Riktigt högljudd cykelplinga?

Jag sökte med sökmotorn men fann ingen sån här tråd. Det var troligtvis diskuterats men jag hittade alltså inte dessa trådar trots att jag använt sökfunktionen. Nu till ämnet.

Jag är ute efter en mycket högljudd cykelplinga. Jag ägde fram till en halvtimme en hornit 140dB men den blev tillbakaköpt av teknikmagasinet pga att den var "för högljudd" och "kunde orsaka hörselskador". Ok, det köper jag, men 140dB var ärligt talat bara en cm från hornet typ.

Nåväl. Jag behöver en annan cykelplinga nu. Då det verkar vara endel problem med dom elektriska och vatten så funderade jag på om någon känner till om det finns en analog som är högljudd som bara fan? Vi vet alla att det finns allt för många hänsynslösa människor som går över hela vägen och inte lyssnar när en liten pling kommer. Det problemet hade jag iaf inte med hornit.

Ja, vad finns det för mycket högljudda cykelplingor där ute?

En från spurcycle kanske? Elektriska och gasdrivna är bara för paragrafryttarclowner som måste hävda sin rätt.
http://www.spurcycle.com/collections/all/products/better-bicycle-bell
ScreenShot2016-08-19at13.01.28.png

50 dollar för en liten plinga? Det var inte så billigt :D jag skulle nog ha lagt till att dom gärna får finnas i Sverige eller iaf Europa, jag har ingen plinga alls nu. Men tack för länken :)

Ja, helst ingen airhorn heller. Underhållsfri plinga låter lättast :)

En nyfiken (och inte illa menad) fråga; varför behöver man ha en extremt högljudd ringklocka?
Jag har aldrig upplevt ett sådant behov utan tycker det funkar bra med en miniplinga från Jula för 20 spänn.

Barometer sa:
En nyfiken (och inte illa menad) fråga; varför behöver man ha en extremt högljudd ringklocka?
Jag har aldrig upplevt ett sådant behov utan tycker det funkar bra med en miniplinga från Jula för 20 spänn.
För att kunna plinga tidigt så t.ex. de gående hinner slänga en blick bakåt och välja sida innan man är framme. Upplever att det bidrar starkt till trivseln och humöret när de slipper bli stressade (jmf hästar).

Har du länk?

Jag behöver en högljudd plinga eftersom jag flera gånger upplevt problem med att människor som är i grupp inte bryr sig om en plinga som knappt låter. Jag har haft det problemet i flera år, speciellt om man bara åker lite snabbare, säg 20-ish.

Därför vill jag ha en högljudd plinga, tyvärr har jag upplevt det behovet :(

trampolin sa:
Barometer sa:
För att kunna plinga tidigt så t.ex. de gående hinner slänga en blick bakåt och välja sida innan man är framme. Upplever att det bidrar starkt till trivseln och humöret när de slipper bli stressade (jmf hästar).

Bra jmf. :D
Men kan man inte cykla lite långsammare när man passerar då?

För min del så vill jag inte bromsa varje gång jag ska passera någon, det blir ett jädrans massa bromsande dagtid :) på kvällen så fungerar det i regel helt utan plinga men på dagen behövs den verkligen.

Är det bara jag som upplevt det? :)

Barometer sa:
trampolin sa:
Barometer sa:

Bra jmf. :D
Men kan man inte cykla lite långsammare när man passerar då?
Kruxet är att i motvind hörs det inte att man kommer och man måste i princip synas i ögonvrån -> skrämselverkan, plus att har du otur hoppar de åt fel håll och blir dessutom förbannade som reaktion på att de blir skrämda. Plingar man tidigt verkar många snarare skämmas för att de går mitt i vägen (banan) och nickar lite urskuldande när man kommer fram.

vincentjatko sa:
För min del så vill jag inte bromsa varje gång jag ska passera någon, det blir ett jädrans massa bromsande dagtid :) på kvällen så fungerar det i regel helt utan plinga men på dagen behövs den verkligen.

Är det cykelpendling eller jobbar du som cykelbud? Om det är det förstnämnda, vad har du för rutt som innehåller då mkt problem? De dagar jag cykelpendlar så kör jag från Skanstull upp till Sveavägen på vägar som jag inbillar mig tillhör de mer frekventerade av cyklister i Sthlm och jag behöver inte använda ringklockan så våldsamt frekvent. Om det verkligen behövs krafttag brukar jag använda rösten, men det inträffar kanske en gång på 5-10 pendlingsdagar.

Senast ändrad:
vincentjatko sa:
50 dollar för en liten plinga? Det var inte så billigt :D jag skulle nog ha lagt till att dom gärna får finnas i Sverige eller iaf Europa, jag har ingen plinga alls nu. Men tack för länken :)

Inte så billigt nä men bra snygg hållbar och genomträngande utan att tävla i air-zound klassen. Spurcycle finns i butik på Sibyllegatan Östermalm och på Östgötagatan Södermalm om du ogillar näthandel. Ej tillräcklig i de allra bullrigaste miljöerna, men på cg-banor är den kung utan att skrämma skiten ur folk. Det är svårt att inte bli förtjust i spurcycle klockan.

