Riserstyre?

Räven

Ny medlem
Riserstyre?
Hej!

Sitter här och funderar på hur jag kan förbättra min hojpa för mera stökig terräng.
Är det stor skillnad på att köra med riserstyre mot ett "vanligt" rakt?
Är det en vettig investering att göra för ökad balans och komfort eller bör jag satsa på andra delar?

Kör en Stumpjumper Hardtail med ganska rakt styre...

Hälsningar
/Daniel

Riserstyre?
Största skillnaden är att du får en mer upprätt sittställning samt att ett riserstyre är betydligt bredare än ett rakt, vi pratar om ca 10 cm.

Riserstyre?
ja räven, du får betydligt bättre kontroll och mer prescion!...perfekt när de går utför,inte lika bra att klättra med.

Riserstyre?
Jag har precis bytt från ett rakt 580 mm styre till ett 660mm riserstyre.
Varför? jo, tanken var att jag skulle ha något mindre aggressivt och mer bekvämt på SIR.

Utvärdering efter två skogsturer och en lång (30 km) asfalts/grussträcka:

Mer kontroll i skogen? javisst. Dock blev det lite komiskt de första tekniska partierna då vridmomentet blir mycket högre vilket innebar ett visst vingel.

Bekvämare för ryggen? Det vete tusan. Ingen skillnad, jag är dock van vid landsvägsposition så det kanske förklarar den uteblivna sensationen.

Mindre domningar i händerna? Hmmm... här inträffade det paradoxala att jag fick mer domningar i händerna med det nya riserstyret än med det raka styret. Min misstanke är att det är bredden som är boven i dramat. Med händerna längre isär så belastas andra punktet i handen. Noterbart är att detta bara inträffade på transporter - med lite stök och bök så ändrar man ju handposition hela tiden.

Just my five cents...

/Jonas

Riserstyre?
>Är det en vettig investering att göra för ökad balans och komfort eller bör jag satsa på andra delar?

Cykeln blir nästan snyggare med ett riserstyre, men det är ju helt enligt egen tycke och smak. Jag trivs mycket bra med mitt och har inte märkt av så mycket nackdel vid klättringarna. Glöm dock inte att man hamnar ganska mycket bakåt. Man kan flytta sadeln, köpa längre stam eller en stolpe med set back om man tycker att man hamnar väl långt bak.

brooksfront.jpg

Lite dumt med växeldisplay på Shimanos Rapidfirereglage bara. De tar emot böjen på riserstyret vilket gör att de inte kan monteras så långt in på styret som man kanske vill. Ska kanske byta till SRAMs Rocket triggers för den displayen är inte i vägen. Eller om jag orkar leta så byter jag tillbaka till XTR 8 delat igen för det var visst en upplaga av 950 reglaget som inte hade display. Snyggast är dock toppmonterat (Paul fästen med förgyllda Campa Recordreglage).

Om sadeln passar din bakdel och om du vill lägga så mkt pengar som 1500-1600 på en (ny) sadel kan jag rekommendera Brooks Swift. Helt klart en komforthöjare, den får min Flite att nästan kännas obekväm. Vikten (ca 370 gram vs 230 gram för en Flite ti) är en klar nackdel om man jagar vikt. Dessutom måste man sköta den (fetta in den regelbundet), annars spricker lädret.

Riserstyre?
Går det inte att att skruva bort växeldisplayen på shimanoreglage? Tycker för övrigt att dom är rätt onödiga, men jag har aldrig orkat bry mig om att ta bort dom.

Riserstyre?
Har haft riserstyren på nya hojen sedan i början på Maj.
Tycker det är kanon, mer komfort, och bra kontroll/precision i skogen. Har inte märkt nåt direkt negativt vid klättring.

/Anders

Riserstyre?
förstår inte hur en del MTB-cyklister kan cykla som dom gör, med styret 1-2dm under sadelhöjden.
som gjort för att gå över styret!
kolla på hur motocross och enduroförare har sina styren. 2-3dm över sadelhöjd!
mycket bekvämare blir det, och man slipper rycka och dra i styret för att komma över stock och sten, och slipper vara rädd att fastna med framhjulet i varje lerhål!

så mitt råd är. HÖJ STYRET. dvs. köp ett raiser-styre och/eller mer vinklad styrstam.

och angåede bredden på raiserstyren.. vad spelar bredden för roll, det är ju bara att ta fram bågfilen och kapa efter önskad bredd!

Riserstyre?
"It's not about the riserstyre", jag klättrar hur bra som helst med mitt styre... ;-)

Gillar man en lite mer upprätt sittställning så är det bara fördelar med riserstyre, prova.

/Leo

Riserstyre?
Nu ska vi inte börja med något anti-rakt styre grej här. Det har många fördelar jämte riserstyren, skulle jag tävla i xc eller träna väldigt seriöst skulle jag föredra rakt, men jag är väl lite mer sån dära friirajd nu typ.

Tycker också att det bli fel att jämföra med motocross, raka styren gör ju t.ex. att man kommer längre ned med kroppen vilket är mycket bra vid klättring, i motocross har man inte alls samma behov av detta. I sån här hill-race eller vad det heter, där man kör upp för kullar med motorcyklar är sittställningen mer lik den på racerhojjar för att få ned tyngdpunkten, tror inte man vill ha mycket rise då... :)

Riserstyre?
styrhöjden spelar inte så mycket roll på crossar då man sitter max 5-10% av banlängden.... plus att styret måste sitta lite högre för att man ska kunna gå långt fram på cykeln in i kurvorna, går inte om styret är samma höjd.
Superbike har samma sitthöjd som styrhöjd ofta, för att få framåtlutet (liftmotstånd + mer vikt framåt?)

får man inte ut mer av benmusklerna om man är framåtlutad än om man sitter rakt upp? eller kanske bara om man kan sträcka ut benen eller om dom är böjda.

Riserstyre?
Tror det stämmer att man får mer kraft till pedalerna om man är mer framåtlutad, också om man sitter längre fram. Se tempohojjar där man skjuter fram sadeln till max.

Riserstyre?
nej såklart går det inte att ha låga styren på en crosshoj! och visst klättrar man kanske lite bättre med ett rakt styre. men så fort det blir stökig terräng eller går utför så ser jag inga som hellst fördelar med ett rakt styre..

Riserstyre?
Tror det där med hög sittposition är en vanesak. Sist jag cyklade med PelleHå i en brant backe ville varken han eller jag använda ETA för att få ner sittpositionen. Förra året var jag nästan tvungen att använda ETA.

Riserstyre?
Zimp-Man skrev:
-------------------------------------------------------
> nej såklart går det inte att ha låga styren på en
> crosshoj! och visst klättrar man kanske lite
> bättre med ett rakt styre. men så fort det blir
> stökig terräng eller går utför så ser jag inga som
> hellst fördelar med ett rakt styre..

Problemet är att det inte är stökigt och utför jämt, om man nu inte kör liftassisterad cykling.
Det gäller att hitta den kompromiss som passar bäst för din typ av cykling.

Riserstyre?
LEO: Hela bullit är en fantastisk skapelse så de är inte bara styret som får en att sitta som en kung:)

Tillbaka
Topp