Rinkebyskogen

Doctor C

Aktiv medlem
Rinkebyskogen
Jag har de senaste två åren cyklat ganska mycket i Rinkebyskogen, Danderyd, och tycker att det är ett riktigt fint område. Förvisso inte riktigt i paritet med Hellas men tillräckligt bra för att jag inte ska behöva ta mig söder om stan för att hitta fin cykling.

Ganska ofta stöter man på andra glada cyklister i området så jag tänkte att de kanske finns behov av en tråd för oss som cyklar i Rinkebyskogen och de sammanhängande områdena i Täby och Sollentuna (områdena kring Rösjön och Fjäturen).

Tanken är att bland annat kunna:

Rapportera om status på stigarna (nedfallna träd, snö/is/lera/vatten, cyklistfällor etc)
Varna för galningar
Skryta om sina prestationer
Lära känna andra cyklister i området
Hitta någon att cykla med
Tipsa om nya stigar
Osv.

Själv far jag oftast omkring i de södra delarna av området (gult och blått spår med avstickare) på en modifierad one-of-a-kind Scott Spark 930 med plusdäck och avvikande baktriangel.

(Jag ska fundera ut ett mer passande och inkluderande namn på tråden men har just nu idétorka.)

Rinkebyskogen
Fint initiativ!

Brukar själv köra gult, rött och grönvitt med jämna mellanrum året runt.
Kanske kan man också samlas för en mindre stig fixar dag. Gula kan rensas på kvistar i ögonhöjd och vore inte ett hopp över den djupa bäckpassagen kul?

Rinkebyskogen
Randigeralf sa:
Fint initiativ!
Brukar själv köra gult, rött och grönvitt med jämna mellanrum året runt.
Kanske kan man också samlas för en mindre stig fixar dag. Gula kan rensas på kvistar i ögonhöjd och vore inte ett hopp över den djupa bäckpassagen kul?
Beträffande stigfix så får man nog vara lite restriktiv då det är ett naturreservat (?). Jag tror iofs att viss ansning av buskar och snår uppskattas av de flesta, inte bara cyklister, men det är nog inget vi ska organisera öppet här. Är för övrigt inne på din linje. Det finns många roliga features som man skulle kunna bygga vidare på.

Helt ok att göra däremot borde vara att rensa stigar från sådan skit som människor lagt dit. I somras var det suspekt mycket grenar och kvistar på delar av röda och gula.

Rinkebyskogen
Hej!

Trailforks är en sajt och en app för att hitta runt i och organisera stigsystem med. Där kan man göra allt det du önskar nedan. Alla med ett registrerat konto kan lägga upp nya stigar (som lokal admin godkänner). Appen kostar inget, har ingen reklam och du behöver faktiskt inte ens ett konto för den mest grundläggande funktionen = att hitta runt. Kolla in Rinkebyskogen här:
https://www.trailforks.com/region/rinkebyskogen-16487/

Ute i skogen kan du i appen direkt rapporta om problem med koppling till stignamn och position, och kroka på bild tagen med mobilkameran. På websajten går det också att se vilka som kört en specifik stig och på så sätt hitta andra som rör sig i området. T.ex kan man i länken nedan se att Randigeralf cyklade just Gula slingan den 10 juli. Kopplingar till Strava kan också göras automatiskt. Med mera.
https://www.trailforks.com/trails/gula-slingan/ridelogs/

/Örjan, Trailforks admin för Stockholmslän och Norrtälje

Doctor C sa:
Tanken är att bland annat kunna:

Rapportera om status på stigarna (nedfallna träd, snö/is/lera/vatten, cyklistfällor etc)
Varna för galningar
Skryta om sina prestationer
Lära känna andra cyklister i området
Hitta någon att cykla med
Tipsa om nya stigar
Osv.

Rinkebyskogen
På Röda spåret lägger någon eller några lägger ut kvistar, grenar och träd från "Röda motlutet" och bort till Grön-vita banan. Om det skulle ske någon enstaka gång skulle jag inte bry mig, men det händer nästan varje vecka. Brukar få lägga 10-15 minter extra på uppvärmningsrundan att rensa banan. Vore bra om de som använder stigarna hjälps åt att rensa dem från sådant som läggs ut eller vindfälls

Angående omkullblåsta träd över markerade stigar brukar det gå bra att mejla eller ringa ansvarig kommuns parkförvaltning och de brukar rensa stigarna inom några dagar. Görs ingen felanmälan händer inget. Förra året låg en stor gran över grusvägen vid Fjäturens kraftstation i typ 6 månader. Jag har gjort 2 felanmälningar denna sommar och som snabbast var stigen röjd efter 2 dagar.

