramdelen, är monteringspunkten för växelörat alltid parallellt med pivotleden där cagen är ledad?

Mvh

Rikta bakväxel?
Har själv tvättat bort fettet i onödan någon gång. Svårt att ersätta. Bakväxlar är f ö slitdelar som ska bytas med tiden, ofta irreparabla. Här räknar jag inte växelörat till bakväxeln, ty öra och bak är skilda åt.

Rikta bakväxel?
Har själv tvättat bort fettet i onödan någon gång. Svårt att ersätta. Bakväxlar är f ö slitdelar som ska bytas med tiden, ofta irreparabla. Här räknar jag inte växelörat till bakväxeln, ty öra och bak är skilda åt.
Men dagens elväxlar är ju så dyra att man hellre renoverar dem. Sett att det finns kit med lager mm för parallellogrammen.

Tillbaka
Topp