Rinkebyskogen

JoekSter

Medlem
Rinkebyskogen
Körde grön/vita igår. Förvisso baklänges. Såg således inte några nya klistermärken. Vore förjävla trist om folk börjar klaga på cykling där... Riktigt rolig stig.

Doctor C

Medlem
Rinkebyskogen
Låt märkena sitta kvar. Cykla vidare. Visa hänsyn.

För mig är detta ett ickeproblem men så uppträder jag också på ett sätt så att jag aldrig får några sura blickar.

ejma

Aktiv medlem
Rinkebyskogen
Doctor C sa:
Egentligen är det ju inget nytt, det råder enligt uppgift cykelförbud på samtliga motionsspår. Klistermärkena är dock nya.
Frågan är varför? Någon som haft en nära-döden-upplevelse med Stravahetsande medelålders konsult och tröttnat?
Egentligen är det cykelförbud i naturreservatet förutom på anlagda vägar/stigar som inte är motionsspår. Mao vägen från Enebyberg till Rösjöängar, samt anslutande vägar till Rösjöbadet i Danderyd samt Kärrdal. Roslagsleden har inget uttalat cykelförbud, men stora delar går på motionsspår i Rinkebyskogen.

Det där med Stravahetsande cyklister tror jag inte på. Stravahetsande terränglöpare springer lika snabbt eller snabbare som de snabbaste Stravacyklisterna kör på stigarna.
Grön/vita är en terrängbana, dvs en löparbana för terränglöpare typ Meraf Bahta. Kanske upplever de problem med cyklister som breder ut sig över hela spåret och hindrar deras framfart?

Näh, jag tror att de som gnäller gör det pga cykelförbudet. Det räcker att du sitter på cykeln för att de skall gå igång. De flesta som cyklar i Rinkebyskogen bor i närområdet och vet vad som gäller och undviker att cykla förbi människor i hög fart.

Doctor C

Medlem
Rinkebyskogen
Det är långt ifrån varje gång jag cyklar gula slingan (som till viss del går på grönvita) som jag stöter på andra människor överhuvudtaget. Och det är väldigt sällan som jag stöter på terränglöpare.

Doctor C

Medlem
Rinkebyskogen
Någon har dumpat bråte över cykelstigen där den går in i skogen igen, norra delarna av gula vid vändplanen. Den fanns där idag runt 13-tiden men inte igår vid samma tid.

Det verkar även som att några av förbudsmärkena försvunnit.

C676C4A3-4A17-4A30-A12E-023AF0C8C173.jpeg

ptrk

Medlem
Rinkebyskogen
Doctor C sa:
Någon har dumpat bråte över cykelstigen där den går in i skogen igen, norra delarna av gula vid vändplanen. Den fanns där idag runt 13-tiden men inte igår vid samma tid.

Det verkar även som att några av förbudsmärkena försvunnit.
Fan va trist med sån dumpning. Varifrån går bilvägen in? Från Enebybergsvägens? Borde anmälas till kommunen iaf tycker jag.

Hstrom

Medlem
Rinkebyskogen
Förstår inte folk som dumpar skräp, vad har man för sinnesstämning när man står där och slänger ut allt? Måste ju vara en utveckling i hjärnan som stannat av.

Annars hur är rinkebyskogen att cykla? Funderat länge på att prova den

Doctor C

Medlem
Rinkebyskogen
Man når den från 262:an via bågskyttebanan men det är en vägbom vid avfarten. Det går även att komma åt den från andra hållet men vägen är smalare (motionsspår) och det är en vägbom precis vid vändplanen. Så det mest sannolika är nog från väg 262. Eller att allt har legat i skogen och man bara samlat upp det på vändplanen i väntan på hämtning. Hoppas på det.

Doctor C

Medlem
Rinkebyskogen
Man kan parkera vid Båtsmanstorpet, Danderydsberg.
Jag bor i området och cyklar så ofta jag får en stund över så svårt att säga när jag är där.

sealmp

Ny medlem
Rinkebyskogen
Det enda positiva med bråtet är ju att man skulle kunna bygga något kul av det, annars helt förkastligt att bara dumpa sådär.

ptrk

Medlem
Rinkebyskogen
Vet någon hur det ligger till med spårens officiella status? Det har motionerats om att anlägga ett mtb-spår i kommunen (utöver altorp) och lät som om kommunen i regel är positiva men att det är fel tajming givet sparande osv.

Frågan är om det kanske skulle kunna gå att bara göra existerande spår officiella. Tänker mig att det kanske är ett sätt att säkra att det inte skrivs in cykelförbud i nån lokal föreskrift...