Rinkebyskogen
Hej!

Ny på MTB men har inte långt till detta område, är det tillåtet att cykla i motionsspåren? Vet att andra ställen säger nej till det =( Men antar det är bara att köra eftersom denna tråd finns? =)

Rinkebyskogen
Jag kör mycket i dessa trakter. letar alltid efter utförslöpor och stök.
har dragit en stig där "skumprundan" och kör gärna även runt Väsjöbacken.
@Rixpucko på elljusspåren är det förbud mot cykling men i övrigt så........

Rinkebyskogen
rixpucko sa:
Ny på MTB men har inte långt till detta område, är det tillåtet att cykla i motionsspåren? Vet att andra ställen säger nej till det =( Men antar det är bara att köra eftersom denna tråd finns? =)

Nej, officiellt är det bara tillåtet att cykla på anlagda stigar exklusive motionsspår typ Enebybergs IPs 2.5, 5, 10 samt Mörtsjöns 2.5.
I princip är enbart Roslagsleden och några anslutande grusvägar godkända för cykling.

Att många cyklar i skogarna innebär inte att det okej enligt naturreservatens skötselplaner. Om du visar hänsyn och möter alla glatt med ett stort smajl är risken mindre att kommunerna får in ilskna samtal om otrevliga MTB:are.

Rinkebyskogen
Bra tråd! Jag kör ofta spontanrundor i området eftersom jag bor i skarpäng. Mer sällskap vore kul! Gillar bäst gula slingan och där runt om. Och runt rösjön finns en del fint också. Röda är för jäkla stökig och långsam.

Rinkebyskogen
Schoobang sa:
Röda är för jäkla stökig och långsam.
Jag tycker inte att det är någon större skillnad på Röda och den Gula. Den Röda har några hinder som med fördel tas med fart och så kan röda motlutet vara knäckande.
Grön/vita (terrängbanan) har en blandning av tekniska utmaningar, backar och flow. Givetvis bör sträckningen genom Enenbybergs IP undvikas. Tex är U-svängen ner mot Rösjöängar en riktig tuffing.
Runt Kärringsjön finns flera roliga sträckor som Väggen, Roslagsleden förbi vindskyddet och Sjöslingan, Backen upp (och inte minst Mörtsjön SS3). Skumprundan SS2 är som namnet antyder skumpig och har ett av områdets snabbaste avslut med runt 40 km/h i en rotmatta om man vågar släppa på utför.
Roslagsleden längs Fjäturens södra strand är bitvis stenig, men hittar man bara en bra linje genom stenar och rötter har stigen ett skönt flyt och avslutas med hopp från spången över diket.
Skogsslingan inkluderat påfartssträckan från Täbyvägen är rolig, bortsett från den grusade rid/löpstigen.

Rinkebyskogen
Körde gula-röda idag med utgångspunkt Sätra Ängar. Passade på att städa bort lite utlagda cyklisthinder (stenar och grova grenar) från förbindelsespåret mellan röda och gula. Uppmanar er andra att göra detsamma.

Rinkebyskogen
Kan hända att jag är för feg när jag cyklar röda slingan. Speciellt om jag är ute själv.

Sen tycker jag altorp blåa är rätt kul också. Bra flow bitvis och bra uppmärkt. Nu är det ju inte i Rinkebyskogen iofs, men det är bara en liten avstickare när man befinner sig i dom västra delarna. Smidigt att korsa spåret vid Enebybergs station (om man inte vill ful-korsa) och sen under E18 på fredsvägen till älgstigen.

Rinkebyskogen
Tergorotas sa:
Finns det något riktigt stök och bök att prata om i Rinkebyskogen eller är det bara platta och fina stigar?

Menar du backe med lift eller stigar att cykla upp och nedför? Grövita spåret tror jag har tillräckligt med utmaningar för en stigmotionär.

Runt Kärringsjön finns som jag skrivit tidigare stigar med sten och rötter.

