Rikta eller skrota?

MagerValp

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Siktade dåligt idag och landade med bakhjulet rätt på en arg sten. Ljudligt tjong och nu ser fälgen ut så här. Vad gör man med härket? Ett par träbitar och en tving? Plattång och bända? Kulhammare? Eller är det bara att köpa ett nytt hjul med en gång?

Ångrar nu bittert att jag inte köpte den där nudeln jag stod och tittade på i butiken här om sistens...

IMG_3148.jpg
IMG_3147.jpg

s

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Om det håller tätt så är det bästa att inte göra något alls och köra vidare som det är. Aluminium mattas ganska snabbt för varje gång man böjer det fram och tillbaks.

Rikta eller skrota?
Jag har alltid testat att hemmafixa först när liknande skavanker uppstått. Hittills har alla "lagningar" med polygrip, hammare och dylikt funkat finfint.

Men som redan påpekats är det såklart onödigt att störa ett system som redan funkar (om det nu är så).

Engsfors

Medlem
Rikta eller skrota?
En gorillatejpad bred hovtång funkar kanon om du vill bli av med själva bucklan på fälgen utan att paja insidan, då repar du ej heller fälgkanten på utsidan.

Hade dock inte gjort nåt med den där utan väntat på nåt värre. Är det Bontrager Line kan du gott låta tejpen sitta kvar på hovtången i väntan på nästa dänga.

MagerValp

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Grymma Trek Store hade förstås Line Comp 30 inne i lager, så jag köpte mig ett idag. Nya uppdaterade modellen dessutom, med enligt uppgift lite tåligare fälg och body. Köpte mig en rosa nudel också, så ska jag förhoppningsvis inte lyckas sabba fälgen lika lätt igen.

Tyvärr var bodyn på det gamla hjulet helt uppkäkad av kassetten och gick inte att rädda.

IMG_3178.jpeg

yonsson

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Grymma Trek Store hade förstås Line Comp 30 inne i lager, så jag köpte mig ett idag. Nya uppdaterade modellen dessutom, med enligt uppgift lite tåligare fälg och body. Köpte mig en rosa nudel också, så ska jag förhoppningsvis inte lyckas sabba fälgen lika lätt igen.

Tyvärr var bodyn på det gamla hjulet helt uppkäkad av kassetten och gick inte att rädda.

Visa bilaga 496849
Hur långt hade du kört på det hjulet?

manneblask

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Men vadå några böjda ekrar och en buckla så köpte du nytt hjul? 🤔

Om du kör NX eagle-kassett kommer den "käka" upp nya bodyn också. Det går att fila ner splinsen så är det inga probs. Men just den kassetten är extrem (om du har den).

MagerValp

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Ganska jämnt fördelat mellan Änggården, Delsjön, Ruddalen till vardags och lite exkursioner till Isaberg, Ramsvik, Enebacken och vad det nu blivit. Men nej, tror inte jag pressar cykeln jättehårt, nybörjare och gubbe som jag är. Bara att konstatera att mjuk aluminiumbody och kassett i stål är ingen lysande kombination.

Efter turen i lördags hade det börjat läcka på båda sidor vid bucklan, så bara köra vidare var inget alternativ. Ville trycka i en nudel också, så det var tvunget att komma av.

Hade gärna köpt något annat, men det är som bekant rätt ont om saker att köpa. Kassetter är tokslut överallt, annars hade jag gärna uppgraderat — XD verkar ju inte lida av problemet.

yonsson

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Ganska jämnt fördelat mellan Änggården, Delsjön, Ruddalen till vardags och lite exkursioner till Isaberg, Ramsvik, Enebacken och vad det nu blivit. Men nej, tror inte jag pressar cykeln jättehårt, nybörjare och gubbe som jag är. Bara att konstatera att mjuk aluminiumbody och kassett i stål är ingen lysande kombination.

Efter turen i lördags hade det börjat läcka på båda sidor vid bucklan, så bara köra vidare var inget alternativ. Ville trycka i en nudel också, så det var tvunget att komma av.

Hade gärna köpt något annat, men det är som bekant rätt ont om saker att köpa. Kassetter är tokslut överallt, annars hade jag gärna uppgraderat — XD verkar ju inte lida av problemet.
Ja, kassetter är ett helvete att hitta nu. Enda jag hittade när jag sabbade min växel för några veckor sedan var XX1-kassetter.

Rikta eller skrota?
Upptäckte samma sak gällande kassetter, men kan konstatera att det inte är något större fel på den XX1-kassett jag fick tag på... Man behöver byta jobb och framförallt löneförhandla innan köp bara...

johfo

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Jag har knölat till min fälg av samma typ men årsmodell 2018...nybörjare på fälgknölning och har ändå en Rimpact-korv i. Måste nog börja ha lite högre tryck. Har kört ca 1.2 bar bak, men har nog börjat stå på betydligt hårdare och vågar hoppa och droppa lite mer.

Hade en liten bula sen innan, men har nyligen fått till en större:
PXL_20210723_071254851~2.jpg

Det håller fortfarande tätt, men kastar kanske uppåt 2mm. Ekrarna på motsatt sida som jag ritat rött på är märkbart lösare och ett par intill på bucklans sida är nog lite hårdare.

