riktigt lurigt problem med växelvajerdragningen

spartfix

Ny medlem
Jag sätter mitt hopp till Happy nu. Jag har verkligen gått bet på hur jag ska fixa framväxelns vajerdragning till min Giant-racer.

Problemet är med växelvajerdragningen som går i ramen. Det finns inte plats för en ändhylsa till vajerhöljet där vajerhöljet går in i ramen. Det är alltså bara höljet till vajern som får plats i ingången. Höljet kan föras in ca 3 cm innan det tar stopp. I och med att det inte går att få på en ändhylsa börjar den yttersta delen av vajerhöljet "krypa" och man måste justera om växlingen hela tiden eftersom växelvajern tappar spänningen efter bara några växlingar. Ni ser hur det ser ut på bilden. Den här bilden är tagen efter bara några provväxlingar efter att jag bytt och justerat framväxelvajern. Den här cykeln är en prototyp till Giant TCR Advanced SL -09. På 09:an har de extern vanlig dragning, vilket är lätt att förstå varför de bytt till.

Vad gör man?

vajer.jpg ht=483

Jag var inne på den länken du skickade och på Nokons sida, men jag förstår inte hur ett sånt set skulle fungera på min hoj. Deras ändhylsor är väl också för tjocka för att få plats i ramen?

Nokon består väl av aluminiumsegment som inte kan krypa, deras diameter bör väl vara som ett normalt wirehölje av plast.

Min tanke var att köra med nokon wires utan ändhylsor, eller använda ett Nokon-segment som ändhylsa på dina wire-höljen.

jag tycker det borde gå, kanske någon annan har erfarenhet av Nokonhöljena?

Kanske kan en nylon bricka med samma inner diameter som vajern och samma ytter dameter som hålet i ramen funka.
Då hindras ju inner höljet från att krypa vidare in.

Beeblebronx skrev:
-------------------------------------------------------
> Nokon består väl av aluminiumsegment som inte
> kan krypa, deras diameter bör väl vara som ett
> normalt wirehölje av plast.
>
> Min tanke var att köra med nokon wires utan
> ändhylsor, eller använda ett Nokon-segment som
> ändhylsa på dina wire-höljen.
>
> jag tycker det borde gå, kanske någon annan har
> erfarenhet av Nokonhöljena?

Ok, en nokonlänk som ändhylsa, ja det kanske kan fungera. Är det någon som vet diametern på en sån länk? Om man skulle göra ditt andra alternativ, nokon-set utan ändhylsorna, bibehåller man verkligen funktionen då? Finns det nån butik i Stockholm som säljer Nokon-set?

Borra upp till större diameter går inte. Fortsättningen inne i ramen är en gjuten "ändhylsa" i kol- eller glasfiber som guidar vajer och hölje i rätt riktning genom ramen. Materialet på den hylsan är väldigt tunn och tål inte att borras upp.

Brick-alternativet: Ska man limma brickan mot vajerhöljet? Det jag funderar på är om det finns någon risk att brickan hamnar på sniskan där inne i ramen när man ska byta vajerhölje senare.

Tack för förslagen.

Senast redigerad av en moderator:
Skulle det inte kunna gå med nåt sånt här? .Eller får man tillverka nåt liknade . Den är 5mm i änden samma som vajerhöljet.

images.jpg ht=120

Vad säger Jaguarverken? eller är det ditt problem eftersom du köpt en prototyp?
Har själv haft några mindre problem med min TCR Advanced sl -09,då utan innre dragning. Dom var mycket tillmötesgående.

kan du inte bara skala bort typ 2-3 cm av den svarta plasten så att bara viren och den inre plasthylsan återstår. Då borde det funka bättre? så har jag haft på något hölje utan problem.
Värt ett försök i alla fall.

Många parallella svar här, hoppas att det ändå blir överskådligt.

Roger A skrev:
> Skulle det inte kunna gå med nåt sånt här?
> .Eller får man tillverka nåt liknade . Den är
> 5mm i änden samma som vajerhöljet.

Jagwire har en liknande som också passar 5mm höljen. http://www.jagwireusa.com/img/products/lg/CHA042.jpg
Mitt hölje till framväxelnvajern är 4,2 mm i ytterdiameter, men det skulle gå att bredda med lite tejp eller så. Problemet är att vajerhöljet löper in i ramen med en flack vinkel och det blir ingen bra anläggningsyta mellan en sådan hylsa och fästet (med ingångshålet) på ramen. Om den smala delen på en sådan hylsa, den som förs in i ramen, skulle vara 2,5 cm eller längre skulle det kanske finnas plats för den bredare delan av hylsan (som tar emot vajerhöljet). Vet nån var man kan få en sån hylsa specialtillverkad?

mickescott skrev:
> Vad säger Jaguarverken? eller är det ditt
> problem eftersom du köpt en prototyp?
> Har själv haft några mindre problem med min TCR
> Advanced sl -09,då utan innre dragning. Dom var
> mycket tillmötesgående.

