Roadtrip Dalarna och Norge till sommaren!

patten

Aktiv medlem
Sitter och planerar en liten roadtrip till sommaren, v.26, veckan efter midsommar! Tanken är att packa bilen med cykel, tält och andra nödvändiga ting. Inga flerdagsutflykter är planerad, det är mer endagsturer för att sedan åka vidare till nästa anhalt. Planerna är ännu lösa men har en lite tanke på färdväg och stopp efter vägen, input mottages gladeligen och kommer att beaktas i sann happyanda...nä men det vore bra med input om olika platser och dess cykelupplevelse.

Söker främst stigar med lite ojämnheter, inga platta grusvägar.

Dag 1 - Idre. Tanken här är att cykla lite park och inleda hela resan med att ha lite skoj och känna på tekniken, har inte cyklat park förut och skulle gärna vilja prova det. Ligger bra till rent geografiskt till andra tänkta destinationer och från starten Göteborg.

Dag 2 - Grövelsjön. Inte något direkt cykelmecka men det är fint uppe på fjället och jag tror det kan vara ett trevligt stopp på en dag med cykling på vandringslederna. Lederna närmast Grövelsjöns fjällstation är fina och bör inte vålla några större problem om det inte hänt allt för mycket sedan jag var där och vandrade för fyra år sedan.

Dag 3 - Trysil. Har endast kikat på nätet och det finns en del leder, stora områden att cykla på.

Dag 4 - Beroende på hur Trysil känns kanske det blir en dag till där eller så får det bli Rörbäcksnäs och Sälen i två dagar istället. Har läst lite om Rörbäcksnäs här på happy och det har varit en del positiv input kring det området.

Dag 5 - Sälen. Passar bra på den tänkta rutten och sedan som tidigare har jag läst en del om Sälen med omnejd på happy och tagit de positiva delarna till mig :)

Dag 6 - Falun. Tanken är att släppa av broder i civiliserade marker, kanske är Falun fel ort för det men det får ändå bli ett bra ställe att släppa av honom på :) Har även läst och hört att Falun ska vara ett trevligt ställe att cykla på. Här kanske någon lokal cyklist har tid och lust att visa oss runt lite.

Som sagt! Kom gärna med input om val av platser och om ni har idéer på bättre alternativ inom det aktuella geografiska området, samt om ni har några roliga stigar att cykla på i de aktuella områdena som nämnts ovan.

Dag1 tipsar jag om fjällplatån ovanför idrefjäll! Jätte fin cykling på djurstigar och sommarlederna, se bild.
Dag6 Falun är superskoj, Källviken är värd ett besök och har du tr så är nya flowstigen klar på lugnet. Annars kanske det går å luska fram en karta från nått av endurona som varit? Även Grycksbo är fint, men där är nog guide bättre.

Edit. Glömde bilden.

Bilagor

• 20130908_140935.jpg
    20130908_140935.jpg
    569.8 KB · Besök: 62
Senast ändrad:
Ser väldigt fint uppe på fjället...kanske får bli en tur där uppe också. Kanske blir både lek och stig första dagen, bränna krutet från början liksom :)
Falun har ju haft sina enduroevenemang och det är väl det som lockar, att testa deras spår.

Det finns inte så mycket i parken uppe i Idre, det känns mest som om det är riggat för XC och LL. Jag håller med Mikael om att platån är roligare.
Vill då åka park kan jag rekommendera Gesunda utanför Mora.

Bilagor

• DSC_0119.JPG
    DSC_0119.JPG
    107.6 KB · Besök: 53
Ser väldigt fint ut på platån där uppe...får bli den istället för den så kallade parken :)
Tack för input!

Hej!

Ytterligare några alternativ att stoppa i bakfickan...

Nu blev det en sväng utanför Dalagränsen men vad f-n kul cykling iallafall… och mer är en vecka blev det! men å andra sidan är det bra att kunna välja lite beroende på väder! Fint väder prioritera högfjäll regnar det vågrätt så är det ”skönare” i skogen
1. Falun http://www.falustigcyklister.se/ fina leder!
2. Järvsö http://jarvsobergscykelpark.se/ åker man ju förbi… så det är ett kul alternativ att stanna till på om man är på det humöret…
3. Sveg otippad pärla http://www.helenaenqvist.se/cykel/propagandamtb-i-sveg/
4. Lofsdalen http://www.lofsdalen.com/20496.bike_park.html ett annat alternativ för lek utför, och om man har kraft kvar i benen efter att liften stängt ta ”Fjällleden” uppför, när du är uppe vid liftstationen ta stora stigen snett upp till vänster följ sedan stigen mot Glötdalsvallen uppåt och när det börjar luta utför sväng höger och ta lämplig ren-stig runt Hovärken när du kommer till transportleden på andra sidan Hovärken ta leden upp till toppen... vila benen!!! Frikör (super-G svängar) sedan utför tillbaka mot stigen mot Glötdalsvallen, kör dock inte ner till stigen utan glid upp på transportleden och följ den runt lilla toppen tills du ser en stig rätt ner… du kommer sedan ner på stigen tillbaka mot liften och sedan lämplig ”bana” neråt  500 fallhöjdsmeter i mer eller mindre ett svep…
5. Helags: http://happyride.se/forum/read.php/1/1973209 är det riktigt fint väder skulle jag göra den på två dagar 1) trampa upp till fjällstationen och spring upp på toppen, trampa sedan ner till Fältjägarn och sov över. 2) Resten… när man är nere på allmän väg igen så krävs det endera mycket pannben för att trampa över Flatruet tillbaka till bilen eller också får man lösa transporten tillbaka på annat sätt… Mindre bra väder skippa toppen kör hela långa rundan på en dag.
6. Rörbäcksnäs http://www.rorbacksnas.se/cykel/
7. Trysil är jag också nyfiken på!
8. Säfsen http://www.safsen.se/sv/sommar/cykel

