Rinkebyskogen

Rinkebyskogen
Körde grön/vita igår. Förvisso baklänges. Såg således inte några nya klistermärken. Vore förjävla trist om folk börjar klaga på cykling där... Riktigt rolig stig.

Rinkebyskogen
Låt märkena sitta kvar. Cykla vidare. Visa hänsyn.

För mig är detta ett ickeproblem men så uppträder jag också på ett sätt så att jag aldrig får några sura blickar.

Rinkebyskogen
Doctor C sa:
Egentligen är det ju inget nytt, det råder enligt uppgift cykelförbud på samtliga motionsspår. Klistermärkena är dock nya.
Frågan är varför? Någon som haft en nära-döden-upplevelse med Stravahetsande medelålders konsult och tröttnat?

Egentligen är det cykelförbud i naturreservatet förutom på anlagda vägar/stigar som inte är motionsspår. Mao vägen från Enebyberg till Rösjöängar, samt anslutande vägar till Rösjöbadet i Danderyd samt Kärrdal. Roslagsleden har inget uttalat cykelförbud, men stora delar går på motionsspår i Rinkebyskogen.

Det där med Stravahetsande cyklister tror jag inte på. Stravahetsande terränglöpare springer lika snabbt eller snabbare som de snabbaste Stravacyklisterna kör på stigarna.
Grön/vita är en terrängbana, dvs en löparbana för terränglöpare typ Meraf Bahta. Kanske upplever de problem med cyklister som breder ut sig över hela spåret och hindrar deras framfart?

Näh, jag tror att de som gnäller gör det pga cykelförbudet. Det räcker att du sitter på cykeln för att de skall gå igång. De flesta som cyklar i Rinkebyskogen bor i närområdet och vet vad som gäller och undviker att cykla förbi människor i hög fart.

Rinkebyskogen
Det är långt ifrån varje gång jag cyklar gula slingan (som till viss del går på grönvita) som jag stöter på andra människor överhuvudtaget. Och det är väldigt sällan som jag stöter på terränglöpare.

Rinkebyskogen
Någon har dumpat bråte över cykelstigen där den går in i skogen igen, norra delarna av gula vid vändplanen. Den fanns där idag runt 13-tiden men inte igår vid samma tid.

Det verkar även som att några av förbudsmärkena försvunnit.

C676C4A3-4A17-4A30-A12E-023AF0C8C173.jpeg

Rinkebyskogen
Doctor C sa:
Någon har dumpat bråte över cykelstigen där den går in i skogen igen, norra delarna av gula vid vändplanen. Den fanns där idag runt 13-tiden men inte igår vid samma tid.

Det verkar även som att några av förbudsmärkena försvunnit.

Fan va trist med sån dumpning. Varifrån går bilvägen in? Från Enebybergsvägens? Borde anmälas till kommunen iaf tycker jag.

Rinkebyskogen
Förstår inte folk som dumpar skräp, vad har man för sinnesstämning när man står där och slänger ut allt? Måste ju vara en utveckling i hjärnan som stannat av.

Annars hur är rinkebyskogen att cykla? Funderat länge på att prova den

Rinkebyskogen
Man når den från 262:an via bågskyttebanan men det är en vägbom vid avfarten. Det går även att komma åt den från andra hållet men vägen är smalare (motionsspår) och det är en vägbom precis vid vändplanen. Så det mest sannolika är nog från väg 262. Eller att allt har legat i skogen och man bara samlat upp det på vändplanen i väntan på hämtning. Hoppas på det.

Rinkebyskogen
Man kan parkera vid Båtsmanstorpet, Danderydsberg.
Jag bor i området och cyklar så ofta jag får en stund över så svårt att säga när jag är där.

Rinkebyskogen
Vet någon hur det ligger till med spårens officiella status? Det har motionerats om att anlägga ett mtb-spår i kommunen (utöver altorp) och lät som om kommunen i regel är positiva men att det är fel tajming givet sparande osv.

Frågan är om det kanske skulle kunna gå att bara göra existerande spår officiella. Tänker mig att det kanske är ett sätt att säkra att det inte skrivs in cykelförbud i nån lokal föreskrift...

Eller är det bättre att gerilla-cykla under radarn?