Rinkebyskogen
Blåa slingan is the most fun track - about half the length of Gula Slingan. Good flow (especially the ‘Where’s Josh?’ part) with a few technical sections to keep you on your toes. The start of Blåa begins 100 - 200m just after the start of Gula Slingan 2 on the right hand side of the track (90degree turn). It uses some parts of Gula - but in the opposite direction.
Gula Slingan is also good fun and about twice as long, good flow with a few more technical sections including a deep ditch which takes some practice but is possible, just roll in and out the other side! More fun than Röda in my opinion, but if you combine all three loops you can get a 90min - 2hour ride.
With regard to the rocks and sticks being put out on the track, I’ve given up clearing them away. As soon as you tidy up they come back again, I’ve literally cleared up one day and then ride the same section the next day and they’re back again! Now, I just move the ones that are dangerous. Whoever puts them out doesn’t understand why we ride off-road - the challenge of riding over sticks and rocks! It started a few years ago on ’Länk från gula till röda/Länk från röda till gula’ where we the track runs closest to the houses (so I’m guessing it’s someone who enters the woods on that side) and slowly spread out to Gula and Röda. Thought it was kids at first, but it is obviously someone/group who has a problem with bikers. I always make sure I slow down, smile and say hej - most people don’t mind mountainbikers, unfortunately there’s still a few narrowminded and selfish that do...

Rinkebyskogen
Tänkte dra ut och cykla gula-röda i eftermiddag i lugnt gubbtempo (med fikapaus). Utgår från Nora / Sätra Äng. Om ngn har lust att hänga på släng iväg ett PM.

Rinkebyskogen
Provade den sk Blåa banan i kombination med Röda och Gula. Hade lagt in spåret i GPSen och det var tur för jag tappade markeringarna ibland. Stigarna är lite tajtare än Gulan och den Röda med grenar och buskar som river på ben och armar. Ganska många tvära kurvor och nja, den kändes inte så rolig i dag med kvällsljus och lite småhala rötter. De flesta banor växer med tiden.

Transportvägen som korsar Gulan 1 i början och slutet har sedan ungefär en vecka tillbaks belagts med ett lager grov makadam och det är en nivåskillnad på någon decimeter. Inget problem att korsa den, men det bör inte satsas alltför hårt vid passagen.

Rinkebyskogen
ejma sa:
Provade den sk Blåa banan i kombination med Röda och Gula. Hade lagt in spåret i GPSen och det var tur för jag tappade markeringarna ibland. Stigarna är lite tajtare än Gulan och den Röda med grenar och buskar som river på ben och armar. Ganska många tvära kurvor och nja, den kändes inte så rolig i dag med kvällsljus och lite småhala rötter. De flesta banor växer med tiden.

Transportvägen som korsar Gulan 1 i början och slutet har sedan ungefär en vecka tillbaks belagts med ett lager grov makadam och det är en nivåskillnad på någon decimeter. Inget problem att korsa den, men det bör inte satsas alltför hårt vid passagen.
Blå är fin men dåligt uppmärkt. T.ex. förstår jag inte hur sträckningen är tänkt när man kommer ner till 262:an och fram till den stora planen vid golfklubben. Detta spår är väl relativt nytt, det blir nog bättre med tiden.

Såg också makadamet på gula. Ska de asfaltera vägen tro?

Rinkebyskogen
Doctor C sa:
T.ex. förstår jag inte hur sträckningen är tänkt när man kommer ner till 262:an och fram till den stora planen vid golfklubben.
Den går norrut och en bit i motsatt riktning mot Gula, se bild. Jag irrade lite innan golfklubben därav den lilla böjen innan Golfklubben.
bla.JPG

Doctor C sa:
Såg också makadamet på gula. Ska de asfaltera vägen tro?
Vet inte, men grovt makadam verkar vara det nya gruset. Nästan alla grusade vägar längs Roslagsleden mellan Brottby och Domarudden har makadam. Ganska obehagligt att cykla på även med MTB.

Senast ändrad:
Rinkebyskogen
ejma sa:
Den går norrut och en bit i motsatt riktning mot Gula, se bild. Jag irrade lite innan golfklubben därav den lilla böjen innan Golfklubben.
Det är just där du irrade som jag tycker att det är otydligt. Stigen går över vägen vid vändplanen, över en vall och ner i skogen. Därefter försvinner stigen och man får ta sig ut till elljusspåret efter bästa förmåga. Väl där är det inga problem att hitta. Det vore bra om man kunde hitta en alternativ sträckning upp till punkten där blå möter gula så att man slipper cykla på ett motionsspår.