De säger att det behövs en ändhylsa och de har tipsat om liknande som Roger A beskrev här ovan. De har inte kunnat svara mer exakt pga av att de inte haft tillgång till någon ram eller cykel de kan kolla på. Dessutom har de gett mig ett namn på en person på Giant i Holland som kanske kan lösa problemet. Är det du som har haft problem med ett styrlager? Pedalogerna hjälpte mig med ett nytt sånt iaf och nämnde att flera andra haft samma problem.

PeaceDog skrev:
> Nokon är 5mm tjocka.

Ok, då är det för tjockt. Ingången på ramen är typ 4,5 mm.

rouster skrev:
> kan du inte bara skala bort typ 2-3 cm av den
> svarta plasten så att bara viren och den inre
> plasthylsan återstår. Då borde det funka
> bättre? så har jag haft på något hölje utan
> problem.
> Värt ett försök i alla fall.

Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men det måste väl vara ett stopp för vajerhöljet? Efter ingången i ramen, som på bilden ovan, löper vajern utan hölje hela vägen till framväxeln.

Atlas skrev:
> Byta till bromsvaierhölje?
> -borde lösa problemet.

Hur då? Bromsvajerhöljena på min cykel är 5 mm och de går inte in i hålet i ramen.

båtbensbudet skrev:
> Finns du i stockholm har jag ett par nokon länkar
> till övers.

Tack för erbjudandet, men de är för stora enligt PeaceDog.

spartfix skrev:

>
>
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Byta till bromsvaierhölje?
> > -borde lösa problemet.
>
> Hur då? Bromsvajerhöljena på min cykel är 5 mm
> och de går inte in i hålet i ramen.
>

Bromshöljen komprimeras och kan ge upphov till sämre växling. Gissar jag varje fall.

PeaceDog skrev:
> spartfix skrev:
> -----
>
> >
> >
> > Atlas skrev:
> >
>
> > -----
> > > Byta till bromsvaierhölje?
> > > -borde lösa problemet.
> >
> > Hur då? Bromsvajerhöljena på min cykel är 5
> mm
> > och de går inte in i hålet i ramen.
> >
>
> Bromshöljen komprimeras och kan ge upphov till
> sämre växling. Gissar jag varje fall.

Det är fel. Bromshölje funkar utmärkt som heldraget växelhölje ända till bakväxeln. Kraften i bromswiren är mycket större än för en växelwire.

Roger A skrev:
> Skulle det inte kunna gå med nåt sånt här?
> .Eller får man tillverka nåt liknade . Den är
> 5mm i änden samma som vajerhöljet.

Jagwire har en liknande som också passar 5mm höljen. http://www.jagwireusa.com
Mitt hölje till framväxelnvajern är 4,2 mm i ytterdiameter, men det skulle gå att bredda med lite tejp eller så. Problemet är att vajerhöljet löper in i ramen med en flack vinkel och det blir ingen bra anläggningsyta mellan en sådan hylsa och fästet (med ingångshålet) på ramen. Om den smala delen på en sådan hylsa, den som förs in i ramen, skulle vara 2,5 cm eller längre skulle det kanske finnas plats för den bredare delan av hylsan (som tar emot vajerhöljet). Vet nån var man kan få en sån hylsa specialtillverkad?

Jag förstår .Kanske en v-bromsböj som du kapar av 2,5 till 3cm lång ungefär som jag gjort på bifogad bild . Var ute och mätte på en böj och böjen var 4,2 mm och höljet var lite tjockare 4,3- 4,4 .Plus att det är lite böj på den så du får in den mot ramen .
br400_3.jpg ht=648

Plasten runt om har nog ingen större betydelse. Det är ju vajrarna i höljet som sköter stoppfunktionen. Skalar du bort 2-3 centimeter plast så kanske du får in höljet lite längre, verkar ju onekligen som att hålet är konat och att det letar sig längre och längre in genom att pressa upp plasten.

> rouster skrev:
> -----
> > kan du inte bara skala bort typ 2-3 cm av den
> > svarta plasten så att bara viren och den inre
> > plasthylsan återstår. Då borde det funka
> > bättre? så har jag haft på något hölje
> utan
> > problem.
> > Värt ett försök i alla fall.
>
> Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men det
> måste väl vara ett stopp för vajerhöljet?
> Efter ingången i ramen, som på bilden ovan,
> löper vajern utan hölje hela vägen till
> framväxeln.

Atlas skrev:
> Bromsvaierhöljet kan du skala av till (eller
> kunde iallafall) 4 mm och spiralen är ordentligt
> stark.

Jag ska prova och se om det fungerar. Återkommmer.

Det funkade med en växelvajer i ett bromsvajerhölje. Nu har jag varit ute i en timma med cykeln och inget knas hittills. När man skalade bromsvajerhöljet passade metallspiralen perfekt in i ramen. Jag skalade även än bit uppe i andra ändan för att få på en vanlig ändhylsa som gick in i STI-reglaget. Fy fan vad glad jag är!

Tillbaka
Topp