Rinkebyskogen
ejma sa:
ptrk sa:
Vet någon hur det ligger till med spårens officiella status? Det har motionerats om att anlägga ett mtb-spår i kommunen (utöver altorp) och lät som om kommunen i regel är positiva men att det är fel tajming givet sparande osv.

Stockholms stigcyklister hade möte med Danderyds kommun förra året, se https://happyride.se/forum/read.php/1/3435247/3442954#msg-3442954

Ah, tack. Känns som om vägen framåt är mer cykling och mindre politik ett tag till... Inte nog emot!

Rinkebyskogen
Hej! Jag cyklar i Rinkebyskogen ibland, mest längst röd, gul, grönvita och blå (den vid Danderyds K:a där jag brukar börjar), men har det ganska svårt att hitta runt och aldrig lyckats ta mig norrut om Enebyberg IP.
Undrar om någon vill visa mig runt någon gång? Helst under helgen eller på kvällar :)
Allt väl!

Rinkebyskogen
Cyklade röda precis och i det som kallas "röda motlutet" och en bit in på "återhämtningen" så stannade jag pch plockade bort 18 grenar (mått ~1m långa och 1dm tjocka) som placerats över spåret med typ 15meters mellanrum.

Vill ogärna tro att folk försöker förstöra medvetet men det var lite för mycket mönster och alla grenar med spetsiga kvistar vända uppåt.

Bilagor

• 20190904_112731.jpg
    20190904_112731.jpg
    823.3 KB · Besök: 160
Rinkebyskogen
p3tre sa:
Cyklade röda precis och i det som kallas "röda motlutet" och en bit in på "återhämtningen" så stannade jag pch plockade bort 18 grenar (mått ~1m långa och 1dm tjocka) som placerats över spåret med typ 15meters mellanrum.
Vill ogärna tro att folk försöker förstöra medvetet men det var lite för mycket mönster och alla grenar med spetsiga kvistar vända uppåt.
Hej!
Detta har förekommit tidigare och har även avhandlats i denna tråd. Vi får hjälpas åt att städa upp efter idioten (idioterna?) och cykla vidare.

Rinkebyskogen
Noticed the same on ’Länk från gula till röda/Länk från röda till gula’ a few weeks ago. Been happening for a few years now. A while back we cleared the area around that section so that there would be less branches/rocks for the idiot to use - carried everything as far away as possible. Didn’t make much difference, whoever does it must be reasonably strong/fit/crazy because 10-15kg rocks are being carried up from the motionspåret!

Rinkebyskogen
p3tre sa:

Bra städat!

Rinkebyskogen
Skulle någon vilja ta ett par timmar och visa mig runt, kanske till helgen? Bor i Bergshamra och har bara varit i Rinkebyskogen ett par gånger, dock ej på cykel.

Rinkebyskogen
På kort tid har jag vid två tillfällen fått tubeless-punktering på gult spår efter att ha skickat de två hoppen som någon byggt efter backen från vändplanen. Av skadorna på däcket att döma skulle det kunna vara en spik eller något annat vasst. Har dock inte inspekterat hoppen eller landningarna än. Så håll utkik där.

Rinkebyskogen
Doctor C sa:
På kort tid har jag vid två tillfällen fått tubeless-punktering på gult spår efter att ha skickat de två hoppen som någon byggt efter backen från vändplanen.
Åkte förbi där i veckan och som långsamåkare hade jag tid att stanna till och inspekterade hoppen. Finns inga spikar, skruvar eller annat som sticker upp. Inte heller den fallfärdiga spången har uppstickande spikar. En björk ligger över stigen en bit bort.

Såg att Röda banan har fått två nya spänger, en efter Enebyskogsväg och andra vid Röda motlutet. Trevligt initiativ av den/de som gjort dem.

Rinkebyskogen
ejma sa:
Doctor C sa:
På kort tid har jag vid två tillfällen fått tubeless-punktering på gult spår efter att ha skickat de två hoppen som någon byggt efter backen från vändplanen.
Åkte förbi där i veckan och som långsamåkare hade jag tid att stanna till och inspekterade hoppen. Finns inga spikar, skruvar eller annat som sticker upp. Inte heller den fallfärdiga spången har uppstickande spikar. En björk ligger över stigen en bit bort.

