Rikta växelöron

Emil777

Aktiv medlem
Rikta växelöron
Hej, har sökt men inte hittat en tråd om att rikta upp växelöron.
Jag gör det rätt ofta istället för att montera dit ett nytt.

i med det i skruvstädet och banka och böj tills det ser rakt ut. Enkelt, snabbt och passar nästan in i fulmekartråden, vilket ju känns bra...

det sparar en peng, jag slipper beställa och det funkar helt OK hitills även om jag har en känsla av att metallen mjuknar litet och stukar sig litet lättare nästa gång.

Så till saken.
-Hur riktar ni växelöron?
-Någon som provat att härda om legeringen efter riktning? Går ens det?
-Tips på metoder eller verktyg att använda ?
- Eller finns det redan en forumtråd som jag har missat ?

trevlig helg!

Rikta växelöron
Samma som ovanstående. Många tror att örat i sig självt är det viktigaste, när det i själva verket bara är att själva hålet är helt parallellt mot fälgen som är det väsentliga. När du riktar örat för sig självt kanske du missar att själva ramen eller infästningen i sig är en aning off. Växelörat bör mao riktas på cykeln. Är det krökt värre än så är det inget att spara på (sagt av någon som gärna återanvänder/reparerar osv).

Ska man montera en cykel "korrekt" riktar/kontrollerar man alltid växelörat innan slutmontering, även på ny ram.

Härda om aluminium går såklart men är för krångligt för att det ska vara värt det i detta fallet.

Hur ofta kröker du egentligen växelöron? Låter dyrt eftersom bakväxeln också ofta får sig en rejäl smäll..

Rikta växelöron
Bra beskrivning ! Tackar.

Har tvingats rikta mitt eget 4ggr i sommar och sonens fler gånger än så. Peppar peppar så håller bakväxlarna fortfarande.

Har på sistone provat att mha en lång insexnyckel rikta upp (dvs bända tillbaka) växelörat utan att montera av det från ramen. Det verkar vara snabbaste metoden och likna det som specialverktyget åstadkommer.

Metoden du beskriver, är den OK även för kolfiberram?

mvh
Emil

Rikta växelöron
Det var många gånger!? Aluminium (som jag förmodar att det handlar om) är inte optimalt att böja fram och tillbaks så många gånger, då det blir sprött och dåligt. Man vill ju undvika att bakväxeln får smällar, men när den ändå får det vill man helst att örat (eller en länk på bakväxeln) ska gå av innan växeln går av. Därför är ofta örat den svagaste länken skulle jag säga.

Jag har mest stålramar med integrerade öron. Där funkar det lite annorlunda på gott och ont... En kolfiberram måste ju vara dimensionerad så att man inte bryter av kedje- och sadelstag bara för att man slår i bakväxeln, så det måste ju såklart gå att rikta örat direkt på cykeln. Förvisso läser man ju om ungefär en miljard spruckna plastcyklar (och aluminiumcyklar med för den delen), så det är väl lite varierande skala på hur bra de faktiskt är...

Rikta växelöron
jag kör med detta verktyg: https://www.bike-discount.de/en/buy/cyclus-tools-derailleur-hanger-adjustment-tool-25599 när jag köpte den hade de rea dessutom. Har haft den i ca 3 år. Är supernöjd.
Bra tips, tröstsurfade i morse i såg verktyget du länkade till. Då ska jag slå till. Inser på kommentarerna att det är dags nu att sätta på nya öron också.
Sen behöver jag beställa nya, jag vill ha reservöron hemma. Till min cykel kostar det 280kr från Canyon (GP0171-01) + frakt. Dyrt. Finns det piratdelar att köpa billigare månne eller är det bara att ta ett djupt andetag och sen cykla vidare?
Mvh
Emil

Rikta växelöron
Typ så ja. Men kanske också cykla på ett sätt som inte skadar växelöron konstant. Man skadar ju ett öra någon gång ibland, men inte så ofta som fyra gånger på en sommar. Då pratar vi stigcykling. På landsväg eller pendling ska det ju mycket till att skada växelörat öht (förutom typ vid krasch då).

Rikta växelöron
Så till saken.
-Hur riktar ni växelöron?
-Någon som provat att härda om legeringen efter riktning? Går ens det?
-Tips på metoder eller verktyg att använda ?
- Eller finns det redan en forumtråd som jag har missat ?
- Riktar med riktverktyg för växelöron, med hjulet som referens. (Det också riktat förstås)

- Hålla på med värmebehandlingar är helt onödigt.

