Riktigt högljudd cykelplinga?

Pfaff sa:
Den här stora och rätt fula kamraten finns hosvde flesta Lbs för under en hundring. Den hörs!

Det gör den, men det är en klumpig och tung jävel, och mitt ex pajade på tre månader, och den gick inte att ta isär för att se vad som hade hänt. Ingenting för seriös cykling är mitt omdöme.

Jag har tagit en hundleksak och buntbandat fast den på styrstammen. Får garanterat bort dem som går i cykelbanan (även med hörlurar).

Bilagor

• IMG_9646.JPG
    IMG_9646.JPG
    63.6 KB · Besök: 109
jonja sa:
Pfaff sa:
Den här stora och rätt fula kamraten finns hosvde flesta Lbs för under en hundring. Den hörs!

Det gör den, men det är en klumpig och tung jävel, och mitt ex pajade på tre månader, och den gick inte att ta isär för att se vad som hade hänt. Ingenting för seriös cykling är mitt omdöme.

Den går visst att ta isär, men fö har du rätt.

Köpte en spurcycle ringis här i tokholm förra veckan. Hojjat med den fyra dagar tror jag, inklusive idag.
Behövt plinga, på andra cyklister som inte håller till höger på cykelbanan, så det går att köra om, ett par gånger.
Perfekt, den hörs, den skrämmer inte, helt perfekt.
Bra kvalitet för oss som bryr oss om det med.

Klart värt en femhunka för att öka säkerheten lite.

anjoh_01 sa:
Jag har tagit en hundleksak och buntbandat fast den på styrstammen. Får garanterat bort dem som går i cykelbanan (även med hörlurar).

Haha, tänk om du lockar till dig hundar istället som vill leka, och trasslar in sig i framhjulet... :-(

anjoh_01 sa:

Jag har kört med liknande och det är värdelöst. Det sitter i fotgängargenen att om något plingar/ringer/bippar/plonkar bakom en så går en över på någon sida av gc banan. Med något som låter konstigt som pipdjur, siren, grymtningar, vissling, raspande av sula mot däck etc så blir det i bästa fall en blick över axeln. Och en sakta reaktion, om ens någon

Skrikande skiv/fälgbromsar hamna typ mellan de bägge kategorierna.

Den som inte hör en ringklocka kommer bli skitsur när du tar till det tunga alternativet (jag har många roliga exempel på hur folk blir skrämda av min Airzound) och kommer bli jätteirriterad/skrämd när du bara susar förbi.

Plingklocka är det bästa. Airzound når in i kupen på motorfordon

Mr Handley sa:
anjoh_01 sa:

Jag har kört med liknande och det är värdelöst. Det sitter i fotgängargenen att om något plingar/ringer/bippar/plonkar bakom en så går en över på någon sida av gc banan. Med något som låter konstigt som pipdjur, siren, grymtningar, vissling, raspande av sula mot däck etc så blir det i bästa fall en blick över axeln. Och en sakta reaktion, om ens någon

Skrikande skiv/fälgbromsar hamna typ mellan de bägge kategorierna.

Den som inte hör en ringklocka kommer bli skitsur när du tar till det tunga alternativet (jag har många roliga exempel på hur folk blir skrämda av min Airzound) och kommer bli jätteirriterad/skrämd när du bara susar förbi.

Plingklocka är det bästa. Airzound når in i kupen på motorfordon

+1

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/bbb-easyfit-deluxe-bike-bell/rp-prod86428 låter tillräckligt högt för gående på gc och så har man även Airzound på pendlaren för idioter i plåtbur.

Såna där BBB-klockor har jag avverkat ett par. Innan jag slagit av hammaren genom att fastna i den med något så har de låtit gaska mediokert tycker jag. Jäkligt oprisvärda jämfört med en kinakopia för samma peng.

Rattnalle sa:
Såna där BBB-klockor har jag avverkat ett par. Innan jag slagit av hammaren genom att fastna i den med något så har de låtit gaska mediokert tycker jag. Jäkligt oprisvärda jämfört med en kinakopia för samma peng.

Kan bara hålla med riktigt dåligt (svagt) ljud som ingen hör...tycker Cave som jag köpte på SCS i Gbg är mkt bättre (kostar 60:-)

Bilagor

• 21136_930.jpg.png
    21136_930.jpg.png
    25.8 KB · Besök: 108
Jag tröttnade fort på fotgängare som inte vill samarbeta med verkligheten omkring dem när jag började cykelpendla. Ringklockan hjälpte knappt något alls. Så jag köpte en Hornit från tredz.co.uk. Jag tutar nu nästan uteslutande på folk som inte kan hålla sig på en sida av cykelbanan. Men jag börjar tuta kanske 50m innan jag är framme vid dem, för att de skall ha en chans att höra och kunna välja en sida att hålla sig på. Hör de inte så fortsätter jag tuta fram till jag är ca tio meter bakom. Då bromsar jag och skriker på dem. Hör de fortfarande inte, så tar jag mig förbi så säkert jag kan och ger dem fingret. Min åsikt är att det är var och ens skyldighet att visa sina medmänniskor en viss hänsyn när man vistas utanför hemmets trygga vrå.

Rattnalle sa:

+1, Den hammartypen passar bäst i lekrummet eller på trehjulingen.

ringklocka.jpg
Jag kör en Crane Bell på min pendlare, riktigt trevligt men högt ljud som håller i sig ett par sekunder. Fått folk som gått 50 meter bort att vända sig om. Går hitta för runt 150 kr och är så där lagom retro vacker. Speciellt i koppar. Jag har en i guld. Lite bling på cykeln.