Eller är det bättre att gerilla-cykla under radarn?

ptrk

Medlem
Rinkebyskogen
ejma sa:
ptrk sa:
Vet någon hur det ligger till med spårens officiella status? Det har motionerats om att anlägga ett mtb-spår i kommunen (utöver altorp) och lät som om kommunen i regel är positiva men att det är fel tajming givet sparande osv.
Stockholms stigcyklister hade möte med Danderyds kommun förra året, se https://happyride.se/forum/read.php/1/3435247/3442954#msg-3442954
Ah, tack. Känns som om vägen framåt är mer cykling och mindre politik ett tag till... Inte nog emot!

dman

Aktiv medlem
Rinkebyskogen
Hej! Jag cyklar i Rinkebyskogen ibland, mest längst röd, gul, grönvita och blå (den vid Danderyds K:a där jag brukar börjar), men har det ganska svårt att hitta runt och aldrig lyckats ta mig norrut om Enebyberg IP.
Undrar om någon vill visa mig runt någon gång? Helst under helgen eller på kvällar :)
Allt väl!

p3tre

Medlem
Rinkebyskogen
Cyklade röda precis och i det som kallas "röda motlutet" och en bit in på "återhämtningen" så stannade jag pch plockade bort 18 grenar (mått ~1m långa och 1dm tjocka) som placerats över spåret med typ 15meters mellanrum.

Vill ogärna tro att folk försöker förstöra medvetet men det var lite för mycket mönster och alla grenar med spetsiga kvistar vända uppåt.

Bilagor

Doctor C

Medlem
Rinkebyskogen
p3tre sa:
Cyklade röda precis och i det som kallas "röda motlutet" och en bit in på "återhämtningen" så stannade jag pch plockade bort 18 grenar (mått ~1m långa och 1dm tjocka) som placerats över spåret med typ 15meters mellanrum.
Vill ogärna tro att folk försöker förstöra medvetet men det var lite för mycket mönster och alla grenar med spetsiga kvistar vända uppåt.
Hej!
Detta har förekommit tidigare och har även avhandlats i denna tråd. Vi får hjälpas åt att städa upp efter idioten (idioterna?) och cykla vidare.

Pdav

Ny medlem
Rinkebyskogen
Noticed the same on ’Länk från gula till röda/Länk från röda till gula’ a few weeks ago. Been happening for a few years now. A while back we cleared the area around that section so that there would be less branches/rocks for the idiot to use - carried everything as far away as possible. Didn’t make much difference, whoever does it must be reasonably strong/fit/crazy because 10-15kg rocks are being carried up from the motionspåret!

Rinkebyskogen
p3tre sa:

Bra städat!

Rinkebyskogen
Skulle någon vilja ta ett par timmar och visa mig runt, kanske till helgen? Bor i Bergshamra och har bara varit i Rinkebyskogen ett par gånger, dock ej på cykel.

Doctor C

Medlem
Rinkebyskogen
På kort tid har jag vid två tillfällen fått tubeless-punktering på gult spår efter att ha skickat de två hoppen som någon byggt efter backen från vändplanen. Av skadorna på däcket att döma skulle det kunna vara en spik eller något annat vasst. Har dock inte inspekterat hoppen eller landningarna än. Så håll utkik där.

ejma

Aktiv medlem
Rinkebyskogen
Doctor C sa:
På kort tid har jag vid två tillfällen fått tubeless-punktering på gult spår efter att ha skickat de två hoppen som någon byggt efter backen från vändplanen.
Åkte förbi där i veckan och som långsamåkare hade jag tid att stanna till och inspekterade hoppen. Finns inga spikar, skruvar eller annat som sticker upp. Inte heller den fallfärdiga spången har uppstickande spikar. En björk ligger över stigen en bit bort.

Såg att Röda banan har fått två nya spänger, en efter Enebyskogsväg och andra vid Röda motlutet. Trevligt initiativ av den/de som gjort dem.

Doctor C

Medlem
Rinkebyskogen
ejma sa:
Doctor C sa:
På kort tid har jag vid två tillfällen fått tubeless-punktering på gult spår efter att ha skickat de två hoppen som någon byggt efter backen från vändplanen.
Åkte förbi där i veckan och som långsamåkare hade jag tid att stanna till och inspekterade hoppen. Finns inga spikar, skruvar eller annat som sticker upp. Inte heller den fallfärdiga spången har uppstickande spikar. En björk ligger över stigen en bit bort.

Såg att Röda banan har fått två nya spänger, en efter Enebyskogsväg och andra vid Röda motlutet. Trevligt initiativ av den/de som gjort dem.
Ok. Bra att du kollade. Då kanske det bara är en ren slump. Får ladda mindre i hoppen fortsättningsvis.

Doctor C

Medlem
Rinkebyskogen
Riktigt blött i skogen nu, kan inte minnas när det var så här blött senast. Det här är bara ett av flera ställen där det normalt sett inte samlas några större mängder vatten.
B2CE864D-C253-4646-92C3-30F7B39D5070.jpeg

Doctor C

Medlem
Rinkebyskogen
Torrt och fint på de flesta ställen men surhålen finns kvar. Det dröjer nog några veckor innan de torkar upp. Ovanligt mycket folk i skogen så man får tänka lite extra på att visa hänsyn. Såg till min glädje att någon har fixat ett roligt litet feature i sagoskogen på gula, i närheten av Båtsmanstorpet.

98B073C3-D19A-4364-97E6-82A6007CBF57.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer