Riser bar eller styrstav?

Ludvig

Ny medlem
Jag tycker att jag får lite ont i handlederna vid långa pass och tänkte fråga vad ni rekomenderar.
Sadeln sitter spikrakt så det kan inte vara det så jag funderar om jag kunde minska avståndet till styret något genom att sätta på ett Riser Bar? skulle det funka bra? eller skall jag sätta på en kortare styrstav och på så sätt komma lite närmare?

tacksam för svar

Du håller för hårt i styret kanske?

Det kan finnas en million anledningar. Hårda däck elelr ingen dämpare kan påverka med.

Jag kör med både dämpare och mjuka däck. men styret sitter för långt fram.
så jag upprepar min fråga, skulle det funka bättre med ett riser bar eller kortare styrstav?

Ludvig skrev:
-------------------------------------------------------
> men styret sitter för långt fram.

Om styret sitter för långt fram kan du definitivt köpa en kortare styrstam.
Hur lång har du nu? Hur har du kommit fram till att det är för långt fram till styret?

det kom jag fram till genom att jag håller om styret med undersidan av knogana istället för mitt i handen...att jag gjort det i 5 år med samma ram låter kanske ännu dummare.

Menar du att det är så långt så att du inte når fram till styret eller är det bara en ovana på hur du håller i styret?

Ludvig skrev:
> det kom jag fram till genom att jag håller om
> styret med undersidan av knogana istället för
> mitt i handen...att jag gjort det i 5 år med
> samma ram låter kanske ännu dummare.

Du når alltså knappt fram till styret? I sådant fall kanske tom ramen är för stor?

jo, jag når fram, sant, det kan vara en ovana men det finns ju gränser för hur mycket man vill sitta framåtlutad. Hade jag fått styret 3 cm närmare hade det varit guld.
Fortfarande ingen som svarat på frågan om riserbar skulle hjälpa.
...och ursäkta felstavningen

Ok, men då tror jag att en kortare styrstam är en bättre lösning än ett riserbar. Ett riserbar är bra om du tycker att styret sitter för lågt. Det kanske du också tycker?

Hur lång styrstam har du nu? Ner mot 60mm går att få tag på hyffsat lätta och billiga styrstammar. Kortare än så får man ofta gå på DH-stammar.

Anledningen till varför du inte fått ett svar är för att din fråga inte innehåller tillräckligt med fakta för att kunna veta svaret.

Om det är 3 cm du vill komma bakåt skulle jag spontant rekomendera en kortare styrstam. Men ajg ahr ingen aning om vilken styrtsam du kör på idag osv.

Riserstret brukar inte ge så månag fler centimetrar bakåt dock höjer den styret något vilket gör att det blir en mer avslappnad position.

Ludvig skrev:
> ser det inte ut som ett tantcykelstyre?

Jo, det gör det, men vissa tycker det är väldigt bekvämt. För övrigt är tantcykel det gamla svarta.

Jo, lite kan det kanske hjälpa mer riserstyre, om du vrider tillbaka det lite så kommer ju handtagen liite närmare.
Ett sätt att kolla om styrstammen är för lång eller kort är:

När du sitter normalt på cykeln och tittar ner så bör styret dölja navet i framhjulet, d.v.s styret och navet är i linje.
Om du ser navet framför styret, så är styrstammen för kort.
Om du ser navet bakom styret så är styrstammen för lång.

OBS OBS OBS detta är ett ungefärligt mått och känns såklart olika för alla, men för mej funkar det.

Stewe skrev:
> Jo, lite kan det kanske hjälpa mer riserstyre, om
> du vrider tillbaka det lite så kommer ju
> handtagen liite närmare.

Jo, men det:
1. är Fult
2. resulterar nästan alltid i muppig handvinkel

En riserbar kan förstås funka. Men som man hör på namnet flyttas styret HÖGRE snarare än nödvändigtvis NÄRMRE - vilket är OK eftersom för en given armlängd vill man ha styret längre bort när det flyttas högre (inom rimliga gränser). Om man därmot roterar ett riser för att enbart flytta handtagen närmre sadeln kan man få en konstig vinkel på handtagen beroende på hur mycket "sweep" styret har.

får nog pröva med en dh-stam dådå...funkar inte det så sväljer jag min manlighet och prövar med tantstyret. Det funkar väl likadant att montera ett sådant som en vanlig stam?

Riserbar ger framförallt mer bakåtsvep på handtagen plus ett snyggare sätt att höja händerna än genom att göra det med styrstammen. Så har du 3 cm för lång cykel eller styrstam så är inte riser lösningen.

Ont i handleder kan man få av knasig vinkel på händerna, t.ex. om man har för lite bakåtsvep på styret. Mot det problemet kan ett riserstyre hjälpa dig.

erik h skrev:
> Riserbar ger framförallt mer bakåtsvep på
> handtagen

Det finns ju "raka" styren med mkt sweep och riser med lite sweep...

mytomspunnen skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Riserbar ger framförallt mer bakåtsvep på
> > handtagen
>
> Det finns ju "raka" styren med mkt sweep och riser
> med lite sweep...

Ja, men det är ju undantag. I 99% av fallen är raka styren...ja, rakare än riser.

/M

Singular skrev:
> I 99% av fallen är raka styren...ja, rakare än riser.
>

Visserligen tror jag att din siffra är överdriven, men visst, det är nog vanligare med mycket sweep på riser. Men man brukar ju bara ha ett endaste styre på sin cykel, och då kan man faktiskt köpa ett rakt med mycket sweep om det är det man behöver...

Tillbaka
Topp