GoranS: jag fritidscyklar bara, till och från platser, jobb, skola ect, så jag antar att det innefattar pendling. Jag cyklar på vanliga vägar och direkt det är två cyklar i bredd eller tre människor så kommer man ofta inte förbi där jag brukar cykla. Sen finns det ju lättare ställen där man kommer förbi också, givetvis, men varför inte ha en lite starkare plinga så att man kan förvarna i god tid?

vincentjatko sa:

Kan vara jag som cyklar för långsamt också... :-P

vincentjatko sa:
GoranS: jag fritidscyklar bara, till och från platser, jobb, skola ect, så jag antar att det innefattar pendling. Jag cyklar på vanliga vägar och direkt det är två cyklar i bredd eller tre människor så kommer man ofta inte förbi där jag brukar cykla. Sen finns det ju lättare ställen där man kommer förbi också, givetvis, men varför inte ha en lite starkare plinga så att man kan förvarna i god tid?

Om det är så mkt folk ute måste det vara en rätt vanlig situation att när du vill plinga för att förvarna i god tid så befinner sig någon som inte utgör ett hinder betydligt närmare och de kan potentiellt bli irriterade/skrämda av en högljudd ljudkälla på litet avstånd. Med tanke på hur illa cyklister ses försöker jag i möjligaste mån undvika att reta upp människor ytterligare. Sen är jag personligen principiellt "allergisk" mot att ljudnivåer överallt ska eskaleras.

Nej, jag har nog till minnes inte varit med om det du beskrivit. Alltså, jag cyklar inte i centrum, det är på vanliga gång och cykelvägar det här händer. Genom att ha en stark plinga så går det att förvarna tidigt och därmed slippa att folk blir väldigt stressade om jag åker lite snabbare. Om det blåser så tar det ju bort mycket ljud också.

När jag idag var i centrum (Umeå) så behövde jag inte plingan en enda gång , det var eftersom jag gick med cykeln. På ditvägen behövdes den en gång, hemvägen ingen gång. Så det är lite olika.

Som sagt, Spurcycle kopiorna finns lite varstans på de asiatiska sidorna... Rockbros har ju någon modell som jag såg låg för $6.20 på Ali...

Men nog känns det bättre att stödja de som lagt ner energin på dom och inte bara de som kopierat....

Så, jag köpte den här loud and clear som några har rekommenderat. Den var rätt liten och förhoppningsvis nog högljudd :) köpte även en till vintercykeln.

Tack för alla era tips, jättesnabb respons!

OK. Lite förvånande att det är vanligt med två cyklister i bredd men såpass glest att det aldrig ligger två cyklister med, låt säga, 30 meters lucka. Men jag har inte koll på cykelvägarna i Norrland så det kan ju se annorlunda ut än i Sthlm. Där upplever jag det som att den vanliga situationen i rusningstrafik att det är ganska gott om cyklister som ligger en och en med större eller mindre luckor. Emellanåt passerar någon cyklist en annan och kommer man då ikapp bakifrån får man helt enkelt vänta tills omkörningen är klar innan man själv kör om (i fall det är för smalt att säkert passera båda samtidigt). Att i det läget plinga/tuta på större avstånd känns inte som det ger så mkt. Bättre då med ett försiktigt varningspling (=håll ditt spår) strax innan man passerar om man bedömer att det kan göra nytta.

h.g.j sa:
Som sagt, Spurcycle kopiorna finns lite varstans på de asiatiska sidorna... Rockbros har ju någon modell som jag såg låg för $6.20 på Ali...

Men nog känns det bättre att stödja de som lagt ner energin på dom och inte bara de som kopierat....
CyclingTips hade en artikel om just det här fallet häromdagen. Jag har originalet på mina två finaste cyklar och kinakopian på min tredje. Kopiorna har en lite falskare ton och ljudet dör ut snabbare än på originalet.

http://cyclingtips.com/2016/08/a-tale-of-two-bells-spurcycle-vs-the-counterfeiters/

GoranS sa:
OK. Lite förvånande att det är vanligt med två cyklister i bredd men såpass glest att det aldrig ligger två cyklister med, låt säga, 30 meters lucka. Men jag har inte koll på cykelvägarna i Norrland så det kan ju se annorlunda ut än i Sthlm. Där upplever jag det som att den vanliga situationen i rusningstrafik att det är ganska gott om cyklister som ligger en och en med större eller mindre luckor. Emellanåt passerar någon cyklist en annan och kommer man då ikapp bakifrån får man helt enkelt vänta tills omkörningen är klar innan man själv kör om (i fall det är för smalt att säkert passera båda samtidigt). Att i det läget plinga/tuta på större avstånd känns inte som det ger så mkt. Bättre då med ett försiktigt varningspling (=håll ditt spår) strax innan man passerar om man bedömer att det kan göra nytta.