Såg att Röda banan har fått två nya spänger, en efter Enebyskogsväg och andra vid Röda motlutet. Trevligt initiativ av den/de som gjort dem.
Ok. Bra att du kollade. Då kanske det bara är en ren slump. Får ladda mindre i hoppen fortsättningsvis.

Rinkebyskogen
Riktigt blött i skogen nu, kan inte minnas när det var så här blött senast. Det här är bara ett av flera ställen där det normalt sett inte samlas några större mängder vatten.
B2CE864D-C253-4646-92C3-30F7B39D5070.jpeg

Rinkebyskogen
Torrt och fint på de flesta ställen men surhålen finns kvar. Det dröjer nog några veckor innan de torkar upp. Ovanligt mycket folk i skogen så man får tänka lite extra på att visa hänsyn. Såg till min glädje att någon har fixat ett roligt litet feature i sagoskogen på gula, i närheten av Båtsmanstorpet.

98B073C3-D19A-4364-97E6-82A6007CBF57.jpeg

Rinkebyskogen
Är det bara jag eller är det svårt att hitta i Rinkebyskogen? I torsdags tänkte jag köra Gula Slingan, efter att tidigare bara ha kört en liten del av den (Loopen). Glad i hågen sätter jag fart och har en härlig första del där jag även spred, förhoppningsvis, en positiv syn på cyklister när jag valde att hoppa av och gå förbi en man och hans två hundar snarare än att cykla om dem.

Sen kom jag till de blåa partierna och tappar bort stigen rejält. Det blev mycket stanna och backtracka, stirrandes i mobilen, och inte mycket till cyklande alls. Till slut gav jag upp och genade på Roslagsleden upp till Ride On (som verkade så lättkörd att jag svängde upp på den en bit innan jag vände hemåt).

Vad gör man? Ser till att ha gott om tid på sig de första gångerna till stigen sitter? Skaffar en cykeldator så man kan ha kartan ständigt framme? Är mer uppmärksam på märkning i skogen? Hjälper till att märka upp själv?
1599424921564.png

Rinkebyskogen
Ta dig tid och kör i dagsljus så ser du markeringar och däckspår lättare. Det är ett naturreservat så lite hemliga skall slingorna vara. Det tog mig 3 försök att pricka hela slingan.

Rinkebyskogen
Som både löpare, promenerare och nu nyligen MTB-cyklist i Rinkebyskogen så är jag väldigt tacksam för att ha hittat detta forum och Trailforks. Men jag skulle ändå önska att de som cyklar i spåren respekterar att inte cykla i av kommunen uppmärkta spår, dvs de med plåtbrickorna uppspikade på träd och stolpar. För det blir lerigare, utan tvekan. Sträckan från Sätraäng, mitt emot Edsviksvägens ände är bra lerig och blir inte bättre av cykeldäcken. Så om man kan ta för vana att från 262 åka in antingen vid Bågskyttebanan, Gamla Jaktskyttebanan eller uppfartvägen till Käppalatunnelns ventilationstorn istället så är jag och fler med mig tacksamma.

Rinkebyskogen
Med 45km identifierade cykelstigar, samt ett klarlagt stort allmänt stigande intresse och i närområdet en av Sveriges största mtb klubbar med barn och ungdomsverksamhet landar man alltså i 4km bli anlagd cykelstig. Resten blir förbjudet.
Det är ändå ett steg framåt. Cykling i Rinkebyreservatet har varit förbjudet sedan det bildades och cykling i motionsspåren har aldrig varit tillåtet.

Rinkebyskogen
Det är ändå ett steg framåt. Cykling i Rinkebyreservatet har varit förbjudet sedan det bildades och cykling i motionsspåren har aldrig varit tillåtet.
Kanske, om det inte bara ökar konflikterna. Har svårt att tro att folk kommer sluta cykla på t ex röda och gula. Hade varit enklare att åtminstone tillåta dessa redan etablerade stigar. Har cyklat till och från i området och aldrig stött på sura miner på stigarna, tvärtom. När vi förpassas till en mkt begränsad del, med som det verkar enbart en anslutningsväg, så tror jag många kommer att fortsätta att cykla som vanligt.

