RIP Patrick Serra

RIP Patrick Serra
Det var som fan, det är ju han med team boro, team virsbo och allt det där. Den killen gjorde ju ingenting halvhjärtat, väldigt driftig. Nån som vet var olyckan hände? Var det vid Flottsbrobacken?

RIP Patrick Serra
Vad hände? Som gammal sportklättrare har jag en bild av sporten som rätt säker och att det är rätt ovanligt med allvarliga olyckor. Jag läste rapporten kring Kropps fall där det handlade om ett gammalt rep som förlorat sin elastiska/ryckupptagande förmåga om jag inte minns fel så säkringarna rök.

RIP Patrick Serra
Minns när det begav sig och webben var alldeles ny, på 90-talet. Då var deras hemsida, team wirsbo, nr 2 på svenska cykelwebben efter Fredrikshof räknat i besök per månad.

Senast ändrad:
RIP Patrick Serra
johan44 skrev:

> rätt ovanligt med allvarliga olyckor. Jag läste
> rapporten kring Kropps fall där det handlade om
> ett gammalt rep som förlorat sin
> elastiska/ryckupptagande förmåga om jag inte
> minns fel så säkringarna rök.

Nej var det inte en säkringsögla som brast som startade förloppet, eller att första säkringen inte höll?

RIP Patrick Serra
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> johan44 skrev:
>
> > rätt ovanligt med allvarliga olyckor. Jag
> läste
> > rapporten kring Kropps fall där det handlade
> om
> > ett gammalt rep som förlorat sin
> > elastiska/ryckupptagande förmåga om jag inte
> > minns fel så säkringarna rök.
>
> Nej var det inte en säkringsögla som brast som
> startade förloppet, eller att första säkringen
> inte höll?

Det var flera olika faktorer, repet hade blivit stumt samtidigt som säkraren snärjt in armen i repet så all dynamik i bromsen var också borta - då släppte eller brast de två översta säkringarna när Göran Kropp föll. Översta säkringen var tveksam vad gäller hållbarhet och karbinen brast på den nästa översta då grinden öppnat sig och fick ta ett hårt statiskt fall. Efter det floppade också säkring 3 och 4 ut.
Fullständig rapport: http://www.klatterforbundet.se/pdf/sakerhet/VantageReport20040530.pdf

Tillbaka
Topp