Det behöver inte vara så märkligt. Två cyklister i par är ju bara två kompisar, så det kan omöjligen vara så ovanligt. Om vägen inte är så trafikerad så kanske man har fem-sex möten så kan två av dessa vara två kompisar på cykel och de andra fyra ensamma trafikanter. Det kan vara hur glest som helst, det behöver bara vara två individer som känner varandra för att det ska bli trångt.

Jag upplever att det hintas att jag är vårdslös, så jag lägger till att jag aldrig varit med om en olycka i mitt vuxna liv (som barn så körde väl alla omkull och ut i skogen någon gång?).

Mathias sa:
ionizer sa:
Tycker ju denna låter utav bara tusan men vad vet jag. Lite annan ton än normalt dessutom

http://www.bikester.se/bbb-loudclear-deluxe-bbb-15-cykel-saekerhet-schwarz-svart-270288.html

Den fungerar ganska mycket sämre när det regnar är min erfarenhet.

Artikeln från Cyclingtips om Kinakopian av Spurcycleklockan borde verkligen läsas av alla som funderar på om det är värt med $50 för en ringklocka.

+1 det var en bra liknelse med... (säger jag som har två Rockbros)
Cyclingtips sa:
In some ways, it’s like spending a week wandering the artificially lit “canals” of the Venetian Hotel in Las Vegas, versus actually spending a week in Venice, Italy. One experience leads to a lifetime of cherished memories; the other one just feels cheap.

h.g.j sa:

+1 på det. Genuint bra pinglor som både är snygga och hållbara är så sällsynta tingestar att man borde kunna premiera upphovsmännen hellre än de som stulit intellektuell egendom och snyltar på andras entreprenörskap. Det här är väl inte fattiglapparnas tummelplats?

jonja sa:
h.g.j sa:

+1 på det. Genuint bra pinglor som både är snygga och hållbara är så sällsynta tingestar att man borde kunna premiera upphovsmännen hellre än de som stulit intellektuell egendom och snyltar på andras entreprenörskap. Det här är väl inte fattiglapparnas tummelplats?

+1 Köper man kopior är man fel ute.

Mayhem sa:
h.g.j sa:

CyclingTips hade en artikel om just det här fallet häromdagen. Jag har originalet på mina två finaste cyklar och kinakopian på min tredje. Kopiorna har en lite falskare ton och ljudet dör ut snabbare än på originalet.

+1! Originalet har en oslagbar sustain, har aldrig träffat på en pingla med sådan sustain. Det är en underskattad och ofta bortglömd kvalitet som gör det onödigt att pingla igen. Det är också, om jag förstod artikeln rätt, livstidsgaranti på klockan.

Jag kunde inte hålla mig utan jag gick och köpte en Spurcycle-plinga efter jobbet idag. Jag cykelpendlar i princip varje dag och det har varit nära några gånger då jag plingat men signalen inte har "gått fram". Jag är helt lyrisk. Det här var den bästa uppgraderingen på länge. Vid första plingningen vände sig en kille 50 meter bort om när jag plingade på någon som var närmare. Jag har haft en BBB-plinga innan och det som slår en är direkt ett par saker. Den låter mycket högre. Ljudet är väldigt rent. Men framförallt så fortsätter ringningen i flera sekunder vilket är helt fantastiskt då folk hör vilken sida man kommer på. Det roligaste var att en tant med en hund som gick mitt på GC-banan sade "Vilken hög ringklocka" när jag cyklade förbi. Och då hade jag plingat goda 25m i förväg. 490kr på 116 (Östgötag.). Extremt nöjd.

Mathias sa:
Jag kunde inte hålla mig utan jag gick och köpte en Spurcycle-plinga efter jobbet idag. Jag cykelpendlar i princip varje dag och det har varit nära några gånger då jag plingat men signalen inte har "gått fram". Jag är helt lyrisk. Det här var den bästa uppgraderingen på länge. Vid första plingningen vände sig en kille 50 meter bort om när jag plingade på någon som var närmare. Jag har haft en BBB-plinga innan och det som slår en är direkt ett par saker. Den låter mycket högre. Ljudet är väldigt rent. Men framförallt så fortsätter ringningen i flera sekunder vilket är helt fantastiskt då folk hör vilken sida man kommer på. Det roligaste var att en tant med en hund som gick mitt på GC-banan sade "Vilken hög ringklocka" när jag cyklade förbi. Och då hade jag plingat goda 25m i förväg. 490kr på 116 (Östgötag.). Extremt nöjd.

De är bra! Skönt att höra fler som kommer till samma slutsats. Prisvärt eller inte, ehhh - bra är bra likssom!

Tillbaka
Topp