Rikta gammal fälg (Truing) Tips?

Berga88

Medlem
Hej!

Jag håller på att renovera en gammal crescent från 1940-talet och fälgarna är lite skeva. Så nu har jag byggt mig ett riktställ och börjat försöka rikta bakfälgen efter denna video

Att rikta detta hjul verka inte vara så himla enkelt då de både är ovalt och orakt i sidled. Efter att ha fått fälgen ganska så rak i sidled började jag försöka få fälgen mindre oval men detta slutade med att fälgen blev mindre rak i sidled.

Nu vet jag inte riktigt hur jag skall gå vidare då vissa ekrar är rejält spända. Har ni några tips på hur man skall gå tillväga? Börja om från början? dvs lossa på alla nippar.

Hälsningar/Berga

Nu är jag ingen expert, men om hjulet är ordentligt skevt, är ofta även fälgen det.
Ta loss och rikta så gott det går innan du börjar om.

Hjulbyggarens heliga graal är runt, rakt och jämnt spänt - men detta tredelade mål går bara att nå om fälgen i sig är hyggligt rund och rak. så snart man har en fälg som fått lite däng handlar det alltid om kompromisser. Vill man ha bra livslängd prioriterar man jämn ekerspänning. Eller så bänder man fälgen rak(are) med muskelkraft först så att inte skillnaden som måste hanteras med ekrarna blir så stor.

En fälg som slår i sidled brukar gå att räta ut och få rätt bra om inte böjen är för skarp och är vid ventilhålet, rätt över ett ekerhål eller vid fälgskarven. Men en fälg som har blivit oval, dvs är oval när du plockat loss alla ekrar brukar vara svår att få bra.

Ekerspänningen ska vara rätt likadan på alla ekrar i hjul med symmetrisk ekersättning och samma sidas ekrar ska vara ungefär lika hårt spända om det är ett assymmetriskt byggt hjul.

De gamla målade fälgarna kan vara rätt svåra att rikta upp då det fanns mycket gods i dom.

Instämmer med föregående skribent "dabac" att ibland får man göra en kompromiss och göra det bästa av situationen med den lätt skadade men tidstypiska fälgen om det inte finns bra liknande fälgar att tillgå.

Tackar för tipsen! Jag får helt enkelt kompromissa lite.

Att ha rätt och jämn spänning i alla ekrar känns ju som en viktig del. Finns det någon tumregel för hur spänd en eker skall vara? Skall man gå på känsla där också. Vad vet så skall man inte vara så hårdhänt med de gamla hjulen då det inte tål lika mycket som dagens hjul med dubbelbottnade och "bladekrar".

Hej,

Jag är ingen expert, så du får ta mitt tips med en nypa salt. Jag har riktat två ganska skeva bakfälgar med skapligt resultat. Mina framfälgar var intakta, så jag knäppte på ekrarna ungefär som på en gittarsträng. Jag försökte spänna ekrarna i bakfälgarna så mycket att jag fick ungefär samma ton. Så om du inte riktat båda fälgarna än, så kan du kan få en uppfattning om hur hårt spända dom skall vara.

Om fälgen/fälgarna varit mycket skeva/orunda så kan man få konstiga ekerspänningar om man lyckas få fälgen rak och rund. Då riskerar man att några ekrar går av, vilket jag råkade ut för. Men det är bara att byta och rikta igen.

Som det är skrivet i tidigare inlägg, och av min erfarenhet, så får du kompromissa.

Tillbaka
Topp