Rikta växelöron
Typ så ja. Men kanske också cykla på ett sätt som inte skadar växelöron konstant. Man skadar ju ett öra någon gång ibland, men inte så ofta som fyra gånger på en sommar. Då pratar vi stigcykling. På landsväg eller pendling ska det ju mycket till att skada växelörat öht (förutom typ vid krasch då).
Ja, det är riktigt. Det är stigcykling som vrider öronen.
Pendelcykeln går och växlar fin-fint.
/E

Rikta växelöron
Beställde ett växelörsjusterarverktyg så sent som igår (Park Tool DAG-2.2) för att kolla läget på min gamla stålram jag meckar med. Upplever inga växelproblem, men det handlar om en av mina drömcyklar så kan inte låta bli att vara lite extra anal.

Rikta växelöron
Har man ett extra QR-bakhjul utan däck går det att använda som mall med skapligt resultat. Montera axeln i örat och rotera båda hjulen för att få samma mätpunkt precis som man använder riktiga verktyget.

Rikta växelöron
Min son brukade ramla och böja växelöran en eller flera gånger varje mtb tur. En vanlig insex nyckel funkar perfekt för att ser om öran är rakt och för att rikta. Enda problem är att insexen har lite spel i hålet, så man måste hålla den upp och ner och tar medelvädet.

Senast ändrad:
Rikta växelöron
Tack för länken!
Snabbkoll i mitt fall: 27Eur(Elanus) eller 396kr(Canyon) för orginal - för att ha grejjerna i handen. Ska absolut prova beställa öron från Elanuspars. Det behövs prispressare.

Rikta växelöron
Just växelöron brukar kunna vara mindre dyrt hos LBS, men det går ju bort för Canyon. Man har alltid minst ett i reserv. Riktar med Park Tools-verktyget.

Rikta växelöron
jag kör med detta verktyg: https://www.bike-discount.de/en/buy/cyclus-tools-derailleur-hanger-adjustment-tool-25599 när jag köpte den hade de rea dessutom. Har haft den i ca 3 år. Är supernöjd.
Är också nöjd med Cyclus tools-verktyget. Haft lite orena växlingar på ena hojen en längre tid trots idoga justeringar av bakväxeln. Köpte verktyget i höstas för att se om det inte kunde vara växelörat som låg bakom men inte förrän nu med cykeln på trainern blev det av att faktiskt använda det. Det visade sig att växelörat var tydligt snett och nu är växlingarna riktigt bra igen.

Rikta växelöron

Rikta växelöron

Eller vid starter till motionslopp...

Rikta växelöron
Har tvingats rikta mitt eget 4ggr i sommar och sonens fler gånger än så.

Något sånt här kanske kan vara användbart om du och grabben böjer växelöron så ofta? ?

beskyddare.jpg

Kan också vara värt att tänka på hur örat böjdes.
Är det p.g.a vurpor eller det fått en smäll när det cyklas i stökig terräng?
Eller verkar det som att det "böjer sig av sig självt"?

Om det senare så är det möjligt att det kan löna sig att tänka på växlingsteknik. Det är vare sig omöjligt eller helt ovanligt att cyklister böjer växelöron helt enkelt pga att de inte "backar av" kraften på pedalerna när de växlar, särskilt om det sker i en brant uppförsbacke.

Kolla även att du har rätt längd på kedjan. En för kort kedja kan orsaka felbelastning på växelsystemet.

Och ja, om örat har riktats så kommer det vara mjukare nästa gång och det riktats mer än en gång så skulle jag inte lita på det för längre turer.

Många standard-öron är även tillverkade i ett väldigt mjukt material, just pga att de skall ha den funktionen att ge vika innan dyrare komponenter pajar. Men om det bliss hela tide så kan det vara ett alternativ att köpa öron från t.ex Wheels MFG. De har ett otroligt utbud och de är tillverkade i en hårdare variant av aluminium.

Senast ändrad:
Rikta växelöron
Just växelöron brukar kunna vara mindre dyrt hos LBS, men det går ju bort för Canyon. Man har alltid minst ett i reserv. Riktar med Park Tools-verktyget.
Precis! Tror jag gav 80:- för mitt som sitter på en Slash. Handlaren blev tvungen att gå och kolla artikelnumret en gång till för han trodde inte det stämde. ?

Rikta växelöron
Är också nöjd med Cyclus tools-verktyget. Haft lite orena växlingar på ena hojen en längre tid trots idoga justeringar av bakväxeln. Köpte verktyget i höstas för att se om det inte kunde vara växelörat som låg bakom men inte förrän nu med cykeln på trainern blev det av att faktiskt använda det. Det visade sig att växelörat var tydligt snett och nu är växlingarna riktigt bra igen.
Jag har/hade ett Cyclus verktyg, det kanske finns olika årgångar/batcher men mitt var skräp, glappt och skevt.

