Riktigt högljudd cykelplinga?

Fast att kopian känns billig stämmer inte för en sekund. Inte den jag har. Men visst kan man säkert förbättra finishen ytterligare på en dyrare för helt perfekt är den ju inte, precis som typ allt annat..

Hörs jäkligt bra gör den också.

Men visst, jag köper argumentet att det är tråkigt med såna uppenbara kopior. Samtidigt har de satt priset så att det blir svårt att motivera orginalet.. Om man inte går igång på att den är dyr men dyra saker sätter jag inte på varken pendlaren eller mtbn. Den blir ju bara stulna eller går sönder.

ForesterGuy sa:
500 spänn för en ringklocka? Det är ju lika mycket som en hyfsad cykelkedja!

600 om man vill ha den i svart. :)

Men ärligt talat, lyckas man undvika en enda krock pga klockan så har det ju lönat sig... om man inte har en riktigt sunkig cykel då...

Basil Portland, 150 spänn :

BLB50420.jpg

ceel sa:
ForesterGuy sa:
500 spänn för en ringklocka? Det är ju lika mycket som en hyfsad cykelkedja!

600 om man vill ha den i svart. :)

Men ärligt talat, lyckas man undvika en enda krock pga klockan så har det ju lönat sig... om man inte har en riktigt sunkig cykel då...

Krock? Är väl snarare påkörning man försöker undvika med ringklocka. Sällan helt blinda människor man möter.

Rösten funkar också. Den har man alltid med sig och kan låta högre än varenda ringklocka för styre i världen. Kan nog komma upp i airzound och ditos ljudstyrka också om det kniper (skulle kanske svida lite i halsen bara ;-) )

Jag använde min plinga 5-6ggr bara på mina 2mil hem. Det känns faktiskt mycket säkrare vilket är värt mycket. Visst, sjukt mycket pengar för en ringklocka men jag kvittar det mot att inte betala månadskort för SL på 790kr. Om det finns klockor som ringer lika länge och högt för mindre pengar och som någon designat själv utan att stjäla frukten av någon annans arbete - så är det givetvis ett bättre val.

Mathias sa:
Jag använde min plinga 5-6ggr bara på mina 2mil hem. Det känns faktiskt mycket säkrare vilket är värt mycket. Visst, sjukt mycket pengar för en ringklocka men jag kvittar det mot att inte betala månadskort för SL på 790kr. Om det finns klockor som ringer lika länge och högt för mindre pengar och som någon designat själv utan att stjäla frukten av någon annans arbete - så är det givetvis ett bättre val.

Varför plingar du i tid och otid? Oftast räcker nämligen ett trevligt "Hej! Hej!" för att tala om för ryggar att man kommer och vill komma förbi. Blir så mycket trevligare resa och lättare sinne och man kommer fram lika snabbt också! Win Win.

Ringklocka endast när "hej hej" inte funkar (använder dock ryggarna tex teckenspråk så är det en hint om att ringklocka är förgäves). Dessutom är det väldigt sällsynt att totalt hela bredden ockuperad och att det finns ingen plats att passera, så varför högljudd plinga?

Vi ska inte glömma bort att det ibland (ofta) finns behov av att tuta på bilister också, då räcker det ju inte med vare sig pling eller hej-hej. Jag vet inte hur det är för er, men min pendlingsväg är full med ärthjärnor bakom ratt.

Body500 sa:
Vi ska inte glömma bort att det ibland (ofta) finns behov av att tuta på bilister också, då räcker det ju inte med vare sig pling eller hej-hej. Jag vet inte hur det är för er, men min pendlingsväg är full med ärthjärnor bakom ratt.

Varför man också har en Airzound, men den använder man inte på gående. Stöter rätt sällan påriktiga nöt bakom ratt. Men tutar någon på mig för att de tycker man är i vägen el något så tutar jag tillbaks. Fast trafik-klimatet blir nog inte bättre när man eldar på konflikten mellan trafikslagen. Är ett Stockholmsyndrom att tuta i tid och otid. Ingen annan stad har så många tutande bilister, bilister emellan och på cyklister etc (och ibland sitter de dessutom bakom ratten i ledad blåbuss, knackade på rutan när han stannade vid hållplats och undrade över hans problem och signalhornet).