Jag har som sagt ingen tid erfarenhet av knöliga fälgar. Hur orolig ska man vara?
Jag har inte lärt mig justera och kan inte byta fälg själv än i alla fall och kommer inte hinna i sommar. Drömmer lite om att lära mig och har sparat ett gammalt pendlarhjul att ev öva på i vinter.
Men som läget är..? Kommer det att vika sig om jag inte gör något?

Funderar som tidigare skribent på om jag ska se om Trek fortfarande har något likadant (nya versionen) hemma med xD (om man inte kan köpa utan och flytta bodyn).
Drivlinan är lite sliten. Ska se om det går att växla kedja en gång till. Sen hade jag funderat på att byta till Shimano så långt det går när växeln ger upp och så... Jag har läst om Slowbuild-hjul med nya 350-navet. Verkar ju fina och prisvärda, men med klart osäker leveranstid och skulle jag byta båda för att byta upp mig är det ju surt att köpa dessa med xD när jag funderar på att skifta över mot Shimano sen..
Vad är det för övrigt för skillnad på A30- och EG30-fälgarna? Priset verkar samma och det ända jag hittade var att EG skulle vara 40% starkare. Men något annat kanske oxå skiljer?

Men jag vill inte bli stillastående och är därför veligare än innan när/om och vad jag ska göra.

Lång uppsats och flera frågor, men lika bra att ta alla funderingar på en gång...

Lingon

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Ha ha, en skogshoj skall ha buckliga fälgar. Spänn lösa ekrar och kör vidare. Går det inte att få tätt, rikta fälgkanten med en skiftnyckel. Går det inte att få tätt då heller, sätt i en slang.

johfo

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Ha ha, en skogshoj skall ha buckliga fälgar. Spänn lösa ekrar och kör vidare. Går det inte att få tätt, rikta fälgkanten med en skiftnyckel. Går det inte att få tätt då heller, sätt i en slang.
Slang vill jag inte ha... så den lösningen skippar jag
Men om jag spänner lösa ekrar... då kommer det väl bli skevare tills jag justerat typ alla andra och det är överkurs i nuläget. Eller funkar det att bara spänna upp de lösa så de blir ungefär lika som kompisarna ikring?

MagerValp

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Är EG30 benämningen på årets uppdaterade modell av Line Comp 30? I så fall är det tydligen kraftigare fälg samt att mekanismen i bodyn på bakhjulet är tåligare, de hade ju problem med att den gick sönder för fort.

Hjulen finns över disk hos Trek service i Göteborg, kommer med XD men de bytte kostnadsfritt till en HG då jag inte hade någon anledning att köpa en ny kassett.

johfo

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Näe, SL E.G.30 verkar vara nån ny Newman-fälg som finns som alternativ till samma pris som SL A30 hos Slowbuild.

Velar om jag ska köpa ett nytt för att inte riskera bli stående om skiten ger sig eller om jag ska försöka skruva till det så gott jag kan. Tiden är dock knapp och jag har en del cykling planerat på återstoden av semestern, så det vore riktigt trist om det sket sig och inte fanns något i lager.

Såg du någon skillnad på fälgen på nya Line Comp 30 mot det gamla?

MagerValp

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Näe, SL E.G.30 verkar vara nån ny Newman-fälg som finns som alternativ till samma pris som SL A30 hos Slowbuild.

Velar om jag ska köpa ett nytt för att inte riskera bli stående om skiten ger sig eller om jag ska försöka skruva till det så gott jag kan. Tiden är dock knapp och jag har en del cykling planerat på återstoden av semestern, så det vore riktigt trist om det sket sig och inte fanns något i lager.

Såg du någon skillnad på fälgen på nya Line Comp 30 mot det gamla?
Aha, du pratade Slowbuild, då har jag ingen aning. Ingen synlig skillnad på Bontragerfälgarna utöver dekalerna.

Jag köpte nytt över disk just för att inte riskera säsongen. En fulmekad fälg är väl en sak om man håller sig till stigarna hemma, men att dôna ner för ett berg på ett tveksamt bakhjul var inget jag var sugen på att testa.

johfo

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
um.. och åka iväg en vecka med chans till mycket cykling på nya ställen och bli stående med ett trasigt hjul skulle vara bra trist... tar nog en tur dit och vränger lädret

johfo

Aktiv medlem
Rikta eller skrota?
Kunde inte låta bli att pilla lite. Tejpade en hovtång, tryckte in däcket en bit och lade en masonitbit som skydd på utsidan och tryckte tillbaka bucklan lite. Ser rakare ut i alla fall. Spände de slappaste ekarna lite, men då kastade hjulet 4-5 mm. Spände lite på motsatt sida oxå och fick ner kastet till 2-3 mm. Vet inte hur mycket jag vågar spänna och spänner jag för mycket blir det väl slappare på sidan där det var slappt från början.
Men jag blir ännu mer sugen på att lära mig byta fälgar och bygga hjul...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer