Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Doctor C sa:Egentligen är det ju inget nytt, det råder enligt uppgift cykelförbud på samtliga motionsspår. Klistermärkena är dock nya.
Frågan är varför? Någon som haft en nära-döden-upplevelse med Stravahetsande medelålders konsult och tröttnat?
Doctor C sa:Någon har dumpat bråte över cykelstigen där den går in i skogen igen, norra delarna av gula vid vändplanen. Den fanns där idag runt 13-tiden men inte igår vid samma tid.
Det verkar även som att några av förbudsmärkena försvunnit.
Mycket bra. Säg till om du vill ha guidning.Hstrom sa:Annars hur är rinkebyskogen att cykla? Funderat länge på att prova den
Doctor C sa:Mycket bra. Säg till om du vill ha guidning.Hstrom sa:Annars hur är rinkebyskogen att cykla? Funderat länge på att prova den
ptrk sa:Vet någon hur det ligger till med spårens officiella status? Det har motionerats om att anlägga ett mtb-spår i kommunen (utöver altorp) och lät som om kommunen i regel är positiva men att det är fel tajming givet sparande osv.
ejma sa:ptrk sa:Vet någon hur det ligger till med spårens officiella status? Det har motionerats om att anlägga ett mtb-spår i kommunen (utöver altorp) och lät som om kommunen i regel är positiva men att det är fel tajming givet sparande osv.
Stockholms stigcyklister hade möte med Danderyds kommun förra året, se https://happyride.se/forum/read.php/1/3435247/3442954#msg-3442954
Hej!p3tre sa:Cyklade röda precis och i det som kallas "röda motlutet" och en bit in på "återhämtningen" så stannade jag pch plockade bort 18 grenar (mått ~1m långa och 1dm tjocka) som placerats över spåret med typ 15meters mellanrum.
Vill ogärna tro att folk försöker förstöra medvetet men det var lite för mycket mönster och alla grenar med spetsiga kvistar vända uppåt.
p3tre sa:Cyklade röda precis och i det som kallas "röda motlutet" och en bit in på "återhämtningen" så stannade jag pch plockade bort 18 grenar (mått ~1m långa och 1dm tjocka) som placerats över spåret med typ 15meters mellanrum.
Vill ogärna tro att folk försöker förstöra medvetet men det var lite för mycket mönster och alla grenar med spetsiga kvistar vända uppåt.
Jag visar gärna runt. Just denna helg funkar dåligt för mig.itisasitis sa:Skulle någon vilja ta ett par timmar och visa mig runt, kanske till helgen? Bor i Bergshamra och har bara varit i Rinkebyskogen ett par gånger, dock ej på cykel.
Åkte förbi där i veckan och som långsamåkare hade jag tid att stanna till och inspekterade hoppen. Finns inga spikar, skruvar eller annat som sticker upp. Inte heller den fallfärdiga spången har uppstickande spikar. En björk ligger över stigen en bit bort.Doctor C sa:På kort tid har jag vid två tillfällen fått tubeless-punktering på gult spår efter att ha skickat de två hoppen som någon byggt efter backen från vändplanen.
Ok. Bra att du kollade. Då kanske det bara är en ren slump. Får ladda mindre i hoppen fortsättningsvis.ejma sa:Åkte förbi där i veckan och som långsamåkare hade jag tid att stanna till och inspekterade hoppen. Finns inga spikar, skruvar eller annat som sticker upp. Inte heller den fallfärdiga spången har uppstickande spikar. En björk ligger över stigen en bit bort.Doctor C sa:På kort tid har jag vid två tillfällen fått tubeless-punktering på gult spår efter att ha skickat de två hoppen som någon byggt efter backen från vändplanen.
Såg att Röda banan har fått två nya spänger, en efter Enebyskogsväg och andra vid Röda motlutet. Trevligt initiativ av den/de som gjort dem.

Det är ändå ett steg framåt. Cykling i Rinkebyreservatet har varit förbjudet sedan det bildades och cykling i motionsspåren har aldrig varit tillåtet.Med 45km identifierade cykelstigar, samt ett klarlagt stort allmänt stigande intresse och i närområdet en av Sveriges största mtb klubbar med barn och ungdomsverksamhet landar man alltså i 4km bli anlagd cykelstig. Resten blir förbjudet.
Kanske, om det inte bara ökar konflikterna. Har svårt att tro att folk kommer sluta cykla på t ex röda och gula. Hade varit enklare att åtminstone tillåta dessa redan etablerade stigar. Har cyklat till och från i området och aldrig stött på sura miner på stigarna, tvärtom. När vi förpassas till en mkt begränsad del, med som det verkar enbart en anslutningsväg, så tror jag många kommer att fortsätta att cykla som vanligt.Det är ändå ett steg framåt. Cykling i Rinkebyreservatet har varit förbjudet sedan det bildades och cykling i motionsspåren har aldrig varit tillåtet.
Det tror jag inte heller och inte författarna av förslaget.Har svårt att tro att folk kommer sluta cykla på t ex röda och gula. Hade varit enklare att åtminstone tillåta dessa redan etablerade stigar.
Det tror jag inte heller och inte författarna av förslaget.
Jag tror att läget för den nya banan är bra ur konfliktsynpunkt. Den ligger inte i anslutning till boende som Röda och Gula gör. Rinkebyskogen ligger i Danderyds kommun, men Täby och Sollentuna är grannar med boende vid gränsen. Många tar promenader på stigarna och rastar sina hundar på stigarna där de båda rundorna går.Precis och trots det väljer man att förbjuda vilket jag tror kommer att snarare eskalera konflikterna. Konflikter som jag inte upplevt alls. Jag tror att både anlägga en bana och tillåta röda och gula hade fått majoriteten att respektera förbud på övriga stigar. Jag tycker Bogesund är ett bra exempel på det.
Jag får ta tillbaks detta, delvis. Har cyklat banan ett par gånger och sträckan längs golfbanan som går på grusvägar är inte helt lyckad. Förutom att stigen bitvis är snabb finns många skymda svängar.Jag tror att läget för den nya banan är bra ur konfliktsynpunkt.