Rinkebyskogen
Jag kör i Rinkebyskogen i stort sett varje vecka. Gul, Röd, Blå, Blå triangel, Vit/grön, Roslagsleden...

Jag är klart intresserad av att bygga in lite hopp, drop, north shore eller vad som nu är möjligt. Kanske i första hand på eller i anslutning till den gula eller blå slingan.

Någon har som bekant byggt två hopp över nedfallna träd på gula slingan (bra jobbat!). Jag ser gärna mer sådant.

Är det någon annan som är intresserad av att bygga?

Rinkebyskogen
Hej. Jag är nybliven admin (tillsammans med andra) för Stockholms län på Trailforks och har fått uppdraget att städa upp lite i Rinkebyskogen (på Trailforks då alltså). Jag har ändrat en del långa stigar (röda, gula m.m.) till rutter och lagt till en hel del kortare stigar. Jag har cyklat några gånger i området men har inte 100% koll så ni som cyklar där ta gärna en titt och komma med synpunkter om ni tycker något är fel och behöver ändras. https://www.trailforks.com/region/rinkebyskogen-16487/
Ride on! :D

Rinkebyskogen
paskon78 sa:
Jag kör i Rinkebyskogen i stort sett varje vecka. Gul, Röd, Blå, Blå triangel, Vit/grön, Roslagsleden...

Jag är klart intresserad av att bygga in lite hopp, drop, north shore eller vad som nu är möjligt. Kanske i första hand på eller i anslutning till den gula eller blå slingan.

Någon har som bekant byggt två hopp över nedfallna träd på gula slingan (bra jobbat!). Jag ser gärna mer sådant.

Är det någon annan som är intresserad av att bygga?
Hej!

Se ett av de första inläggen. Rinkebyskogen är ett naturreservat så att bygga saker är väl egentligen inte tillåtet. Tror i och för sig inte att ett litet hopp över ett nedfallet träd stör särskilt många men börjar det likna en mindre bike park inne i skogen kan jag tänka mig att det kan skapa en del motsättningar mellan cyklister och andra grupper.

MEN, om du vill bygga lite hopp på väl utvalda ställen så kommer i alla fall inte jag att ha några invändningar mot det, tvärtom. Sköt det isf via PM, inte i denna tråden. :)

Rinkebyskogen
Hulken sa:
Jag har ändrat en del långa stigar (röda, gula m.m.) till rutter och lagt till en hel del kortare stigar. Jag har cyklat några gånger i området men har inte 100% koll så ni som cyklar där ta gärna en titt och komma med synpunkter om ni tycker något är fel och behöver ändras. https://www.trailforks.com/region/rinkebyskogen-16487/
Ride on! :D

Vem gör svårighetsgraderingen? Tex tycker jag att Åkerrakan på Röda slingan är kanske den svåraste biten pga den potentiellt höga farten. Det är rotmattor, stenar och tvära kurvor. Den är listad som Grön
Skillnaden mellan Återhämtningen och Återhämtningen 2 är minimal. Risken att stå på näsan är snare större på den förstnämnda.

Den Röda slingan finns inte listad som "route".

Rinkebyskogen
ejma. Tack för input. Det är jag som lagt in svårighetsgraden på stigarna och jag hade på känn att det kan ha blivit lite fel, det är just därför jag frågar här. Ett tips är att använda funktionen "rate" vid "difficulty rating", där kan man rösta på vilken svårighetsgrad man tycker är lämplig. Återhämtningen ändrar jag genast till blå svårighetsgrad så den blir samma som 2:an. Den röda slingan låg under riding area Rösjön och finns här: https://www.trailforks.com/route/roda-mtb/ , jag har nu flyttat den till Rinkebyskogen.
Tack igen för nyttig info, jag tar gärna emot mer.

Senast ändrad:
Rinkebyskogen
"Upp och ner mot Grönvit" är minst 100 meter längre i Trailfork än Strava. Om segment lyfts in från Strava bör sträckning och namn stämma.

Rinkebyskogen
Jag missade det stravasegmentet, tack för upplysningen. Jag hade kallat den stigen för Steglitsen, nu har jag bytt namn på den till Fälgmassagen. Det verkar dock som om segmentet börjar mitt på stigen (vad jag kan se på kartan) så därför stämmer inte segmentet helt överens med stigarnas start och mål i Trailforks. Skall kolla upp Roslagsleden vid senare tillfälle, det borde gå att ordna.

