Risk med större framdrev?

toBBzon

Medlem
Hej!
Jag har tidigare bytt framdrev från original 44T till 48T på min elcykel för att inte bara köra på minsta (11T) i bak.
Tycker dock att jag ändå mest kör på minsta i bak varför jag nu köpt 52T.
Pga lite annat pratade jag med en cykelverkstad som sa att elmotorn riskerar gå sönder om man ändrar storlek på framdrev.
Någon med mer kunskap än min som vet något om detta?
Vad är det för risk att byta framdrev på elcykel?

Jag frågade när verkstaden sa så men de kunde inte riktigt säga vad som riskerar hända mer än att de haft några elcyklar inne där motorn bara slutat fungera. När de kontaktat tillverkaren och fått info om att framdrevet var bytt till större gick det inte på någon garanti. Tillverkaren/ tillverkarna hade sagt att motorn kan ta skada om man byter framdrev. Fel signal och fel kraft på något sätt...

Oklart men låter märkligt i mina öron. Är dock okunnig på detta varför jag tänkte någon annan kanske vet om det ökar risken för motorproblem med större framdrev.

Hej!
Jag har tidigare bytt framdrev från original 44T till 48T på min elcykel för att inte bara köra på minsta (11T) i bak.
Tycker dock att jag ändå mest kör på minsta i bak varför jag nu köpt 52T.
Pga lite annat pratade jag med en cykelverkstad som sa att elmotorn riskerar gå sönder om man ändrar storlek på framdrev.
Någon med mer kunskap än min som vet något om detta?
Vad är det för risk att byta framdrev på elcykel?
52t fram, 11t bak och elcykel. Har du prövat att höja kadensen något? Med 60 rpm på benen så bör du ligga närmre 52t/17t i 25 km/h.

Om du bara ökar kuggar fram, allt annat oförändrat, så kommer du att få lägre kadens/motorvarvtal. Lågt varvtal och högt moment ger vantrivsel hos de allra flesta slags mekaniska kraftöverföringar, inklusive kedjeöverföringar. Ökar du däremot fram och bak, som jag uppfattar att du hade tänkt, så att utväxlingen bibehålles, så behöver du inte vara rädd för motorras (av den anledningen).

Men som @weldion säger, prova gärna att vänja dig vid litet högre kadens.

electric motors on e-bike are designed to be ran at high cadence and low torque so, increasing the front ring put more load (especially on the lower gears)
This puts stress on the motor it is not designed for. You will very likely shorter the lifespan of the motor (but not fast enough to get a new one under warranty)
I can't see the benefit other than on a negative incline but since you should be restricted to 25km/h it should not matter.

flera ovan är inne på samma spår och som frenchy säger så är motorerna byggda för högre kadens o lägre vridmoment och är uträknade att fungera optimalt ha maximal livslängd o ha en normal batteriförbrukning och hålla långsiktigt med i ditt fall 44t och klara att sen ökar vridmomentet o skickar på batteriets fulla kraft vid tillfälliga belastningar tex uppförbacke.

så problemet med att öka antalet tänder fram blir att du låter motorn jobba konstant på maximalt vridmoment och låg kadens för motorn i sig tror du kör men 44t o tycker de går trögt så den går upp i maxläge vilket gör att du förkortar livslängden på motorn sliter på elektriska och mekaniska komponenter i motorn du tar död på batteri betydligt snabbare då allt detta jobbar på en konstant maxnivå vilket dom inte är byggda för.

utöver de så har du förbrukat allt vad garantiärenden heter för det går att se från tillverkarens sida om motorn/batteriet gått under felaktiga förhållanden största delen av sin drifttid

sen 44 till 48 tänder är ingen extrem skillnad så de skulle ja säga är inom hyffsat rimlig tolerans men 44-52 är en rejäl skillnad där du får problemen ovan..

Tack för alla svar! Verkligen intressant och lärorikt!

Vill bara förtydliga att elcykeln är en 45 km/tim-cykel så jag ligger oftast 65-70 rpm när jag cyklar.

Har cyklat några dagar med 52T och det har känts så bra och dragit mindre batteri än vanligt men efter detta får jag nog byta tillbaka till 48T. :(

Tack för alla svar! Verkligen intressant och lärorikt!

Vill bara förtydliga att elcykeln är en 45 km/tim-cykel så jag ligger oftast 65-70 rpm när jag cyklar.

Har cyklat några dagar med 52T och det har känts så bra och dragit mindre batteri än vanligt men efter detta får jag nog byta tillbaka till 48T. :(
Alltså en moped. Och så var tråden låst... edit: vafan nu var jag ju tydligen i elcykelforumet

Tack för omtanken men såklart vet jag att min "elcykel" räknas som moped och vilka regler som gäller.

Tänkte att det säkert fanns kunskap om detta med större framdrev här och att det kunde vara intressant för andra elcykelanvändare som funderar på att byta framdrev framöver att veta om ev risker.

Kunskapen fanns och tack för all info. Om ingen har ytterligare info att lägga till så är jag nöjd.

Tillbaka
Topp