Jag tycker vi missar den kanske viktigaste happy-aspekten av det hela. Har man bara ett tillräckligt ljudligt frihjul så behöver man ingen ringklocka, bara sluta trampa en halv sekund eller så.

Aliide sa:
Mathias sa:

Varför plingar du i tid och otid? Oftast räcker nämligen ett trevligt "Hej! Hej!" för att tala om för ryggar att man kommer och vill komma förbi. Blir så mycket trevligare resa och lättare sinne och man kommer fram lika snabbt också! Win Win.

Ringklocka endast när "hej hej" inte funkar (använder dock ryggarna tex teckenspråk så är det en hint om att ringklocka är förgäves). Dessutom är det väldigt sällsynt att totalt hela bredden ockuperad och att det finns ingen plats att passera, så varför högljudd plinga?

Jag vet inte var du cyklar men jag cyklar i rusningen i Stockholms innerstad. Om man kommer i 30-40 längs Stadsgårdskajen där det går tio halvpackade personer i halva cykelbanan så finns det ingen chans att säga hej, hej om jag inte saktar ner till gångfart. Och det skulle bli ganska ofta tyvärr. Jag plingar ofta när jag kör på en GC-bana och jag ser någon längre fram som går i mitten. Det skrämmer mer att blåsa om i hög fart väldigt nära. Men visst på Götgatan i gångfart kan man ju prata med varandra.

Mathias sa:
Jag plingar ofta när jag kör på en GC-bana och jag ser någon längre fram som går i mitten. Det skrämmer mer att blåsa om i hög fart väldigt nära.

+1!

De flesta gående skiner upp i ett leende och en del till och med tackar mig när jag gör precis så. Hellre varna och plinga en gång för mycket än en gång för lite, ungefär som spårvagnarna i Göteborg där folk går som yra hönor och tuppar kring spåren!

Senast ändrad:
Jag ska nog också säga att det trevligt hej inte fungerar. Antingen så måste det ropas ut eller så måste man sakta ner ordentligt. Målet med en plinga är ju att få fri färd utan att sakta ner hela tiden :)

Ja, iaf för mig :)

AX3L sa:
Jag tycker vi missar den kanske viktigaste happy-aspekten av det hela. Har man bara ett tillräckligt ljudligt frihjul så behöver man ingen ringklocka, bara sluta trampa en halv sekund eller så.

Ja mina Ksysium Elite på stålracern får hästar att stegra sig i panik på 100 meters avstånd, men tyvärr så är min GT Grade helt tyst när jag frihjular.

Mathias sa:
Aliide sa:
Mathias sa:

Jag vet inte var du cyklar men jag cyklar i rusningen i Stockholms innerstad. Om man kommer i 30-40 längs Stadsgårdskajen där det går tio halvpackade personer i halva cykelbanan så finns det ingen chans att säga hej, hej om jag inte saktar ner till gångfart. Och det skulle bli ganska ofta tyvärr. Jag plingar ofta när jag kör på en GC-bana och jag ser någon längre fram som går i mitten. Det skrämmer mer att blåsa om i hög fart väldigt nära. Men visst på Götgatan i gångfart kan man ju prata med varandra.

Om du cyklar i 40 km/tim på Stadsgårdsleden i rusning och plingar dig fram med högljudd plinga är du dummare än du verkar. Tagga ner!

40 km/tim kan du hålla på landsvägar och eventuellt utanför rusning på förstädernas breda gc när det som höjd finns en och annan hundrastare att sakta ner inför, men INTE på smala cykelvägar i stan, där turister inte riktigt har koll på vilket som är cykelbana och vilket som är gångbana och dessutom massor med cyklister i båda riktningar! Antar du är en av de idioter som kör om trots möte. Hoppas jag har fel.

Mathias sa:
Jag kunde inte hålla mig utan jag gick och köpte en Spurcycle-plinga efter jobbet idag. Jag cykelpendlar i princip varje dag och det har varit nära några gånger då jag plingat men signalen inte har "gått fram". Jag är helt lyrisk. Det här var den bästa uppgraderingen på länge. Vid första plingningen vände sig en kille 50 meter bort om när jag plingade på någon som var närmare.