Rinkebyskogen
Hulken sa:
Det verkar dock som om segmentet börjar mitt på stigen (vad jag kan se på kartan) så därför stämmer inte segmentet helt överens med stigarnas start och mål i Trailforks.
I fallet med Rinkebyskogen har slingorna dragits i skogen, cyklats med GPS och därefter har slingorna registrerats i Strava som långa segment. De korta segmenten är skapade av cyklister som vill ha koll på hur fort de kör delar av slingan. GPS-spåren är inte alltid korrekta utan kan ligga upp till 50 meter fel på kartan. Dessutom är segmenten inte alltid skapade i Strava Live utan skapade av körda GPS-spår, där Strava inte ger möjlighet att finjustera start och slutpunkt.
Jag tror dock att de flesta uppskattar om stigarna i Trailfork överensstämmer med segmenten i Strava. Tex har Kick'n a flow i Trailforks en startpunkt nere på motionsspåret, men i Strava ca 25-30 meter senare. Denna typ av avvikelse gör det svårt att samköra Trailforks med Strava.

Rinkebyskogen
Jag var ute och trampade lite i Rinkebyskogen på lunchen idag och noterade att surgubbarna vart i farten. Flertalet mindre "stenmurar" byggda över gula slingan och också en massa grövre kvistar av typen som gärna fastnar i ekrar ditlagda. Jag körde ett litet extra fyspass och släpade undan det mesta. Mest för att markera. Lite gulligt om dom tror att en 20cm hög stensamling stoppar, men syftet kanske bara är att irritera.

Rinkebyskogen
Schoobang sa:
Jag var ute och trampade lite i Rinkebyskogen på lunchen idag och noterade att surgubbarna vart i farten. Flertalet mindre "stenmurar" byggda över gula slingan och också en massa grövre kvistar av typen som gärna fastnar i ekrar ditlagda. Jag körde ett litet extra fyspass och släpade undan det mesta. Mest för att markera. Lite gulligt om dom tror att en 20cm hög stensamling stoppar, men syftet kanske bara är att irritera.
Ja, det är ganska fånigt. Ett irritationsmoment men inte mer än så. Vi får hoppas att det inte eskalerar med stålvajrar och fallgropar...

Rinkebyskogen
Jonas_L sa:
Körde röda i lördags morse, inget uppenbart sabotage där iaf. Flyttade någon pinne, men inte så att det kändes systematiskt.

Jag rensade röda banan i fredags kväll och då fanns hinder från Enebyskogsväg i Danderyd till Sollentunasidan dvs halva banan. Allt från små grenar till en 3 meter stock samt stenar upp till 10 kg.

Det är inte på måfå föremålen placeras utan där de kan orsaka mest skada. Inte bara cyklister kan skada sig utan även löpare och vandrare. Grenarna är ofta runda och rullar lätt med cykeln eller någon som placerar foten på den. Stenarna placeras så att de lätt börjar rulla eller glida.
I fredags var jag ganska sur över att behöva rensa stigen typ var 10:e meter och innan det gick att köra ordentligt hade solen gått ner.

I och med att Rinkebyskogen är ett naturreservat är cykling inte helt okej, men det är nog värre att flytta stenar och bygga hinder på stigarna. Gubbarna är inget annat än vandaler. Hoppas jag träffar på dem någon gång när de bygger sina hinder. Grrr!

Rinkebyskogen
Ganska nytillkomna surskallar känns det som, det började på den här nivån i våras... har kört röda/gula i rätt många år och det har inte förekommit sabotage i nån större skala förrän nu, såvitt jag kan minnas.

Jag brukar rensa länken mellan gula och röda nån gång i veckan (förutom den lilla muren de bygger nära anslutningen till gula, den är för gullig)... försöker skicka grenar och stenar en bit in i skogen så att de får leta och släpa lite för att få tillbaka dem - med lite flyt kanske ett ryggskott får gubbarna att tröttna.

Rinkebyskogen
Någon som är sugen på lite pannlampscykling i gubbtempo ikväll runt 21-tiden? Tänkte hålla mig runt gula slingan med diverse avstickare. Släng iväg ett PM isf.

Tillbaka
Topp