Tack för lite förslag där. Helt klart får väder vara en viktig faktor och då vi reser med bil och tält ät vi väldigt flexibla. Järvsö utesluts då det är för nära barndomtrakterna, det blir liksom inte riktigt samma äventyr att åka dit :)

Lovdagen kikade jag också på, dock blir det i fel riktning jämfört med de övriga alternativen men helt klart ett alternativ nu med tips om var det är bra cykling :)

Helags är väl en bit bort från den tänkta turen? Vill inte sitta allt för många timmar i bil :)

Nu börjar det närma sig och planen är att rulla uppåt i landet måndagen den 27:e juni. Planerna är inte allt för spikade mer än att Idre och Grövelsjön är ett alternativ till att cykla och det är tänkt att tas någon av de första dagarna. Det enda som är spikat i planeringen är cykelbytet, från en Dartmoor HT till en YT Jeffsy. Är det någon som har tips på bra åkning, utöver de redan nämnda, i Dalarna är ni varmt välkomna att rekommendera...skulle någon också vilja leka guide så är det också välkommet :)

Tänkta planen:
Dag ett, måndag - hämta broder i Mora för att sedan ta oss till Idre och rulla upp på platån.
Dag två, tisdag - Grövelsjön då det ligger väldigt nära Idre...lite fokus på transport och mycket fokus på att cykla.
Dag tre, onsdag - antingen in i Norge (Trysil eller något annat skoj) eller fortsatt åkande i Dalarna, möjligen Lofsdalen.
Dag fyra, torsdag - Rörbäcksnäs är tanken just nu.
Dag fem, fredag - Sälen då det ligger smidigt till Rörbäcksnäs och det kan eventuellt hemresedag och då vore det skönt att inte ha så lång transport mellan cykelplatserna.
Dag sex, lördag - antingen är jag redan hemma eller så blir det en spontandag någonstans.

Allt beror givetvis på väder och vind. Är det inte allt för lockande väder på tänkta platser de dagar vi planerar att köra så åker vi till något annat ställe eller så stannar vi kvar där vi befinner oss...tanken är att det ska vara enkelt och spontant.

cykla i hemus området på dag 1 kanske?
Hänger en del i Grövelsjön själv, cyklingen är väl sådär. Linnéstigen är rolig men inte så lång, finns hyfsad cykling uppe bakom Nybo. Finns en rolig nedförskörning från Lövåsen om man följer milspåret ner mot storsätern.
Emil Lindgren och Fredrik Ericsson tyckte väl att Lima var jäkligt bra också.
Peace

Ashtrey sa:
Hänger en del i Grövelsjön själv, cyklingen är väl sådär. Linnéstigen är rolig men inte så lång, finns hyfsad cykling uppe bakom Nybo. Finns en rolig nedförskörning från Lövåsen om man följer milspåret ner mot storsätern.
Peace

Fast jag tycker det finns en del leder i Långfjället. När jag var där och vandrade för några år sedan tyckte jag det såg cykelbart ut, dock kan min optimism vara stark nu :) Start vid fjällstationen, sedan till fosksjöarna och sedan upp på storvätteshågna, för att sedan ta sig ned till Hävlingen. Sedan tar man sig tillbaka till fjällstugan igen eller fortsätter mot norska gränsen...beroende på tid. Tror det kan bli några timmars cykling. Ska kika på alternativen dock.

patten sa:
Ashtrey sa:
Peace

Fast jag tycker det finns en del leder i Långfjället. När jag var där och vandrade för några år sedan tyckte jag det såg cykelbart ut, dock kan min optimism vara stark nu :) Start vid fjällstationen, sedan till fosksjöarna och sedan upp på storvätteshågna, för att sedan ta sig ned till Hävlingen. Sedan tar man sig tillbaka till fjällstugan igen eller fortsätter mot norska gränsen...beroende på tid. Tror det kan bli några timmars cykling. Ska kika på alternativen dock.

Har inte provat på långfjället så det kan jag inte uttala mig om, har man vilja går nog det mesta iallfall :)

Nu ser det ut som om det blir Mora dag ett, trots allt. Vi funderar på Hemus första dagen, ser ut att vara snäll stigar. Finns det andra alternativ på stigar med lite mer stök...finns det något bra runt Gesunda? Bortsett från liftåka då... Andra alternativ funkar också så klart.

Så här nästan ett år senare: Hur gick det?
Hur disponerades dagarna och hur skulle du/ni göra om ni tog samma runda igen?

Tillbaka
Topp