Rikta växelöron
Något sånt här kanske kan vara användbart om du och grabben böjer växelöron så ofta? ?

Visa bilaga 467297

Kan också vara värt att tänka på hur örat böjdes.
Är det p.g.a vurpor eller det fått en smäll när det cyklas i stökig terräng?
Eller verkar det som att det "böjer sig av sig självt"?

Om det senare så är det möjligt att det kan löna sig att tänka på växlingsteknik. Det är vare sig omöjligt eller helt ovanligt att cyklister böjer växelöron helt enkelt pga att de inte "backar av" kraften på pedalerna när de växlar, särskilt om det sker i en brant uppförsbacke.

Kolla även att du har rätt längd på kedjan. En för kort kedja kan orsaka felbelastning på växelsystemet.

Och ja, om örat har riktats så kommer det vara mjukare nästa gång och det riktats mer än en gång så skulle jag inte lita på det för längre turer.

Många standard-öron är även tillverkade i ett väldigt mjukt material, just pga att de skall ha den funktionen att ge vika innan dyrare komponenter pajar. Men om det bliss hela tide så kan det vara ett alternativ att köpa öron från t.ex Wheels MFG. De har ett otroligt utbud och de är tillverkade i en hårdare variant av aluminium.
Gediget svar, tackar för det!
Visste inte om WheelsMFG.

vad gäller växlingsteknik har jag koll på vad du menar men inte 8-åringen. Han väger ju inte så mycket iofs. (Dessutom växlar han nästan aldrig, kör 95% på högsta växeln)

Jag har kortat en länk eller två från grabbens kedja, som hoppade av ganska ofta innan. Kompromissen blir kanske att växelörat nu belastas mera. Sen använder han ju aktivt sin cykel med allt vad det innebär.
Mina egna riktanden med växelörat beror på min "körstil" (vurpor) men i ett fall var det faktiskt att bakaxeln hade gängat ur sig (Canyon quickxle, har hänt mer än en gång så nu kollar jag det regelbundet?)

Har precis beställt en Cyclus-riktare, samma som en Happyit längre i tråden tyvärr var missnöjd med. Men jag hoppas den funkar bättre än mina nuvarande riktverktyg. Dvs skruvstäd+hammare alternativt bända med lång insexnyckel när örat sitter monterat.

Inför cykelsemestern ska vi definitivt ha fräscha öron med oss. Det kan ju vara svårt att komma över snabbt när man är ute.

2021 - året med bättre växlingar !

mvh Emil

Rikta växelöron
Hade tråkigt i verkstan igår kväll,så tillverkade ett eget riktningsverktyg.
...

Snyggt, min variant av verktyg var hyffsat mycket mer primitiv, en träpinne med några muttra och bult.
Använde den för att kontrollera avståndet till fälgkanten uppe och nere, sen böja med skiftnyckel. Därefter kontrollera igen.
Resultatet blev dock super.
img_20201124_135033.jpg

Rikta växelöron
Snyggt, min variant av verktyg var hyffsat mycket mer primitiv, en träpinne med några muttra och bult.
Använde den för att kontrollera avståndet till fälgkanten uppe och nere, sen böja med skiftnyckel. Därefter kontrollera igen.
Visa bilaga 467751

Helt rätt!!
Ditt verktyg funkar ju alldeles perfekt,handlar ju bara om att få ett pålitligt kontrollmått.?
Jag har ju "turen" att ha svarv,fräs,svetsar,kapsåg,press mm hemma i dubbelgaraget...då blir det enklare att göra sånt här.
Men uppfinningsrikedom och lite grejor man har liggandes funkar precis lika bra,som i ditt fall!! ?

Rikta växelöron
Bra tips, tröstsurfade i morse i såg verktyget du länkade till. Då ska jag slå till. Inser på kommentarerna att det är dags nu att sätta på nya öron också.
Sen behöver jag beställa nya, jag vill ha reservöron hemma. Till min cykel kostar det 280kr från Canyon (GP0171-01) + frakt. Dyrt. Finns det piratdelar att köpa billigare månne eller är det bara att ta ett djupt andetag och sen cykla vidare?
Mvh
Emil
Jag köpte flerpack öron billigt till min Marin från nån sån där stor kinamarknadsplats (Ali-det ena eller andra?). Inte främst för att spara pengar iofs utan för att det var svårt hitta dem nån annanstans. Lite gambling dock, första försöket fick jag hem en pirat-Cartier-ring istället ??‍♂️ Men andra gången gick det bra. Inte haft tillfälle att testa kvaliteten på dem än men för mitt öga är de identiska med det som sitter på hojen!

