Risker med bucklig stålram?

BadBoy09

Medlem
Ska fixa upp en bekants cykel som blev stulen och som han nu fått tillbaks. När de stal den så gjorde de rejäl åverkan på ramens sadelrör där bygellåset satt fast. Sedan måste den ha legat slängd ute ett tag för groparna hade blivit väldigt rostiga. Det är en något tjockare MTB-ram av CrMo-stål. Funderar på om jag ska slå ut bucklorna eller om jag bara ska blästra skiten, ev spackla med kemisk metall och sen lacka.

Kan det vara riskfyllt att använda ramen?

Senast ändrad:
Den lär ju vara försvagad, men det ska nog mycket till innan den går tvärt av på överröret.

Jag skulle förespråka att blästra och sen lacka, utan att spackla över bucklorna. På så sätt ser man lätt om det börjar röra sig vid bucklorna. Om det händer bör man nog pensionera ramen.

Eller ta en bit stålrör som passar runt det trasiga rörpartiet, klyv det i längsled och löd fast det runt röret. En liten förstärkning alltså, och utan att påverka en eventuell värmebehandling av stålet i ramen.

matz skrev:
-------------------------------------------------------
> Släng bort den ! Köp en beg på blocket
> istället för typ 600....

Jag är inte mycket för slit och släng, dessutom tycker jag det är kul att fixa saker själv. Tyvärr så är i princip alla varor vi handlar idag kraftigt subventionerade på olika sätt. Och det gör att vi kan köpa och slänga hur som helst... Hade saker kostat 10-100 gånger mer så hade varit mer rädda om dem och skadan på vår miljö hade också blivit betydligt lägre.

För många år sedan hade jag en helstel Scott (Cr-Mo) med buckla i ramen ungefär vid skruvhålen till flaskhållaren. Cyklade på den i många år, märkte inte av bucklan överhuvudtaget. Det var dock en ganska liten buckla.

För en vecka sedan skulle jag utan att ha tvekat sagt att det inte är några problem men sedan ramen på min gamla (men lite använd) stålcykel gick av förra torsdagen med efterföljande krasch är jag inte helt säker.

KjellF

Du har rätt i ditt återvinnande tänk. Så visst, slå ut bucklorna men vad säger du till
din "vän" när den slår sig halvt eller helt fördärvad pga rambrott ???

Jag får testa den lite själv först. Jag väger runt 90 kilo, han typ 65 kilo. Sen ska han bara ha den till lite stadscykling, jag brukar cykla mer våldsamt.

Kan du inte skaffa en väldigt lång sadelstolpe som går hela vägen ned förbi bucklorna? Ramma in den så den sätter sig ordentligt. Lite tyngre, men starkt och inte fult om du sminkar bort bucklorna på utsidan sen.

Om din kompis inte kan justera sadelhöjden sen så får du väl hävda att han fått en proffsig integrerad sadelstolpe och sådana justerar man inte...

Tillbaka
Topp