Rock shock monarch plus läcker

• Trådstartare Trådstartare kj^
  • Start datum Start datum

kj^

Medlem
Tjena!

Har en rock shock monarch plus som läcker olja vid stötdämparstången.

Tänkte först lämna in den för en helservice men tänkte jag kunde kolla hur allt såg ut. Tog isär luftdelen och kan inte se att det skulle läcka ut olja från dämpardelen till luftdelen..
Men har inte direkt märkt att den släppt något lufttryck.. Kan det sippra olja från luftdelen ändå??

//KJ

Hur länge har den körts i ungefärliga åktimmar sen köp eller senaste service?

Det är inte så troligt att det är smörjoljan från luftburken då den inte är många droppar, men är den ny så kan det väl ha varit därifrån, och då låter det som nån felmontering.

Jag har varit med om att all olja kom ut från dämparen via luftburken till skaftet, men det var för att jag nyss servat och hade skruvat sönder O-ringen som tätar där.

Förutom själva skruvförbandet och O-ringen där så är det ett luftningshål med kula och skruv i som skulle kunna läcka.

Jag hade problem med en läckande monarch. Pumpade upp den ordentligt och doppade den i vatten. Resultatet var ganska tydligt, det var den stora o-ringen som håller/tätar själva luftburken. Tog bort den, torkade rent ordentligt och fettade in och nu är den helt tät (nåja).

Läcker den olja vid stötdämparstången så är tättningarna kassa och då
Pressar ifp upp oljan dämparen och ut genom tättningarna .
Och med det senariumet så borde inte stötdämparen fungera som den skall

1. När servades den senast?

2. Låter dämparen? Alltså, gör den swoosh, gurgel eller slurp-ljud?

3. Tappar den tryck?

4. Har du ett hack/glapp i dämparens beteende genom slaget?

Liiite fett/olja kan den släppa när den är helt nyservad. Det är överskottssmörja och ofarligt. Har du symptom enligt ovan kan det vara hur skoj som helst.

Tillbaka
Topp