Rock Machine som instegshoj? Eller annat tips..

Nu har jag inte jättebra koll på elcyklar men jag tror att det blir rätt svårt att hitta något som är lämpligt i skogen under 25k. Den du länkar till ser lite ut som "mountainbike shaped object" mer än något som faktiskt är menat att köras på stigarna. Det finns lite bättre alternativ här men det blir inte så bra dämpare och geometrin är nog tveksam på många: https://www.bike-discount.de/en/bike/bike/e-bike/e-mountainbike/e-bike-hardtail/?p=1&o=3&n=48

Vad är det som får dig att vela ha en elcykel och inte en "akustisk"? Du skulle få en fin heldämpad cykel utan problem för 25k

Om du kan tänka dig en begagnad så får du betydligt bättre cykel för pengarna.
Här brukar det läggas ut en hel del cyklar:

Nu har jag inte jättebra koll på elcyklar men jag tror att det blir rätt svårt att hitta något som är lämpligt i skogen under 25k. Den du länkar till ser lite ut som "mountainbike shaped object" mer än något som faktiskt är menat att köras på stigarna. Det finns lite bättre alternativ här men det blir inte så bra dämpare och geometrin är nog tveksam på många: https://www.bike-discount.de/en/bike/bike/e-bike/e-mountainbike/e-bike-hardtail/?p=1&o=3&n=48

Vad är det som får dig att vela ha en elcykel och inte en "akustisk"? Du skulle få en fin heldämpad cykel utan problem för 25k
Jag har testat el-mtb några gånger och blev såld därav är jag sugen på det.

Cykeln du länkar har lite budget komponenter samt en äldre motor. Jag tror som flera säger att du kan hitta en mera prisvärd begagnad .

edit: kollade nu och för 25 finns inte många begagnade elcyklar.

Synd att Decathlon har lagt ner i Sverige. Dom har hyfsat prisvärda hardtail eMTB med ok-ish komponenter. Är du i utlandet och har möjlighet att ta med cykeln hem, så är det helt klart värt att gå o ta en titt.

Jag har testat el-mtb några gånger och blev såld därav är jag sugen på det.
Det blir ju lite fler kompromisser i cykelvalet om budgeten ligger på 25 000 kr jämfört om man är beredd att lägga det dubbla eller fyrdubbla (vilket faktiskt många gör ...).

Grundfrågan är egentligen var och hur du vill kunna cykla?

Pratar vi MTB är det ju i första hand grusvägar, skogsbilvägar, breda stigar, smala stigar (singeltaracks), anlagda MTB-banor, vi tänker på, och de kan vara jämna, steniga och rotiga, kuperade, brutalt kuperade osv ... Det har även betydelse hur fort och hårt du vill kunna köra. Lugnt och fint, motionstempo, snabbt eller brutaltempo (så fort det bara går). :-)

/MM

Tillbaka
Topp