Komorok sa:
Jag tröttnade fort på fotgängare som inte vill samarbeta med verkligheten omkring dem när jag började cykelpendla. Ringklockan hjälpte knappt något alls. Så jag köpte en Hornit från tredz.co.uk. Jag tutar nu nästan uteslutande på folk som inte kan hålla sig på en sida av cykelbanan. Men jag börjar tuta kanske 50m innan jag är framme vid dem, för att de skall ha en chans att höra och kunna välja en sida att hålla sig på. Hör de inte så fortsätter jag tuta fram till jag är ca tio meter bakom. Då bromsar jag och skriker på dem. Hör de fortfarande inte, så tar jag mig förbi så säkert jag kan och ger dem fingret. Min åsikt är att det är var och ens skyldighet att visa sina medmänniskor en viss hänsyn när man vistas utanför hemmets trygga vrå.
Jag undrar alltid var alla tidningskrönikor om otrevliga cyklister och "kriget" kommer ifrån, men det är alltså det här som är förklaringen.

Jag tycker också att var och en har en skyldighet att visa lite hänsyn men att andra låter bli är ingen anledning att beté sig som ett svin själv...

Rattnalle sa:
Komorok sa:
Jag undrar alltid var alla tidningskrönikor om otrevliga cyklister och "kriget" kommer ifrån, men det är alltså det här som är förklaringen.

Jag tycker också att var och en har en skyldighet att visa lite hänsyn men att andra låter bli är ingen anledning att beté sig som ett svin själv...

Skrika för en sån sak? Du är med andra ord rejält otrevlig. Säg istället med lugn och trevlig röst när du hojjar förbi, "om du håller till höger i cykelbanan så slipper du höra mig plinga" eller något i den stilen? Vad vinner du på att skrika? Skrika gör jag när jag trott att jag ska råka rejält illa ut av att någon beter sig helt uppenbart korkat och farligt för mig. Då kan det tryta. Men det händer var tredje år typ. Men säga till snällt, det gör jag ganska ofta.

Jag tycker inte att det är otrevligt att börja tuta på avstånd när jag ser att folk inte kan hålla sig till en sida av cykelbanan. Att smyga upp jättenära och sedan plinga och tuta hade varit mycket värre. Så som jag ser det är det ju deras eget beteende som leder till en obehaglig upplevelse. De som klarar av att ta hänsyn får ett pling från något tiotal meters avstånd. Det är det jag själv, som fotgängare, föredrar när jag blir passerad av cyklister.

Att skrika för en sådan sak? Fel ordval av mig. Jag gör precis som ovan beskrivet; jag ropar, håll höger, eller; gå inte sicksack! Men jag har skällt ut två samlingar människor som har blockerat hela vägbanan för att de ville stå och prata. När de inte flyttar sig efter plingande eller tuta från avstånd och jag får stanna helt och be dem flytta på sig, så har de förtjänat att få min verklighet förklarad för sig. Och med skälla ut menar jag inte att ens höja rösten. Det brukar räcka med att fråga dem om de tycker att det är smart att blockera hela gång-/cykelbanan för att de ska förstå att de har brustit i den allmänna hänsyn som samhället kräver.

Men vill ni tycka att jag är otrevlig och är den person som ger cyklister dåligt rykte, så är det ok med mig.

Hellre signalera för mycket än för lite. (obs- inte med airsound eller annan mistlur)
Jag misstänker starkt att de som cyklar förbi ljudlöst utan förvarning i TdF-fart med TdF-kläder och överraskar bakifrån på några centimeters avstånd ger cyklismen minst lika dåligt rykte som den som gradvis vill påkalla uppmärksamhet och framhäva sin självklara rätt att få cykla på den delade GC-banan.

Oavsett hur man beter sig så kommer man att kränka någon. Och då upplever jag att det som det egentligen handlar om är att undvika krockar och olyckor. Således är det mindre relevant om jag uppfattas som otrevlig av någon än att jag kör in i någon. Kan båda uppnås är det bäst, men är inte det möjligt så väljer jag att inte orsaka en olycka.

Komorok sa:
Oavsett hur man beter sig så kommer man att kränka någon. Och då upplever jag att det som det egentligen handlar om är att undvika krockar och olyckor. Således är det mindre relevant om jag uppfattas som otrevlig av någon än att jag kör in i någon. Kan båda uppnås är det bäst, men är inte det möjligt så väljer jag att inte orsaka en olycka.

Säg till när jag börjar bli allt för trevlig för då kan det hända en olycka!

Komorok: Det är möjligt att jag läste in mer än vad du skrev i ditt första inlägg men dim beskrivning lät måttligt trevlig. Att plinga först på håll och sedan nära är inget konstigt. Det var det där sista om att peka finger som jag hängde upp mig på.

Rattnalle sa:
Komorok: Det är möjligt att jag läste in mer än vad du skrev i ditt första inlägg men dim beskrivning lät måttligt trevlig. Att plinga först på håll och sedan nära är inget konstigt. Det var det där sista om att peka finger som jag hängde upp mig på.

Kanske gjorde du det. Det är ok. Jag är inte alltid så bra på att uttrycka mig i skrift heller...

Fingret har mycket få människor fått. Två, tre kanske. För mig är det en lång, eskalerande skala där vänlighet byts ut och övergår till rena medel att undvika kollision.

Tillbaka
Topp