robust cykel för släp/tunga packväskor?

kurt

Medlem
Jag behöver en robust cykel som klarar av att dra ett släp (typ hinterher), och som ska också klara en rejäl pakethållare för tunga cykelväskor. Om möjligt vill jag klara mina transporter och inköp *utan* en speciell lastcykel. Tanken är använda samma cykel för cykelpendling, veckoinköp och allt det där. Finns sånt, och vad ska jag i så fall tänka på?

https://surlybikes.com/bikes/big_dummy

BigDummy_BK3286.jpg

Jo, jag har diskuterat lite med Hinterher och även med Y-Frame-folket. Konsensus: det ska vara cyklar med rejäla bromsar (som på Yuba, Xtracycle, Surly osv), och absolut inte "snabbspännen" på bakaxeln. Tungt ... tja, jag har lastat för mycket i vårt släp (Roland Traveller) och lyckats böja axeln något. Tungt är alltså mer än 45kg, och jag hade tänkt mig ett hinterher- eller y-frame-släp för att kunna transportera hem större saker som planteringsjord, några reglar och sånt. Det händer inte ofta, och därför känns det som overkill med en Bullit eller liknande för dessa tillfällen. (Spacekittys tips ovan har ju en viss dregelfaktor ... :-)

Åke sa:
One one inbread med stel framgaffel. Min klara väldigt mycket last utan att kännas orolig svajig.

Vad har du för pakethållare på den? Jag har själv en inbred som Singlespeed, och det skulle kanske bli liiiiiite tungt om jag inte byter klingor. Men min har ett sånt där snabbspänne på bakaxeln - vad har din?

Jag själv har en Thorn Sherpa med pakethållare från Tubus, custombyggd för mig av Veloform i Göteborg. Sherpan kan kanske kan vara ett alternativ? SJS Cycles säljer Thorns cyklar.

Jag har dragit tungt lastade släp med "chariotkoppling" och den snabbkoppling som kommer med. Jag har deras enklaste barnvagn (Thule Coaster) ombyggd till lastsläp. Har aldrig ställt till några problem.

Svårt att säga hur många kilon iofs, men mer än två 20kg barn iaf + att vagnen antagligen väger 10 kg.

Tillbaka
Topp