Simon89 sa:
Har försökt rigga upp med min äldre pegeot räcer med provisoriskt styre och laser och mätt stack och reach mm, det jag tänker främst på är att överröret känns lite långt när jag provar hemma..
Tycker nog också att styret känns lågt, men dom argumenten tar ut varandra kanske
Enligt deras guide så vad jag precis en L på 7:an, hade jag varit 1 cm kortare så föreslog dom en M
Tack
Om du har sadeln på 77 cm kan du ha M, L eller XL.
Det skiljer hela 25 mm på styrhuvudets höjd från M till L till XL, så om du vill ha styret snarare högre än lägre, välj en större ram, alltså L eller XL. Vill du ligga dubbelvikt över cykeln välj M och slamma stammen. Utöver detta kan höjden justeras med spacers och/eller genom att vända styrstammen åt ena eller andra hållet och/eller byta till en stam med större vinkel.
Överrörets längd är +10 mm från M till L och +13 mm från L till XL.
Reach mäts på olika höga styrrör så skillnad i reachmått är betydligt mindre, +3 mm från M till L, +6 mm från L till XL.
Inga jätteskillnader alltså, M till XL funkar.
Avstånd till styret justeras enkelt med annan stam, 60-100 mm funkar säkert bra till cykeln, >100 mm känns omodernt långt.
Canyon byter stamlängd utan kostnad inom 30 dagar, har jag för mig.
Man kan även roa sig med att jämföra Roadlite AL SL mot Exceed CF SLX (xc racer) i storlek Medium. För att få lite perspektiv på stack- och reachmått.