Hehe, du är inte ensam om den här reflektionen. Det är svårt att argumentera för en 500 krs klocka (till skillnad från etap eller Di2 för 14k) men så fort man provar i fält så kan man svårligen undgå kvalitetsskillnaden mellan spurcycle och alla andra klockor för under 100-lappen.
Och varför anses 500 kr som så ohemult? Ett enda halvbra racerdäck kostar 350 kr. Varför är det inga protester kring dessa priser?

Senast ändrad:
jonja sa:
Och varför anses 500 kr som så ohemult? Ett enda halvbra racerdäck kostar 350 kr. Varför är det inga protester kring dessa priser?

Jag tror det kan bero på att det handlar om just en ringklocka, en utrustningsdetalj som många på Happy fortfarande anser vara lite sådär töntig och småmunter, och kanske mest kopplas ihop med barn och äldre som cyklar.

Rattnalle sa:
Fast att kopian känns billig stämmer inte för en sekund. Inte den jag har. Men visst kan man säkert förbättra finishen ytterligare på en dyrare för helt perfekt är den ju inte, precis som typ allt annat..

Kolla länkad jmf längre upp, hammaren till rock brother kroknade ganska snart. Så brukar billiga & dåliga bete sig.

Mina RockBros är som nya nu ett år senare. Jag kan iofs inte påstå att jag plingar särskilt ofta med någon av dem. Kvaliteten är väl mer ojämn på de billiga.

Blev nu bestält en sån RockBros för 54kr med frakt från ebay .
Behöver en ny plinga,undrar om den är 10 gånger sämre än original.
Är ju trots allt en ringklocka vi snackar om ;)

Rattnalle sa:
Mina RockBros är som nya nu ett år senare. Jag kan iofs inte påstå att jag plingar särskilt ofta med någon av dem. Kvaliteten är väl mer ojämn på de billiga.

Du plingar ju aldrig enl egen utsago, varför inte skippa klocka helt, så får du jämnare kvalitet?

116 affärn, är den bra? Bra service och bra personer? Då handlar jag klocka där om jag ska ha, annars blir det interweb, har aldrig varit i butiken fast jag cyklar nära den varje dag på den snöfria delen av året,

Stervelo sa:
116 affärn, är den bra? Bra service och bra personer? Då handlar jag klocka där om jag ska ha, annars blir det interweb, har aldrig varit i butiken fast jag cyklar nära den varje dag på den snöfria delen av året,

Alternativ källa är Bikeid Sibyllegatan 43.

Stervelo sa:

Rekommenderas starkt!

De hade bara en svart plinga kvar. Jag köpte den sista silvriga. Den svarteloxerade går dock loss för ytterligare en hundralapp.

Nu fått hem från kina och monterat ROCKBROS plingan. Är Riktigt nöjd med ljudet, ångrar bara ja inte beställde 2 på engång.
Skulle vilja bytt på pendlaren ochså som har plinga som knappt låter igämförelse. Absolut värd 54kr med ebayfrakt

mv70 sa:
Nu fått hem från kina och monterat ROCKBROS plingan. Är Riktigt nöjd med ljudet, ångrar bara ja inte beställde 2 på engång.
Skulle vilja bytt på pendlaren ochså som har plinga som knappt låter igämförelse. Absolut värd 54kr med ebayfrakt
Hade du kunnat länka (här eller via pm) till rätt annons? Jag har köpt en sån där med stark fjäder som rekomenderats (BBB loud and clear), och den fungerar fint, men skulle gärna ha en ännu lite saftigare också, till min kommande cykel =)

vincentjatko sa:
mv70 sa:
Hade du kunnat länka (här eller via pm) till rätt annons? Jag har köpt en sån där med stark fjäder som rekomenderats (BBB loud and clear), och den fungerar fint, men skulle gärna ha en ännu lite saftigare också, till min kommande cykel =)
Du lägger bud så priset kan variera men en sån här
http://www.ebay.com/itm/ROCKBROS-Cy...111271?hash=item25c357f467:g:1w0AAOSwJqpXoH-L

Min blev just skickad, när jag fått den så kan jag mäta upp båda i dBa och dBc för att se hur mycket dom låter (loud and clear mot den billiga kopian av superklockan).

Tillbaka
Topp