Rikta växelöron
Visa bilaga 467751
Aha, både "ful-mek" och "fin-mek" gör jobbet!
Bara upp till betraktaren att avgöra hur man bäst når resultat. ?

Rikta växelöron
Jag köpte flerpack öron billigt till min Marin från nån sån där stor kinamarknadsplats (Ali-det ena eller andra?). Inte främst för att spara pengar iofs utan för att det var svårt hitta dem nån annanstans. Lite gambling dock, första försöket fick jag hem en pirat-Cartier-ring istället ??‍♂️ Men andra gången gick det bra. Inte haft tillfälle att testa kvaliteten på dem än men för mitt öga är de identiska med det som sitter på hojen!
Tycker det är svårt det där med olika växelöron. Verkar helt klart lättare att rikta än att köpa iaf..
Men...
Berätta mer om Cartier-ringen ?.
(Hur)kom den till användning ?
Kanske du kan bygga en lyxig ringklocka av den ?

Rikta växelöron
Tycker det är svårt det där med olika växelöron. Verkar helt klart lättare att rikta än att köpa iaf..
Men...
Berätta mer om Cartier-ringen ?.
(Hur)kom den till användning ?
Kanske du kan bygga en lyxig ringklocka av den ?
Ja det har vart ett jäkla meck att hitta rätt öron, ska också skaffa ett verktyg, bra tips i tråden.

Men så här var det ja, det var till min förra cykel och från en webbplats som hette yangqid.com. Gjorde en tråd om det eftersom att köpet direkt flaggades hos min bank: https://happyride.se/forum/threads/varning-foer-yangqid-com.3684497/

Men har inte hört om fler som haft problem med yangqid och något fick jag ju ändå, en Cartier-knockoff dårå. Min fru tyckte den var fin och la vantarna på den ? Så det var end of story och ringen är förlorad för cykelprojekt tyvärr...

Sedan när jag beställde cykelöra från Aliexpress så gick det bättre. Köpet i alla fall, har inte testat öronen än.

Bilagor

• 095C72BC-8116-49BD-ACAD-8267E3C70F1D.jpeg
    095C72BC-8116-49BD-ACAD-8267E3C70F1D.jpeg
    601.1 KB · Besök: 174
Rikta växelöron
Ja det har vart ett jäkla meck att hitta rätt öron, ska också skaffa ett verktyg, bra tips i tråden.

Men så här var det ja, det var till min förra cykel och från en webbplats som hette yangqid.com. Gjorde en tråd om det eftersom att köpet direkt flaggades hos min bank: https://happyride.se/forum/threads/varning-foer-yangqid-com.3684497/

Men har inte hört om fler som haft problem med yangqid och något fick jag ju ändå, en Cartier-knockoff dårå. Min fru tyckte den var fin och la vantarna på den ? Så det var end of story och ringen är förlorad för cykelprojekt tyvärr...

Sedan när jag beställde cykelöra från Aliexpress så gick det bättre. Köpet i alla fall, har inte testat öronen än.
Men den är ju fin ringen!
Glada sambos, fruar osv. är ju alltid en stämningshöjare dessutom ! En klar vinnar-överraskning ?

tänk så hade det gått så här istället...

Rikta växelöron
Men den är ju fin ringen!
Glada sambos, fruar osv. är ju alltid en stämningshöjare dessutom ! En klar vinnar-överraskning ?

tänk så hade det gått så här istället...
Haha fy fan ?Rätt smart ändå, folk känner sig dumma, tänker att de läste beskrivningen slarvigt och får skylla sig själva, så de skiter i att anmäla.

En ring är ju väldigt långt från ett växelöra dock. Och sådana ringar går ju säkert faktiskt att sälja för de hundralapparna jag gav. Så man blir nyfiken på vad det egentligen handlar om. Kanske inte bedrägeri, bara en inte så välorganiserad, seriös verksamhet?

Ska skaffa kolfiberstyre och nya hjul men det får bli från en etablerad säljare så man inte får hem plastdelar till en sparkcykel för dockor då...

Rikta växelöron

när det gäller eftermarknads växelöron säljs det rätt mycket skit i någon spröd gjuten legering, är både mjuka, spricker lätt och går knappt att rikta.

leverantörerna som kör cns-frästa öron har haft bättre kvalitet i min användning.

de kostar lite mer 20-25 euro men det är det lätt värt.

Rikta växelöron
när det gäller eftermarknads växelöron säljs det rätt mycket skit i någon spröd gjuten legering, är både mjuka, spricker lätt och går knappt att rikta.

leverantörerna som kör cns-frästa öron har haft bättre kvalitet i min användning.

de kostar lite mer 20-25 euro men det är det lätt värt.

Har du tips på leverantörer som kör CNC-frästa?

Tillbaka
Topp