Rinkebyskogen
Jag har cyklat det nya spåret ett par gånger. Det har sina ljusglimtar men något saknas enligt mig. Man utnyttjar inte på långa vägar terrängens potential och några tekniska features, hopp eller liknande finns inte. Att man dessutom drar ut spåret på Roslagsleden utmed golfbanan är lite oansvarigt då det lätt går att komma upp i höga hastigheter där och sikten är skymd på vissa ställen.

På det hela taget ändå positivt men det får inte stanna här.

Rinkebyskogen
Har svårt att tro att folk kommer sluta cykla på t ex röda och gula. Hade varit enklare att åtminstone tillåta dessa redan etablerade stigar.
Det tror jag inte heller och inte författarna av förslaget.

MEN, det öppnar upp för grupper att köra på den nya banan, liksom föräldrar kan ta med sig barnen utan att vara ett dåligt föredöme och lagbrytare.
Täby mtb har kört på grusvägarna kring täbybadet vid Rösjön för att inte bryta mot allemansrätten. Jag antar att de får köra på den nya banan i grupp.

Röda och Gula har hittills varit fria från hårt slitage. Betydligt värre är det med de mer enduro-lika spåren ner mot Fjäturen. Dessa spår har varit vanliga stigar under flera decennier, men kördes sönder på mindre än en sommar. Att skadorna egentligen är små, spelar ingen roll, det är vad besökare ser som spelar roll.

Rinkebyskogen
Det tror jag inte heller och inte författarna av förslaget.

Precis och trots det väljer man att förbjuda vilket jag tror kommer att snarare eskalera konflikterna. Konflikter som jag inte upplevt alls. Jag tror att både anlägga en bana och tillåta röda och gula hade fått majoriteten att respektera förbud på övriga stigar. Jag tycker Bogesund är ett bra exempel på det.

Rinkebyskogen
Precis och trots det väljer man att förbjuda vilket jag tror kommer att snarare eskalera konflikterna. Konflikter som jag inte upplevt alls. Jag tror att både anlägga en bana och tillåta röda och gula hade fått majoriteten att respektera förbud på övriga stigar. Jag tycker Bogesund är ett bra exempel på det.
Jag tror att läget för den nya banan är bra ur konfliktsynpunkt. Den ligger inte i anslutning till boende som Röda och Gula gör. Rinkebyskogen ligger i Danderyds kommun, men Täby och Sollentuna är grannar med boende vid gränsen. Många tar promenader på stigarna och rastar sina hundar på stigarna där de båda rundorna går.

Dessutom kommer en underhållskostnad med stigarna. Ca 10 stora träd per år brukar blåsa över respektive runda. I dag är det i stort bara cyklister som rensar stigarna. Om kommunnen tar ansvar ökar deras kostnader. Träden som blåser över tex Roslagsleden ligger ibland flera år innan de röjs bort av kommunen.

Rinkebyskogen
Jag tror att läget för den nya banan är bra ur konfliktsynpunkt.
Jag får ta tillbaks detta, delvis. Har cyklat banan ett par gånger och sträckan längs golfbanan som går på grusvägar är inte helt lyckad. Förutom att stigen bitvis är snabb finns många skymda svängar.

Någon som vet om Täby MTB eller annan cykelorganisation varit med när banan planerades?
Märkningen med svarta skyltar är svår att se speciellt under ansträngning. Varför inte gula skyltar som även syns i sämre ljus? Nu har de använt gula skyltar för att visa vart mtb stigen INTE går.
Många svängar är tvära. Medveten om att slingan är dragen på befintliga stigar, men >90 graders svängar på rotmattor när farten är relativt hög är oskönt.
Den norra delen i kraftgatan är säkert fin på våren innan gräset börjat växa, men nu hänger högt gräs och hallonbuskar över stigen och det är svårt att se stubbar och stenar.

Kanske blir slingan bättre med tiden, men nu tycker jag att den inte lever upp som värdig ersättare till Gula och Röda.

Den enorma skada GRANBARKBORREN gjort på Rinkebyskogen börjar nu visa sig på allvar. Granar börjar falla kors och tvärs i skogen, främst stora gamla träd. Nedanför Skärrdal ner mot Roslagsleden har skogen avverkats liksom på många andra platser. Vad jag förstår kommer dessa träd få ligga och stora delar av skogen kommer se ut som ett plockepinn många år framöver. Kanske positivt för de som vill bygga hopp mm?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp