Rinkebyskogen

Rinkebyskogen
Gula är ok. Någon (kommunen?) har sågat bort ett av dom värsta nedblåsta träden som man innan var tvungen att lyfta över innan. Sedan är det ett stort parti ganska nära scoutgården (en bit in i skogen från Enbybergsvägen) med nedfallna träd som man får trixa sig runt. Beroende på om detta kommer röjas eller inte så finns det potential att bygga ngt kul över dessa träd...

Rinkebyskogen
Kört röda och en liten variant av gula ikväll. Röda kanonbra, ett par träd som man tar sig runt med lätthet. Gula länken kan man skippa, iaf sträckan parallellt med husen. Ligger flera stora träd där. Gula också bra förutom ett par ställen. Ligger ett irriterande träd efter stenarna på Petite DH.
Annars hårt, greppigt och snabbt!

Rinkebyskogen
Stravasegment, är inte på gula.
På hällarna svänger man ner vänster vid ett ensamt träd. Gula fortsätter rakt fram ca 50m mot elljusspåret och tar vänster där.

Bilagor

• Screenshot_20190125-084810.jpg
    Screenshot_20190125-084810.jpg
    65.5 KB · Besök: 107
Rinkebyskogen
frippa sa:
Kört röda och en liten variant av gula ikväll. Röda kanonbra, ett par träd som man tar sig runt med lätthet. Gula länken kan man skippa, iaf sträckan parallellt med husen. Ligger flera stora träd där. Gula också bra förutom ett par ställen. Ligger ett irriterande träd efter stenarna på Petite DH.

Funkis utan dubb?

Rinkebyskogen
thomalin sa:
frippa sa:

Funkis utan dubb?

Japp, inga problem!

Rinkebyskogen
Sagoskogen i Nariz Raton har drabbats hårt och några av de fina gamla granarna är knäckta. En stor förlust för Rinkebyskogen.

IMG_1473-2.jpg

Rinkebyskogen
Doctor C sa:
Hej! Någon som varit ute i området och kan avlägga en statusrapport?
Jag var ute på röda förra helgen och det gick inte snabbt. Släpade cykeln på de flesta sträckor som inte gick utför. Röda motlutet var en bäck. En del småträd som knäckts av blötsnö och blåst.
Om vädret är är bra spelar det inte så stor roll att cykelupplevelsen inte är på topp.

Rinkebyskogen
Körde en kort runda ikväll. Såväl röda som gula är cyklingsbara men det är väldigt isigt på sina håll. Dubbdäck är ett måste om man inte vill leda cykeln långa sträckor alt cykla vid sidan om stigen.

Rinkebyskogen
Var ute igår och idag på gula spåret. Snön har nästan försvunnit men det är lite isgator kvar på vissa ställen. Tycker dock inte att det motiverar dubbdäck.

Upptäckte även lite nya gula pilar som jag inte sett förut. Har man dragit om det gula spåret?

Rinkebyskogen
Jag myskörde Röda och Gula under helgen. Den Gula, speciellt norra delen, har betydligt mer is och smältvatten än den Röda. Hade ca 25 cm stillaliggande vatten som djupast samt några bäckar/diken med bra sprutt. Bitvis ligger 10-15 cm is på marken.

Uppmanar dock till att inte köra med ståldubb. Några rotmattor med motlut ser för jävliga ut nu bara för att någon eller några känt sig tvungna köra med dubb. Bara en tidsfråga innan rotmattorna faller sönder och jorden de bundit faller bort.

En stor del av stigarna är rensade på nedfallna träd, men gammelgranarna ligger delvis kvar. Det finns några träd som hänger tvärs stigen och kan rasa när som helst.

Rinkebyskogen
Körde en sväng på gula igår. Det är blött på stigarna nu, riktigt sugande underlag. Det ligger fortfarande is på vissa ställen men den är rutten och ganska greppig. Behövde bara hålla igen på ett par ställen. Känns som att våren äntligen är här nu.

Rinkebyskogen
NEEEEEEJ!!! Inte ett träd till! :(
Tallen har stått där i minst 100 år. Varför ramlar den nu? Det har ju inte blåst så vansinnigt mycket.
Den ligger tvärs över grönvita. Kan man få kommunen att röja den tro?

Bilagor

• 655CDA7A-91C5-4E0C-83BD-AA8F0A8A6197.jpeg
    655CDA7A-91C5-4E0C-83BD-AA8F0A8A6197.jpeg
    761.8 KB · Besök: 166
Senast ändrad:
Rinkebyskogen
Doctor C sa:
Tallen har stått där i minst 100 år. Varför ramlar den nu? Det har ju inte blåst så vansinnigt mycket.

Sällan har jag haft så många orsaker att öva bunny hop. Det har fallit fler träd de senaste 2 veckorna.

Det blir många nya stigar nu.

Rinkebyskogen
ejma sa:
Doctor C sa:
Sällan har jag haft så många orsaker att öva bunny hop. Det har fallit fler träd de senaste 2 veckorna.
Det blir många nya stigar nu.
Hoppar du det där trädet så är du riktigt vass.
Detta är för övrigt det enda träd som blockerar gul slinga (i alla fall i måndags). Resten har blivit undanröjda. Hur det ser ut med röda vet jag inte.

Rinkebyskogen
Tänkte testa Rinkebyskogen för första gången idag, kommer med bil. Funkar det att parkera vi golfklubben? Var parkerar man för smidigast anslutning till spåren?

Rinkebyskogen
thomalin sa:
Tänkte testa Rinkebyskogen för första gången idag, kommer med bil. Funkar det att parkera vi golfklubben? Var parkerar man för smidigast anslutning till spåren?
Det enklaste är nog vid Båtsmanstorpet. Avslutningen ner mot parkeringen är riktigt kul. Golfklubben funkar också men då får man cykla ett hundratal meter på elljusspår.

Rinkebyskogen
Doctor C sa:
Detta är för övrigt det enda träd som blockerar gul slinga (i alla fall i måndags). Resten har blivit undanröjda. Hur det ser ut med röda vet jag inte.
I mitten av veckan låg en mindre asp eller liknande några decimeter ovan stigen i nordvästra delen. I kilen väster om grusrakan ligger väldigt många träd över de norra anslutningsstigarna till gulan.

Rinkebyskogen
ejma sa:
Doctor C sa:
I mitten av veckan låg en mindre asp eller liknande några decimeter ovan stigen i nordvästra delen. I kilen väster om grusrakan ligger väldigt många träd över de norra anslutningsstigarna till gulan.
Träden på gul-röda länken har ju legat där sedan stormen. Aspen känner jag inte till dock. Får kolla på det.
Men med tanke på att det blåste lite igår lär det väl vara plockepinn i hela skogen. ?

Rinkebyskogen
Doctor C sa:
thomalin sa:
Det enklaste är nog vid Båtsmanstorpet. Avslutningen ner mot parkeringen är riktigt kul. Golfklubben funkar också men då får man cykla ett hundratal meter på elljusspår.

Tack!

Rinkebyskogen
För några år sedan, innan jag började cykla i Rinkebyskogen regelbundet, provade jag en tur dom kallades ”Skumprundan”. Fanns att ladda ner som .gpx under Turtips. Minns att cyklingen runt Rösjön var fint men att jag hade svårt att hitta.

Idag cyklar jag till 90% i Rinkebyskogen. Skulle dock vilja komplettera min vanliga runda (gula+röda) med en avstickare norrut förbi Rösjön och upp mot Fjäturen. Ni som cyklar där, har ni något bra förslag på en tur som utgår från Rösjöns södra spets där röda passerar?

Rinkebyskogen
Körde faktiskt gula första gången igår. Trädet på bilden (som ligger på grönvita) var uppsågat. Tyvärr måste jag nog ändå säga. Jag tycker det ser perfekt ut för ett litet skutt.

Men rinkebyskogen levererade verkligen igår. Fattar inte att jag inte kör där oftare!!

Rinkebyskogen
Ville sa:
Körde faktiskt gula första gången igår. Trädet på bilden (som ligger på grönvita) var uppsågat. Tyvärr måste jag nog ändå säga. Jag tycker det ser perfekt ut för ett litet skutt.
”Litet skutt”...
Om ett 50cm bunny hop är ett litet skutt, vad är då ett stort?
Man hade iofs kunnat bygga en kick på stammen precis som man gjort på en annan del av gula.

Rinkebyskogen
Jag förstår att de som sågar träden ser till att såga bort dem helt. Men får jag inga träd att skutta över så tappar jag flytet i mina skutt.
Då är det inte långt kvar innan jag anser att 50cm blir ett stort skutt.

Så optimalt i min värld är nog att de öppnar en väg genom trädet för de som vill rulla och lämnar en bit träd åt oss som gillar att skutta.

Men förstår att det är önsketänkande.

Rinkebyskogen
Ni som cyklar ofta i rinkebyskogen, hur ofta cyklar ni och vart utgår ni ifrån? Igår hängde jag på friluftsfrämjandet för att testa. Men jag skulle gärna hitta fler som kör i området Gärna som kommer från Sollentunahållet. Jag kommer aldrig ut i skogen själv längre utan tycker det är roligare när det är några fler som kör.

Blir gärna tipsad om grupper på t.ex. FB där turer läggs ut.

Rinkebyskogen
Doctor C sa:
För några år sedan, innan jag började cykla i Rinkebyskogen regelbundet, provade jag en tur dom kallades ”Skumprundan”. Fanns att ladda ner som .gpx under Turtips. Minns att cyklingen runt Rösjön var fint men att jag hade svårt att hitta.

Idag cyklar jag till 90% i Rinkebyskogen. Skulle dock vilja komplettera min vanliga runda (gula+röda) med en avstickare norrut förbi Rösjön och upp mot Fjäturen. Ni som cyklar där, har ni något bra förslag på en tur som utgår från Rösjöns södra spets där röda passerar?

Typ denna runda är ju lätt att lägga till:
https://www.trailforks.com/route/rosjon-runt/
Rekommenderar att köra varvet motsols pga rolig utförsåkning öster om rösjön. Du kan även köra leden "skogsstig" tillbaka som omväxling. Vill du köra lite fjätursrötter så tar du en lite avstickare till höger strax innan norra spetsen.

Rinkebyskogen
Ville sa:
Ni som cyklar ofta i rinkebyskogen, hur ofta cyklar ni och vart utgår ni ifrån? Igår hängde jag på friluftsfrämjandet för att testa. Men jag skulle gärna hitta fler som kör i området Gärna som kommer från Sollentunahållet. Jag kommer aldrig ut i skogen själv längre utan tycker det är roligare när det är några fler som kör.

Jag bor i Skarpäng och försöker ta någon spontan tur i närområdet (dvs rösjön/rinkebyskogen) någon gång i veckan. Oftast på lunchen om jag jobbar hemma eller efter läggning av barn (efter åtta). Det vore jättekul med sällskap men har inte hittat riktigt rätt forum för att leta. Skulle kunna vara här? Eller facebookgruppen "Väsjöbackens bergsgetter! +Sollentuna MTB" kanske?

Rinkebyskogen
Schoobang sa:
Ville sa:

Jag bor i Skarpäng och försöker ta någon spontan tur i närområdet (dvs rösjön/rinkebyskogen) någon gång i veckan. Oftast på lunchen om jag jobbar hemma eller efter läggning av barn (efter åtta). Det vore jättekul med sällskap men har inte hittat riktigt rätt forum för att leta. Skulle kunna vara här? Eller facebookgruppen "Väsjöbackens bergsgetter! +Sollentuna MTB" kanske?
Detta är helt klart rätt forum. Det var därför jag startade tråden. Och apropå det, jag har tagit ledigt hela veckan bland annat för att kunna cykla så om du ska ut på lunchen är jag på. Gärna runt Rösjön och norröver.

Rinkebyskogen
ejma sa:
Doctor C sa:
Skulle dock vilja komplettera min vanliga runda (gula+röda) med en avstickare norrut förbi Rösjön och upp mot Fjäturen.
Det finns ett tips här på sajten https://happyride.se/turtips/715/. Annars är ett tips att titta i Strava vart folk cyklar. Även Trailforks har flera segment och slingor. På västra sidan om Rösjön finns några spår som är lite mer lättkörda.
Lättkörda som i lätta att hitta eller låg svårighetsgrad?

Rinkebyskogen
Körde en runda igår. Östra sidan av Rösjön och Sjöslingan var bra med några riktigt fina utförslöpor. I övrigt tycker jag inte att stigarna inte riktigt håller samma klass som Rinkebyskogen.

Västra sidan av Rösjön är svårhittad. Trailforks är föga till hjälp eftersom det bara är en massa lösa trådar placerade på en karta. Hittar man var de börjar kanske det är bra. Förstår inte varför man inte har sammanhängande segment? Dessutom drygt att behöva stanna hela tiden och fiska upp mobilen för att se var man är.

3E02D372-904D-4491-8E77-7A635D58C50F.jpeg

Rinkebyskogen
Doctor C sa:
Östra sidan av Rösjön och Sjöslingan var bra med några riktigt fina utförslöpor. I övrigt tycker jag inte att stigarna inte riktigt håller samma klass som Rinkebyskogen.

Västra sidan av Rösjön är svårhittad. Trailforks är föga till hjälp eftersom det bara är en massa lösa trådar placerade på en karta. Hittar man var de börjar kanske det är bra. Förstår inte varför man inte har sammanhängande segment?
Att det inte finns sammanhängande segment kan tyckas vara en nackdel, men det går att skarva om man har lite lokalkännedom. Stigarna är brötigare och kräver mer av cyklisten än den gula och röda. Det krävs bättre fart och linjeval för att inte fastna mellan rötter och stenar. Jag kan ge dig en guidning och så får du en rygg att följa.

Rinkebyskogen
Hej!

På Trailforks mappas i första hand stigar som blir till ett stignät. På detta stignät kan man sedan bygga rutter/slingor. Det går bra att klicka ihop en egen rutt för privat bruk eller offentlig som andra kan använda sig av. Det finns flera rutter upplagda på TF. Du kan ladda ned dessa till din smartphone (sätt på önskelistan/wishlist i TF så kommer den upp i TF-appen som en rutt), eller annan GPS-enhet (t.ex. Garmin som har en app just för TF). Man kan också ladda upp en runda man kört (GPX-fil) som en offentlig rutt som andra kan ladda ned och följa.

Vet du om nån stig som saknas på TF går det bra att lägga till den (godkänns sedan av en admin). Det blir bättre om vi är fler som hjälps åt. Även grusvägar/elljuspår med mera kan läggas till som "Access road/trail" för att visa hur man tar sig till olika löst hängande stigar. Men överlag ritar vi endast stigar. (Grus)vägar som inte ligger i anslutning till nån stig bör undvikas att ritas in.

Några färdiga rutter finns här: https://www.trailforks.com/region/rinkebyskogen-16487/routes/

Med vänlig hälsning

Örjan, Sverige-admin i Norrtälje

ejma sa:
Doctor C sa:
Östra sidan av Rösjön och Sjöslingan var bra med några riktigt fina utförslöpor. I övrigt tycker jag inte att stigarna inte riktigt håller samma klass som Rinkebyskogen.

Västra sidan av Rösjön är svårhittad. Trailforks är föga till hjälp eftersom det bara är en massa lösa trådar placerade på en karta. Hittar man var de börjar kanske det är bra. Förstår inte varför man inte har sammanhängande segment?
Att det inte finns sammanhängande segment kan tyckas vara en nackdel, men det går att skarva om man har lite lokalkännedom. Stigarna är brötigare och kräver mer av cyklisten än den gula och röda. Det krävs bättre fart och linjeval för att inte fastna mellan rötter och stenar. Jag kan ge dig en guidning och så får du en rygg att följa.

Senast ändrad:
Rinkebyskogen
ejma sa:
Doctor C sa:

Ja, det vore snällt. Hör av mig via PM.

Rinkebyskogen
Lite varstans utmed grönvita. Många, dock inte alla, skyltar har fått ett klistermärke. Egentligen är det ju inget nytt, det råder enligt uppgift cykelförbud på samtliga motionsspår. Klistermärkena är dock nya.

Frågan är varför? Någon som haft en nära-döden-upplevelse med Stravahetsande medelålders konsult och tröttnat?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp