Roadlite 5 6 el. 7

Combinatorics

Ny medlem
Roadlite 5 6 el. 7
Hejsan, har snöat in på cyklarna i ämnesraden. Någon kunnig här som i korthet kan göra en rekommendation bland dessa? Användning: pendla 5km asfalt enkel väg. Kan välja genom eller utanför stan, så en liten kombo av snabb och manövrerbarhet tänkte jag.

Sen försöker jag förstå mig på vilka skärmar man borde köpa med som tillbehör så tips på detta mottages också tacksamt.

//Mvh Martin

Roadlite 5 6 el. 7
7:an har modernare ram med genomgående axel bak/fram, lättare ram/gaffel, lite annan geo, lite lyxiga hjul etc. Alla funkar och är prisvärda. Man får ungefär vad man betalar för. 1000 g lättare för 2000 kr. Det blir 2 kr/gram. Vilket är att betrakta som grymt prisvärt.

Roadlite 5 6 el. 7
Combinatorics sa:
Ok, någon som förstår sig på tillbehören och vilka skärmar som är lämpliga?
Sommaren 2016 köpte min far en Roadlite och ramen verkar fortfarande vara densamma på de enklaste AL 5.0/6.0. Om inte Canyon kommit med några egna skärmar sedan dessa (vilka jag åtminstone inte sett) så finns det nog inga som passar helt utan modifikationer.

Vi monterade SKS Longboards 35 mm. Stagen behövde bockas i lämpliga vinklar och kapas till lagom längd men det är ju normalt för stänkskärmar. Minns inte hur bakskärmen monterades mot bryggan men antagligen behövde vi borra ett hål i skärmen vilket inte heller är särskilt ovanligt.

Bakskärmens främre fäste däremot sitter högre upp på sadelröret än vad som är vanligt, vilket krävde ett extra borrhål. Vi var också tvungna att fila bort en bit av skärmen vid framväxeln där den långa armen på 5800/6800/9000 tog i men det borde inte vara ett problem längre för cyklar som kommer med nyare 5801/R8000/R9100 framväxel. Vaga minnen av att vi även fick fila skärmen något för att passa mellan de tajta kedjestagen men inte helt säker på detta…

Roadlite 5 6 el. 7
Mayhem sa:
Sommaren 2016 köpte min far en Roadlite och ramen verkar fortfarande vara densamma på de enklaste AL 5.0/6.0. Om inte Canyon kommit med några egna skärmar sedan dessa (vilka jag åtminstone inte sett) så finns det nog inga som passar helt utan modifikationer.

Vi monterade SKS Longboards 35 mm.
Både Roadlite AL 5.0 och 6.0 verkar komma med 30mm däck.
https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/2018/roadlite-al-5.html
https://www.canyon.com/sv/bikes/bike-detail.html?b=4183
Då kan 35mm-skärmar vara i smalaste laget, skärmar bör vara (minst) 10mm bredare än däcken för att fungera bra.
Kolla istället på 45mm breda, tex de här
s-l300.jpg

SKS Bluemels Reflective http://www.sks-germany.com/produkte/bluemels-refl-45-black/
De säljs tex här: https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=88016;menu=1000,5,160

Reflexer är bra att ha, även på skärmarna
RS1894_11007_BLUEMELS_black_reflective_detail_01-scr.jpg

/Håkan

Roadlite 5 6 el. 7
HåkanC sa:
Då kan 35mm-skärmar vara i smalaste laget, skärmar bör vara (minst) 10mm bredare än däcken för att fungera bra.
Kolla istället på 45mm breda, tex de här
Vill minnas att det inte var jättegott om plats i gaffeln så tror nog inte att 45 mm får plats utan att fila bort en del material från skärmen. Det får definitivt inte plats mellan kedjestagen där bak, men där är det i alla fall lite lättare att fila utan att det syns lika mycket. Kan vara tajt mellan sadelstagen också…

Senast ändrad:
Roadlite 5 6 el. 7
Är också intresserad av att veta mer om skärmar till al 7.0, den har ju en annan ram med intern kabeldragning och det verkar inte finnas mkt(några) fästen på ramen till skärmar ?

Deras axel bak ser annorlunda ut på 7.0:an, någon som vet om den funkar till Thules cykelvagn?, Thule skickade med en QR axel liknande som sitter på al 6.0:an men på 7.0:an ser axeln annorlunda ut vad jag kan se på dom få bilder det finns på 7an..
tacksam för svar

Roadlite 5 6 el. 7
Okey :)
Sökte på det DT swiss navet och det stod 135/5 alltså med QR men det såg som sagt annorlunda ut.
Då är det ett 142/12 genomgående då, behöver jag köpa en anpassad axeln från Thule då för att det ska funka tror du ? :)

* DT swiss 370 nav

Senast ändrad:
Roadlite 5 6 el. 7
Har ingen koll på Thule. Men 12x142 mm sitter på "alla" mtb sedan ett antal år tillbaka. Thule borde rimligen erbjuda en produkt som passar mtb och moderna racers/cx/gravacyklar med skivor. Kan man tycka?

Senast ändrad:
Roadlite 5 6 el. 7
Simon89 sa:
Då är det ett 142/12 genomgående då, behöver jag köpa en anpassad axeln från Thule då för att det ska funka tror du ? :)
Ja, eller om de inte har en tredje part såsom The Robert Axle Project. Pass på så att du verkligen köper rätt axel dock, även om just navdimensionen 142x12 är vanlig så finns det ett antal olika varianter på ramens gängor där axeln fästs. Enklast är antagligen att skriva ut deras guide i naturlig skala och jämföra mot cykelns axel.

Roadlite 5 6 el. 7
Jo men det verkar finnas alternativ :)
Såg att du hade en roadlite 7:a efter att ha lusläst roadlite-trådar:p
Hur upplever du geon på den ?
Jag ligger precis på en L på 7:an men på 6:an så ligger jag mer rätt på en L i deras guide. Svårt att veta exakt hur man vill ha det när man inte är supervan vid landsväg..

Jag är 184.5 och 88.5 i Grenmått,
62.5 överkropp, 45 axel och 63,5 i arm. på min MTB sitter jag på 76.5cm
”Bör” nog sitta någon cm till upp enligt experter men tycker om att sitta som jag gör.

Tack för hjälpen :).

Roadlite 5 6 el. 7
Vem? Jag? Min dotter är just nu 153 cm lång och har en 2016 Roadlite AL.
Cykeln har 544 mm stack och 384 mm reach. Samma geo som årets AL 6, men år 2016 kom cykeln med riktiga 622 mm hjul istället för 584 mm minicykelhjul som kommer med årets modell.

Du säger att både 6 och 7 passar i stl. Large ???

Roadlite 5 6 el. 7
Okey jag trodde det vad din hoj, sorry,
Jadu jag vet inte vad jag ska tycka om hjuländringen då jag inte har så stor erfarenhet inom gatcyklar, påverkar det geom mkt tror du ?

Ja enligt deras storlekguide låg jag på L i båda, men det vad på gränsen på 7:an då den genom är lite mer aggressiv.

Tack

Roadlite 5 6 el. 7
Simon89 sa:
Okey jag trodde det vad din hoj, sorry,
Jadu jag vet inte vad jag ska tycka om hjuländringen då jag inte har så stor erfarenhet inom gatcyklar, påverkar det geom mkt tror du ?

Ja enligt deras storlekguide låg jag på L i båda, men det vad på gränsen på 7:an då den genom är lite mer aggressiv.

Tack
Det är det! Både dottern och cykeln är min :)

Menar du att 7:an blir för stor eller för liten i Large? Vilket/vilka mått är problemet tror du?

Roadlite 5 6 el. 7
Haha okey då är jag med :)

Har försökt rigga upp med min äldre pegeot räcer med provisoriskt styre och laser och mätt stack och reach mm, det jag tänker främst på är att överröret känns lite långt när jag provar hemma..
Tycker nog också att styret känns lågt, men dom argumenten tar ut varandra kanske :p

Enligt deras guide så vad jag precis en L på 7:an, hade jag varit 1 cm kortare så föreslog dom en M
Tack

Senast ändrad:
Roadlite 5 6 el. 7
Simon89 sa:
Haha okey då är jag med :)

Har försökt rigga upp med min äldre pegeot räcer med provisoriskt styre och laser och mätt stack och reach mm, det jag tänker främst på är att överröret känns lite långt när jag provar hemma..

Enligt deras guide så vad jag precis en L på 7:an, hade jag varit 1 cm kortare så föreslog dom en M
Tack

Ny skola säger mindre storlek och längre styrstam, gamla skolan säger större storlek och kortare styrstam.
Smaksak.
10mm är inte enormt.

Roadlite 5 6 el. 7
Okey, stammen är 100mm original på L så det känns väll inte som man ha ha mkt längre, om du menade att jag skulle byta stam, stammen på M är 90 mm och den är 10mm kortare i sadelröret.
Tack

Roadlite 5 6 el. 7
Simon89 sa:
Tycker nog också att styret känns lågt, men dom argumenten tar ut varandra kanske

Tack

Om du har sadeln på 77 cm kan du ha M, L eller XL.

Det skiljer hela 25 mm på styrhuvudets höjd från M till L till XL, så om du vill ha styret snarare högre än lägre, välj en större ram, alltså L eller XL. Vill du ligga dubbelvikt över cykeln välj M och slamma stammen. Utöver detta kan höjden justeras med spacers och/eller genom att vända styrstammen åt ena eller andra hållet och/eller byta till en stam med större vinkel.

Överrörets längd är +10 mm från M till L och +13 mm från L till XL.
Reach mäts på olika höga styrrör så skillnad i reachmått är betydligt mindre, +3 mm från M till L, +6 mm från L till XL.
Inga jätteskillnader alltså, M till XL funkar.
Avstånd till styret justeras enkelt med annan stam, 60-100 mm funkar säkert bra till cykeln, >100 mm känns omodernt långt.
Canyon byter stamlängd utan kostnad inom 30 dagar, har jag för mig.

Man kan även roa sig med att jämföra Roadlite AL SL mot Exceed CF SLX (xc racer) i storlek Medium. För att få lite perspektiv på stack- och reachmått.

Bilagor

• Road_Exc.png
    Road_Exc.png
    12.1 KB · Besök: 144
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp